Home

 Keramische_Pracht.jpg

Keramische pracht; tegels in het interieur

Uitnodiging online interieurplatform

 

Beste geïnteresseerde,

 

Graag nodigen we u uit voor het online Interieurplatform op vrijdagmiddag 18 september 2020 van 13.30 tot 16.45 uur. Het thema is ‘Keramische pracht; tegels in het interieur’. De Rijksdienst organiseert het dit keer in samenwerking met de ErfgoedAcademie.

 

In bijna alle monumentale interieurs bevinden zich tegels, op de vloer of aan de wand. Tegels hebben een grote verscheidenheid in vormen, materialen en toegepaste technieken. Het uiterlijk en de erop aangebrachte patronen zijn nog altijd in ontwikkeling. Of het nu gaat om karakteristieke Delfts blauwe tegels, de kenmerkende 20ste-eeuwse cementtegels of de nostalgische tegels uit de badkamer van onze jeugd: veel mensen hebben iets met tegels. Deze fascinatie blijkt alleen al uit het grootschalige hergebruik van oude tegels.

 

Tijdens de bijeenkomst zullen vier sprekers vanuit verschillende invalshoeken hun kennis met ons delen en ingaan op vragen als: waarom waren de vroege Nederlandse tegels internationaal zo gewild, wat was het geheim van de productie ervan, welke technische ontwikkelingen hebben de tegels zoal doorgemaakt en met welke uitdagingen heeft de restaurator tegenwoordig te maken.

 

Helaas is het door COVID-19 nu nog niet mogelijk om een fysiek interieurplatform in Amersfoort te organiseren. Daarom bieden we een online versie aan. Een voordeel hiervan is dat we relatief eenvoudig twee buitenlandse sprekers aan het woord kunnen laten. Zoals gebruikelijk zal ook dit online platform gratis zijn.

 

Speciaal voor de deelnemers aan dit Interieurplatform biedt uitgeverij Primavera Pers vijf publicaties van de grote tegelkenner Jan Pluis aan met korting. Tijdens het online platform delen we een kortingscode waarmee u een of meer van deze boeken met 20 procent korting kunt aankopen.

 

 

Wij zien uit naar uw deelname op 18 september!

 

Met vriendelijke groet,

 

Namens de programmacommissie,

 

Eloy Koldeweij en Harrie Schuit

Interieurspecialisten RCE

 

Programmacommissie Interieurplatform: Jaap van der Burg, Valentijn Carbo, Eloy Koldeweij, Harrie Schuit, Willem te Slaa.

 

Programma

 

13.00

Start inloop online wachtruimte

13.30

Welkom door de dagvoorzitter             

13.35

Kostbaar en zeer geliefd, de Nederlandse tegel in de Gouden Eeuw. door Hans van Lemmen, zelfstandige tegelhistoricus in Leeds, Engeland

14.05

Vragen & discussie

14.15

Korte pauze

14.20

'Een verkeerde loop in 't vuur': onderzoek naar de problemen bij de productie van 17e en 18e eeuwse Nederlandse tinglazuur tegels. door Kate van Lookeren Campagne, hoofddocent conservering en restauratie glas en keramiek Universiteit van Amsterdam

14.50

Vragen & discussie

15.00

Pauze

15.15

Glanzende wanden en slijtvaste tapijten. Tegels in het 19e- en 20e-eeuwse interieur. door Mario Baeck, zelfstandig postdoctoraal onderzoeker en gastdocent Universiteiten Gent en Antwerpen

15.45

Vragen & discussie

15.55

Korte pauze

16.00

Van oplopende spanningen tot scherven; over de restauratie van tegels in monumentale interieurs. door Michiel Overhoff, restaurator/eigenaar Restauratieatelier Overhoff

16.30

Vragen & discussie

16.40

Afsluiting door dagvoorzitter

16.45

Gelegenheid om online na te praten

 

Aanmelden kan via deze link

 

