Home

01316.jpg

Biscuits van Theo Colenbrander in Museum Gouda

De veelzijdige vormgever Theo Colenbrander (1841-1930) wordt gezien als de grondlegger van de art nouveau in Nederland. Naast sieraardewerk ontwierp hij ook interieurs, tapijten en boekbanden. Zijn ontwerpen worden gekenmerkt door het gebruik van felle kleuren en grillige vormen.

 

Aan het einde van zijn lange carrière werkte hij kortstondig voor Plateelbakkerij Zuid-Holland in Gouda (1912-1913) en trad hij vervolgens in dienst van Plateelbakkerij Ram in Arnhem (1913-1928). In deze periode maakte Colenbrander een groot aantal modellen in biscuit waarop hij met potlood en waterverf uiteenlopende decors aanbracht. Deze modellen dienden als voorbeeld voor de plateelschilders. Hij gaf ze stuk voor stuk een naam, variërend van ‘aardbei’, ‘kantwerk’ of ‘krachtig’ tot aan ‘draaiing’, ‘bruisend’ of ’warrig’.

 

Een aantal van deze bijzondere modellen is nu te zien in Museum Gouda. De geëxposeerde biscuits zijn door Colenbrander zelf van een decor voorzien, inclusief de nodige aanwijzingen waar het de kleuren betreft. Ze bieden een bijzonder inkijkje in de wereld van de ontwerper en de vervaardiging van plateel in Gouda en Arnhem. De tentoonstelling Biscuits van Theo Colenbrander is tot en met 2 juni 2019 in Museum Gouda te zien.

 

Museum Gouda
Oosthaven 9 & Achter de Kerk 14
2801 JX Gouda
+31 (0)182 33 10 00

info@museumgouda.nl

museumgouda.nl

Lees meer

Glazen_Ida-Falckenberg-Liefrinck-540x724.jpg

Lezing 'Een stoere vrouw in het Interbellum' door Eveline Holsappel

Duik in het leven van Ida Falkenberg-Liefrinck (1901-2006), die furore maakte als ontwerper voor arbeiderswoningen en de alleenstaande werkende vrouw. De lezing wordt gehouden op 4 november 2018, om  14:00 uur in het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. 

 

Ida Falkenberg-Liefrinck, architect en vormgever (1901 – 2006),  is een van de weinige vrouwen die als ontwerper voor de Glasfabriek Leerdam werkt. Maar Liefrinck is een stoere vrouw, die net als Lucienne Bloch, wel haar mannetje staat. Haar maatschappelijke betrokkenheid is enorm en in haar ogen is dit ook de taak van iedere architect/vormgever. In 1940 maakt ze op uitnodiging van Copier verschillende ontwerpen voor gebruiksglas.

 

Aan het begin van haar carrière werkt ze enige tijd op het bureau van architect J.J.P. Oud, en komt sterk onder de invloed van het Nieuwe Bouwen te staan. In de jaren dertig legt ze zich toe op het ontwerpen van meubelen en verwerft met name met de rotan stoel veel bekendheid. Ze werkt dan onder meer voor de firma Metz & Co. Naast ontwerpen voor deze rijke clientèle, houdt ze zich bezig met het ontwerpen van interieurs voor arbeiderswoningen. Dat heeft haar passie. Allen, die door de crisisjaren klein behuisd waren,  kunnen terecht bij de ontwerpen van Liefrinck en ook voor de alleenstaande werkende vrouw ontwerpt zij een kamer. Een novum voor die tijd.

 

In dit licht moeten we ook haar glaswerk zien. Copier nodigt Liefrinck uit voor de tentoonstelling ‘Het Glas’ (1940 in het Stedelijk Museum te Amsterdam). Hiervoor wordt een nieuwe kleur, staalblauw, ontwikkeld. Liefrinck krijgt de keuze om in deze nieuwe kleur óf unica óf seriematig geproduceerd glas te ontwerpen. Uiteraard kiest ze seriematig geproduceerd glas met speelse vormen, bedoeld voor iedereen.

 

Nieuwsgierig geworden naar deze stoere vrouw?
Duik op 4 november samen met Eveline Holsappel in het leven van Ida Falkenberg-Liefrinck en bekijk daarna met deze kennis de tentoonstelling ‘Art Deco Glas, belofte voor het moderne’. Holsappel is conservator van het Fries Museum & Keramiekmuseum Princessehof en auteur van het boek ‘Ida Falkenberg-Liefrinck (1901-) De Rotan Stoel Als Opmaat Voor Een Betere Wooninrichting’.