 

 

Lees meer

Galerie Carla Koch foto Maarten Eshuis (1).jpg

Galerie Carla Koch 25 jaar

 

Waar menig galeriehouder niet toe in staat is gebleken, is het Carla Koch met haar glas- en keramiekgalerie wel gelukt: ze bestaat 25 jaar. Sterker nog: ze zit al zo’n 50 jaar in het vak. Zij werkte voor Galerie In-Art bij de firma Indoor in de Paulus Potterstraat te Amsterdam tegenover het Stedelijk Museum. Deze was als een van de eerste galerieën in Nederland gespecialiseerd in glas en keramiek. Hier had ze vooral na 1990 de leiding over de galerie. Zij overlegde natuurlijk altijd met de eigenaar, mijnheer Cohen. In-Art was een chique black box-galerie op de eerste verdieping, een novum voor die tijd. In dat jaar verhuisde de galerie naar de begane grond waardoor de aandacht voor dit aspect van de kunst groeide.

 

In 1995 besloot zij voor zichzelf te beginnen. Galerie Carla Koch was tot 2007 gevestigd aan de Prinsengracht 510 en bezat twee aparte witte licht-overgoten ruimtes. De voorruimte met vitrines en een enkele sokkel werd gebruikt voor een steeds wisselende stock, de ruimte achter voor steeds wisselende tentoonstellingen met kunstenaars van naam. Aan vele kunstenaars is zij al die jaren trouw gebleven.

 

In 2007 is zij vanuit de Prinsengracht vertrokken naar de Veemkade aan de IJ-oevers om een galerie aan huis te beginnen. Dit is een beslissing die door veel galerieën in die tijd is genomen. Om toch voeling te houden met de kunstwereld ging zij zich, net als veel andere galerieën, actief te richten op beurzen. Zo nam zij deel aan de KunstRAI, de PAN, Art Twente, Art Rotterdam, Rotterdam Contemporary, Collect Londen, Qade, Art Breda, en Art the Hague. Tegenwoordig heeft zij nu veel klanten, die breed verzamelen en niet exclusief geïnteresseerd zijn in glas en/of keramiek.

 

Carla Koch werkt al die 25 jaren consequent samen met tal van kunstenaars uit binnen- en buitenland. Haar voorkeur gaat nog altijd uit naar containervormen, die zich bevrijd hebben van hun functie. Een heel helder uitgangspunt waardoor musea en particuliere verzamelaars altijd wisten waar ze aan toe waren. Niet alleen liet zij Nederlandse kunstenaars zien als Jan van der Vaart, Johan van Loon, Barbara Nanning en Wouter Dam. Ook besteedde zij met grote regelmaat aandacht aan internationale sterren als de Canadees Steven Heineman, de Denen Bodil Manz en Morten LØbner Espersen en de Japanse Kayoko Hoshino.

 

Aanvankelijk had zij veel contact met de Rietveld Academie en liet zij ook regelmatig eindexamenwerk zien. Dat kwam mede omdat zij bevriend was met de docenten Jan van der Vaart van de keramiekafdeling en Mieke Groot en Richard Meitner van de glasafdeling. Maar naarmate die opleidingen zich meer op het conceptuele, vrije werk gingen richten, bleek dat zo ver van wat zij wilde tonen, dat het contact langzaam verzandde.

 

De laatste jaren ziet zij op veilingen veel objecten voorbij komen die zij in het verleden verkocht heeft. Veel verzamelaars op leeftijd zijn aan het ‘ontzamelen’. Daarnaast krijgen musea veel schenkingen, hetgeen voor haar als galeriehouder de spoeling ook weer dun maakt. Een onomkeerbaar gegeven dat haar weemoedig maakt.

 

Maar de altijd actieve Carla Koch blijft niet bij de pakken neerzitten. Ze is onvermoeid actief om gerenommeerde kunstenaars onder de aandacht te brengen van haar verzamelaars.

Om haar jubileum te vieren had zij dit jaar op de KunstRAI een speciale stand gepland met 20 kunstenaars waar zij de afgelopen 25 jaar actief mee heeft samengewerkt, en heeft ze een publicatie uitgebracht waarin aandacht wordt geschonken aan deze kunstenaars.

 

Thimo te Duits

www.carlakoch.nl

 

De KunstRAi is in verband met de coronacrisis gecanceld. Momenteel vindt de jubileumtentoonstelling plaats in eigen huis: Veemkade 500. Tot en met 1 oktober bent u op afspraak welkom door een mailtje te sturen ckoch@xs4all.nl of door even te bellen 06- 42397440. Wanneer u niet wilt of kunt komen, mag u Carla vragen een exemplaar van de jubileumpublicatie naar u op te sturen.

 

Kayoko Hoshino keramiek 20x39x35cm   (1).jpg

Containervorm, door Kayoko Hoshino


Openingsbeeld: Galerie Carla Koch, foto Maarten Eshuis

 

 

 

 

 

Lees meer

2-diepe-kom-met-krekel-op-rots-en-kendi-met-decor-van-geluksymbolen-en-bloemen-in-vakken.jpg

Tentoonstelling Gezonken Schatten in Keramiekmuseum Princessehof verlengd  

 

De tentoonstelling Gezonken Schatten: geheimen van de Maritieme Zijderoute in het Princessehof in Leeuwarden wordt verlengd t/m 30 augustus 2020. De tentoonstelling zou deze maand voor het laatst te zien zijn, maar wordt verlengd in verband met de aangepaste programmering vanwege het coronavirus. De expositie laat keramiek en andere voorwerpen zien die gevonden zijn aan boord van acht scheepswrakken uit de 9de tot en met de 19de eeuw. Daarmee gaat een verborgen wereld open van internationale handel en uitwisseling.

 

De tentoonstelling is alleen te bezoeken met een online ticket via princessehof.nl/tickets

Lees meer

200525schuette1.jpg

Thomas Schütte. Keramik

Das Hetjens – Deutsches Keramikmuseum präsentiert vom 30. Mai bis 23. August seine neue Sonderausstellung

 

Das Hetjens – Deutsches Keramikmuseum, Schulstraße 4, präsentiert mit der Sonderausstellung "Thomas Schütte. Keramik" neue, bisher nicht gezeigte Arbeiten des deutschen Künstlers Thomas Schütte (geboren 1954, lebt in Düsseldorf). Im Festsaal des Palais Nesselrode werden überlebensgroße keramische Köpfe und Büsten Schüttes gemeinsam mit einer Auswahl weiterer Werkgruppen des Künstlers in einer eigens dafür konzipierten, temporären Architektur gezeigt. Die in enger Zusammenarbeit mit Schütte entstandene Präsentation bildet ein besonderes Highlight im 111. Jubiläumsjahr des Hetjens.

Die Werke des international hoch angesehenen Künstlers sind vom 30. Mai bis 23. August zu sehen.

 

www.duesseldorf.de/hetjens

Lees meer

!cid_image004_jpg@01D6293B.jpg

Tentoonstelling ‘GLAS’ in Rijksmuseum van Oudheden op herhaling

Het mooiste glaswerk uit de collectie opnieuw te zien


De tentoonstelling ‘GLAS’ van het Rijksmuseum van Oudheden gaat deze zomer op herhaling. Het mooiste glaswerk uit de collectie was eerder te zien in de zomer van 2019 en prijkt nu opnieuw, in iets aangepaste opstelling, in de museumzalen zodra het museum weer opengaat.

Bezoekers kunnen er genieten van de schoonheid, kleurenrijkdom en uitzonderlijke vormen van eeuwenoude glazen voorwerpen uit onder andere het oude Egypte en Nabije Oosten, de klassieke wereld en Nederland. Nieuw is de topselectie glaswerk in bruikleen van een van Nederlands grootste privé-glasverzamelingen.