 

Tijd: De lezing start om 14.00 uur en is rond 15.00 uur afgelopen.
Kosten: De kosten voor deze lezing bedragen € 5,00 p.p. exclusief entree museum.

 

Reserveren
Voor deze activiteit is maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus reserveren is noodzakelijk! Dit kan via e-mail: reserveringen@nationaalglasmuseum.nl of telefonisch van dinsdag t/m zondag via: + 31 (0) 345 614 960.

Lees meer

image004.jpg

Verkoopexpositie Naoorlogse keramisten: Keramiek als kunstvorm

Vanaf de jaren 50 stond een generatie kunstenaars op die de keramiek neerzette als autonome kunstvorm. Met de verkoopexpositie Naoorlogse Keramisten schetst Kunstconsult hoe de Nederlandse keramiek zich ontwikkelde in de tweede helft van de twintigste eeuw. De tentoonstelling is van 24 oktober tot en met 30 december te zien in de galerie van Kunstconsult in Amstelveen.

 

Onder de tentoongestelde werken – die dus allemaal te koop zijn – zijn unica van toonaangevende keramisten als Jan van der Vaart, Hans de Jong, Babs Haenen, Lies Cosijn, Etie van Rees, Johan van Loon, Johnny Rolf, Veronika Pöschl en Suzanne Taub. Veel van deze kunstenaars hebben gestudeerd of gedoceerd aan de Gerrit Rietveld Academie.

 

Gerrit Rietveld Academie gezichtsbepalend voor Nederlandse keramiek
De keramiekopleiding van de Gerrit Rietveld Academie heeft een groot aantal keramische kunstenaars afgeleverd die gezichtsbepalend zijn voor de Nederlandse keramiek in de twintigste eeuw. Hans de Jong, Lies Cosijn en Suzanne Taub studeerden hier in de jaren 50. Van 1968 tot 1993 was de begaafde keramist Jan van der Vaart hoofd van de afdeling keramiek. Onder zijn studenten waren Veronika Pöschl (jaren 80) en Babs Haenen (jaren 70). De laatste was van 1992 tot 2013 zelf docent aan de academie.

 

Experimentele Afdeling De Porceleyne Fles
Docent Theo Dobbelmann – hij had in de jaren 50 onder meer De Jong, Cosijn en Taub in zijn klas – was niet alleen verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie, maar ook betrokken bij de oprichting van de Experimentele Afdeling van de Porceleyne Fles in Delft. In opdracht van deze fabrikant van traditioneel Delfts aardewerk creëerde hij in 1956 een afdeling die zich volledig zou richten op moderne unica. Hiervoor rekruteerde hij een aantal van zijn beste studenten. Tot de kunstenaressen van het eerste uur behoorden Lies Cosijn, Harriët Sielcken (later bekend als Jet de Maar-Sielcken) en Adriek Westenenk. Later kwam Suzanne Taub de afdeling versterken. Van al deze kunstenaars zijn werken opgenomen in de expositie. De unieke werken van de Experimentele Afdeling hadden grote aantrekkingskracht op verzamelaars, waaronder de bekende keramiekcollectioneur J.W.N. Van Achterbergh.

 

De J.W.N. Van Achterbergh collectie
Een aantal stukken in de expositie – van onder meer Babs Haenen, Veronika Pöschl en Jan de Rooden – komt uit de belangrijke J.W.N. van Achterbergh collectie. Van Achterbergh was een groot verzamelaar, kenner en mecenas en had met zijn collectie een enorme invloed op de Nederlandse en internationale studiokeramiek. Een aantal kunstenaars bleef hij intensief volgen gedurende hun carrière. Van de Amsterdamse keramisten Hans de Jong, Jan van der Vaart, Johan van Loon, Johnny Rolf en Jan de Rooden kocht hij doorlopend nieuw werk. Toen Van Achterbergh in de jaren zestig druk was met verzamelen, publiceren en tentoonstellen, rekende hij de figuratieve keramiek van Etie van Rees en het werk van Lies Cosijn tot de absolute top. Van Achterbergh bewonderde Lies Cosijn mateloos en verwierf tot in de late jaren negentig regelmatig stukken die ze in haar eigen atelier vervaardigde.

 

Porselein alsof het textiel is
Van de voormalige Rietveld-docenten Jan van der Vaart en Babs Haenen is een groot aantal werken op de expositie aanwezig. Jan van der Vaart behoorde tot de eerste generatie keramisten die in de jaren 50 de beoefening van de keramiek in Nederland nieuw leven inblies. Met zijn abstracte geometrische keramiek introduceerde hij een nieuwe visie op vorm en kleur, gebaseerd op de Bauhaus-traditie. Een zuivere vorm en gebruiksfunctie hadden voor hem de hoogste prioriteit. Hij bouwde vormen op uit geometrische elementen, zoals zijn beroemde stapelbare tulpenvaas. Naast unieke objecten ontwierp hij series, ofwel ‘multipels’, toegankelijk voor een breder publiek.