Uit de eigen collectie zijn er eeuwenoude luxe drinkbekers, parfumflesjes en schalen, maar ook eenvoudige gebruiksvoorwerpen zoals dobbelstenen en kralen van glas. Een luxe Romeinse kom van amberkleurig glas, fijn gegraveerd glaswerk, een kinderfiguurtje van inlegwerk en een geblazen aapje uit Egypte, en een ‘buidelbeker’ uit de Middeleeuwen behoren tot de topstukken.

 

‘GLAS’ is te zien tot en met 28 februari 2021.

Kaarten reserveren is noodzakelijk, via www.rmo.nl

Lees meer

2016C0118-1.jpg

Toorops tegeltableau Jong Holland

Bezoek aan het virtuele Kunstmuseum Den Haag 

 

Het kon niet anders dan dat de grote verstedelijking en de komst van een nieuwe massacultuur in de laatste decennia van de negentiende eeuw hun weerslag hadden. Gelijk opgaand met de groei van de steden, groeide dan ook de fascinatie voor het leven buiten de stad: de natuur en het platteland. Als reactie op een nieuwe massacultuur van gecultiveerde efficiency ontstond een fascinatie en waardering voor het ongerepte en onbeschaafde.

 

Een ‘ware’, onbedorven cultuur

Bewust en onbewust werd het leven buiten de stad van een archaïsch en idyllisch imago voorzien. Bezien vanuit de stad zag het platteland er heel anders uit dan het beeld dat de ‘plattelanders’ er zelf van hadden. De stedeling zag het platteland als de buitenkant van een andere, onbekende wereld die nog ontdekt moest worden. Op het platteland, en onder de plattelanders, meende men nog een ‘ware’, onbedorven cultuur aan te treffen. ‘Onder den rook van Amsterdam wonen menschen, vele zelfs, voor wie die stad geenerlei bekoring heeft, wien het slenteren langs de winkels verveelt en de roezige drukte benauwt’, schrijft Rudolph Tutein Nolthenius in 1909. Tutein Nolthenius was waterstaatkundig ingenieur, maar zette zich rond de eeuwwisseling ook in voor de ‘volkskunde’ en de waardering van het ‘echte volk’. ‘Beklaag die menschen niet’, vermaant hij. ‘Hun ziel is anders gestemd dan de onze, (…) [maar] hun leven [is] rijker dan dat van menig stedeling. Zij vormen het eigenlijke “volk” (…)’

 

 

Lees verder op de website van het Kunstmuseum

 

afb. Tegeltableau ‘Jong Holland’, ontwerp Jan Toorop, uitvoering i.s.m. Plateelbakkerij Rozenburg, 1903, veelkleurig geglazuurd grès cérame met ingegrift decor, 105 x 160 cm, Kunstmuseum Den Haag

Lees meer

20161121_14.jpg

Een bemind dier

Bezoek aan het virtuele Kunstmuseum Den Haag

 

Piekerend als Rodins wereldberoemde De Denker, kwetsbaar als een foetus, broos als een oude man die even wegdommelt; beeldhouwer Joseph Mendes da Costa (1863-1939) boetseert rond 1894 een aapje met ontroerend echte karaktertrekken. Het beeld is gemodelleerd naar de dierentuindieren in Artis waar hij op dat moment om de hoek woont. De losse, impressionistisch aandoende stijl en de dikke laag glazuur zijn kenmerkend voor het vroege oeuvre van Mendes (vóór 1898), waarvan dit de enige overgeleverde zelfstandige dierplastiek is. Conservator Jan de Bruijn dook in de archieven en reconstrueerde het verhaal achter dit bijzondere collectiestuk.

 

In maart 1894 bezoekt een Amsterdamse fotograaf in opdracht van het genootschap Architectura et Amicitia op de Nieuwe Prinsengracht het atelier van beeldhouwer Joseph Mendes da Costa. Zijn opdracht is simpel: maak “een opname van het model van het kachelschut dat op de jongste Genootschapstentoonstelling geëxposeerd was”. Binnengekomen in het atelier van de dertigjarige Mendes wordt een gordijn opgehangen en het haardscherm voor de camera geplaatst. Om het geheel wat aan te kleden worden nog twee beeldhouwbokken bijgeschoven, waarover snel nog een doek wordt gedrapeerd. Twee aapsculpturen worden erop geplaatst en blijken prachtig te worden bestreken door het invallend licht van links. De fotograaf drukt snel af en enkele weken later verschijnt de lichtdruk in De Architect, het tijdschrift van het genootschap.

 

Lees verder op de website van het Kunstmuseum

 

afb. Joseph Mendes da Costa, voorovergebogen, zittende aap, ca. 1894, geglazuurd, fijn gechamotteerd wit steengoed, 23,5 cm x 16,9 cm x 22,7 cm, Kunstmuseum Den Haag. Foto Erik & Petra Hesmerg

Lees meer

Johan van Loon (1934-2020)

Door Thimo te Duits


Portret Johan van Loon.jpg‘De pionier en Patriarch van de Nederlandse moderne Keramiek en keramiekkunstenaar van het millennium’ is op 85 jarige leeftijd overleden. Deze woorden prijken op zijn overlijdenskaart. Wie Van Loon heeft gekend, kan slechts concluderen dat hij de hand heeft gehad in dit epigraaf. Hij vond dat zelf en er schuilt ook zeker enige waarheid in. Bescheidenheid was Van Loon in ieder geval vreemd. Hij was vervuld van zijn technische vaardigheid, zijn grote creativiteit en zijn eindeloze productie uit eigen atelier en voor fabrikanten als Royal Copenhagen en Rosenthal. Opgeleid als textielkunstenaar maakte hij grote faam als keramist. Zijn leven lijkt in dienst te hebben gestaan van verrassende vormgeving en het steeds dunner en fragieler werken, totdat de klei zo vliesdun en transparant werd als overtrekpapier. Zijn vormen ontwikkelden zich van gedraaide cilinders tot dansende krullen en alles wat daartussen zit. Met de krullen sloot hij zijn uiterst productieve leven af.

 

Van Loon begon zijn carrière in 1958 met gedraaide vazen met kragen en met potten voorzien van deksels die gespiegeld zijn aan het volume waar ze op staan. Met dit vroege werk ging hij de boer op om met een koffertje vol potten belet te vragen bij musea die hedendaagse keramiek verzamelden. Daarna volgde werk dat zijn inspiratie vond in de natuur zoals bloemen, vruchten en eieren. Deze getuigden van veel gevoel en een streven naar een zo waarachtig mogelijk realisme. Dit paste in een gezamenlijk streven van Nederlandse keramisten om te ontsnappen aan de klassieke vaas- en potvorm. Klei werd een expressief medium, bevrijd van conventies.

Hierop brak een uiterst vruchtbare periode aan waar al het vakmanschap waar hij decennia aan had gewerkt tot een climax kwam. Beeldbepalend werden zijn kommen uit gevouwen lappen klei die hij moulleerde, plooide, weefde, van contrasterende biezen en applicaties - zogenaamde polkadots - voorzag. Veel van dit werk was ongeglazuurd maar gekleurd met engobes. Als hij wel glazuurde, maakte hij er motieven van om een deel van de scherf onbehandeld te laten. Deze technische hoogstandjes, die zijn opleiding als textielkunstenaar verraadden, ontwikkelde hij gedurende een lange werkperiode in 1978 in Kopenhagen. Hij walste platen klei tussen grof textiel om er vervolgens kommen en vazen van te vouwen als omsloten zij een vast, asymmetrisch volume voor stevigheid. Maar dat was schijn. De lappen werden zelfdragende wanden met stolpplooien en coupenaden, die dansten, schijnbaar zonder enige moeite.

In eigen atelier aan de Haagweg in Breda ging hij verder hiermee. Deze werkplaats op de begane grond van een rijtjeswoning werd een besloten proefkeuken voor alles van wat keramisch mogelijk was en vooral onmogelijk leek. In zijn werkplaats duldde hij niemand, hoe nabij de bezoeker ook was. Naar zijn techniek bleef het gissen. Al zijn glazuur- en stookgeheimen moesten geheim blijven. In de voorruimte, de showroom, stond het werk uitgestald en opgestapeld, hun weg vindend naar musea en gepassioneerde verzamelaars. Dit werd jarenlang zijn succesformule. Hij was rusteloos vol van zijn kunstenaarschap. De ene kom volgde op de andere, telkens met nieuwe vondsten in vorm en glazuur. Vaak werkte hij aan tientallen tegelijk, in verschillende fasen van ontstaan en afronding. Ideeën voor de ene kom maakten dat hij de volgende weer anders wilde afwerken.

Zijn werkzame leven sloot hij af met objecten als ballerina’s. Deze waren op een jubileumtentoonstelling te zien ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag in het Breda’s Museum, zijn woonplaats. Dit werd een afsluiting van jarenlange erkenning door musea in binnen- en buitenland, die zijn werk met veel ontzag en respect hebben getoond en verzameld. Een ellenlange lijst van exposities op zijn cv getuigt hiervan.

 

Of hij de keramist van het millennium was, is moeilijk vast te stellen: elke keramist van naam kan aanspraak maken op die titel. Johan van Loon is zeker een van de allergrootste kanshebbers.

 

Thimo te Duits


Foto: Courtesy bibliotheek museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Lees meer

rens.jpeg

Cor Unum, een bijzondere werkgemeenschap

Topontwerp in keramiek bij Yksi Expo

 

Cor Unum in Den Bosch is nationaal en internationaal een begrip in de wereld van keramiek, met een collectie van kwalitatief hoogwaardige producten, ontworpen door toonaangevende designers, architecten en beeldende kunstenaars. Yksi Expo toont een selectie van recent werk uit de prachtige collectie van Cor Unum, en geeft een kijkje in de keuken van deze bijzondere sociale onderneming. Te zien van 7 februari t/m 31 mei. Opening op woensdag 19 februari vanaf 16.30 uur tijdens de maandelijkse Meet Up, met presentaties van ontwerpers Sofie Boonman en Geke Lensink uit de stal van Cor Unum.

 

De geschiedenis van Cor Unum gaat terug tot de jaren ’50 van de vorige eeuw. En nee, Cor Unum is niet de naam van de oprichter of eigenaar maar is Latijn voor ‘één van hart’. Het keramiekatelier, opgezet door vormgever Zweitse Landsheer en momenteel gerund door zijn dochter Lotte Landsheer, heeft zijn wortels namelijk in de Sociale Werkvoorziening. Vandaar ook het logo met de levensboom.

 

In de binnenstad

Het vaste team bestaat van oudsher uit zowel professionals als mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast zijn er ook vrijwilligers werkzaam. Halverwege de jaren ’90 werd gekozen voor exclusief design door of in nauwe samenwerking met bekende ontwerpers. En sinds 2010 leren studenten van Sint Lucas College in Boxtel bij Cor Unum de kneepjes van het vak; tekenen, modelleren, mallen maken, produceren en reproduceren.

 

In 2018 verhuisde het atelier van de voormalige de Gruyterfabriek op een bedrijventerrein naar een mooie locatie in de binnenstad van Den Bosch, met behalve de werkplaats ook ruimte voor een winkel. Zo groeide deze bijzondere werkgemeenschap uit tot een toonaangevend atelier op het gebied van hedendaags keramiek. Eigentijds ook in de opzet als sociale onderneming.

 

Al een aantal jaren presenteert Cor Unum telkens een nieuwe collectie in het mekka van het design, de internationale Salone del Mobile in Milaan. Bij Yksi Expo is de presentatie van het afgelopen jaar te zien, aangevuld met recent nieuw werk en winnaars van de ontwerpwedstrijd die Cor Unum jaarlijks uitschrijft voor studenten aan internationale kunst- en designopleidingen. Onder de deelnemers onder andere Studio RENS, Alex de Witte, Kiki van Eijk, Roderick Vos, Bas van Beek, Satyendra Pakhalé, David Derksen, Floris Hovers, Geke Lensink, Humade, Maarten Baas en Klaas Kuiken.

 

http://www.yksi.nl/

Lees meer

Wat is (DADD slider standaard).jpg

Vernieuwde Delftsaardewerk.nl/Dutchdelftware.com is live!

 

De redactie van Delftsaardewerk.nl bericht het volgende:

 

De afgelopen tijd hebben we hard gewerkt aan de bouw van ons nieuwe

platform, waar veel van jullie ook een bijdrage aan hebben geleverd.

Graag nodigen we jullie uit om alvast een kijkje te nemen op de nieuwe

website (bèta), die een aantal spannende nieuwe features heeft:

 

• De visuele merkenindex, een index van plateelbakkerijen en

een begrippenlijst

Uitgebreidere profielen met een korte biografie en overzicht

van alle bijdragen op het platform

• Een uitgebreidere reactietool om publieksvragen te

beantwoorden

• Een blog waar specialistische kennis wordt gedeeld

(Verdiepen)

• En een taalswitch naar het Engels: Dutchdelftware.com

 

Uiteraard zijn de Delfts aardewerkcollecties van alle partners nog

steeds op het platform te vinden en gebruikers kunnen nog steeds

hun (bijzondere) vondsten en vragen delen op het platform. Hierbij

worden nieuwkomers ondersteund met begeleidende video’s over

het herkennen van de kenmerken van Delfts aardewerk.

 

Als ambassadeur van Delftsaardewerk.nl spelen jullie een speciale

rol op ons platform, bijvoorbeeld in het bijdragen van blogs en het

beantwoorden van bijzondere publieksvragen.

 

De komende tijd gaat de redactie zich ook richten op het uitnodigen

van enkele ambassadeurs voor een bijdrage op het platform. Iets

specifieks in gedachte om op Delftsaardewerk.nl te publiceren?

Neem contact op met delftsaardewerk@kunstmuseum.nl.

 

Hierbij nodigen wij jullie graag uit om een kijkje te nemen en voor alle

toekomstige bijdragen een profiel aan te maken of te activeren.

Met vriendelijke groet,

 

De redactie van Delftsaardewerk.nl

Lees meer

 cover voor website[9279].JPG

Nummer 247

 

Inhoudsopgave nummer 247 (2021/3):

 

'Wat we doen is delicaat'
Een interview bij het afscheid van Karin Gaillard
Victoria Anastasyadis

Imitaties uit Jingdezhen
Een reportage van de Chinese porseleinindustrie
Suzanne Klüver

Marion S. van Aken-Fehmers, ambassadeur van Delfts aardewerk
Een beknopte geschiedenis van het onderzoeksproject Delfts aardewerk
Titus Eliëns

Verzamelaars favoriet
Willem van Traa, Luciën G.A. Schrapels Schram, Eddie Nijhof, Hans en Inge van Asperen

Van Japan tot Sayonara
Een eeuw Japanse invloed op Maastrichts aardewerk
Wim Dijkman

Een convoi exceptionnel als droom
De bellendrang van Marinke van Zandwijk
Victoria Anastasyadis

Von Siebold's Nippon: Plates and Crafts
Miki Sakuraba

 

Inhoud/lid worden

Victoria Anastasyadis

© Vormen uit vuur