Het werk van Babs Haenen is expressief van aard. Haenen gebruikt een unieke techniek waarbij ze porselein behandelt als textiel. Ze bewerkt het porselein met de hand; ze kleurt eerst de klei en rolt deze uit tot dunne lappen. Door deze lappen vervolgens weer samen te voegen en te vormen tot een geheel creëert ze schilderachtige abstracte ontwerpen. 

 

Verkoopexpositie: Naoorlogse Keramisten, 24 oktober t/m 30 december 2018, Kunstconsult - 20th century art | objects, Smederij 4, Amstelveen, 020-3416476, www.kunstconsult.nl.

 

Openingstijden: elke woensdag-, donderdag- & vrijdagmiddag, 13:00 - 17:00 uur of op afspraak. Open zaterdagen: 27 oktober, 24 november en 29 december 2018, 13:00 - 17:00 uur.

Lees meer

logo_sticky-nieuw.png 

De Glas- en Keramiekbeurs in Leerdam

Glas- en Keramiekbeurs in Leerdam is dit jaar van 2 tot en met 4 november. Wat de bezoeker ook nu weer kan verwachten: binnen- en buitenlandse glasobjecten, minder oud maar vooral nieuw glas, gebruiksglas en unica, recente glasobjecten in uiteenlopende technieken, keramische sculpturen, objecten en gebruiksgoed.

 

Kunstenaars presenteren hun nieuwste objecten, verzamelaars hun mooiste stukken. Met als motto De kunsten van het vuur worden glaskunst en keramische kunst niet als gescheiden disciplines maar door en naast elkaar gepresenteerd in de Berenschotzaal. Tot de deelnemende glaskunstenaars en galerieën behoren onder meer Sabine Lintzen, Richard Price, Bernard Heesen, Barbara Nanning, Susan Hammond, Maurice La Rooy, Josja Caecilia Schepman, Fons Uytdehaag, Albert Seubring, Bert Grotjohann, Ellen Kuijl, Marjan Smit, Jelena Popadic, Willem van Oyen en Rachel Daeng Ngalle, Simsa Cho, Hermine van der Does, Joek van Draanen, Thea Figee, Kim ten Oever, Galerie Via Venezia, Festinalente, Ingrid Beemsterboer, Marja Steinmetz, Studio Gent Glas, Vereniging van Vrienden van Modern Glas, Royal Leerdam Crystal, Nationaal Glasmuseum Leerdam en De Glasblazerij.

Deelnemende keramisten zijn onder meer Carla Dijk, Tessa Droog, Dien Jorien Geertsma, Lei Hannen, Wied en Diederik Heyning, Pauline Hoeboer, Noortje Meijerink, Sarah Michael, Mirjam van Oostveen, Eefje van den Braak, Willeke Dokter, Ellen Rijsdorp, Carla de Vrijer, Vera Zegerman, Arja Hoogstad en Judith de Vries. Vrijwel alle keramisten zijn lid van de NVK, de Nederlandse Vakgroep Keramisten.

Beursobject
De van oorsprong Noorse, maar in Leerdam wonende Geir Nustad is de ontwerper van het beursobject van dit jaar. Het beursobject is een reflectie over het gebruik van contrasten in zijn werk. Geir werkt vaak met contrasterende kleuren en vormen en wilde dit gegeven gebruiken in het beursobject: het contrast tussen het donker en het licht in de kleuren en het tranparante glas, hoe het licht wordt vastgelegd in het object. Maar ook het contrast tussen de zacht afgeronde vorm van het hete glas en de rechte, strakke lijnen van het slijpen van het koude glas. Het maken van een sterk object reflecteert zowel op zijn artistieke inzicht en kennis als op de eigenschappen van het materiaal glas.

Belgische glaskunst
Jaarlijks is in de grote zaal een presentatie van Belgische glaskunstenaars. Dit jaar stellen vier afgestudeerden van het Instituut voor Kunst en Ambacht (IKA) in Mechelen zich voor: Gaby Berger, Fred Fortuin, Renée Rasson en Gert Renkin. IKA is een deeltijdopleiding waar onderwijs wordt gegeven in glas, keramiek, fotografie e.a.

Glas en keramiek in de polder
Vorig jaar werd voor het eerst de buitententoonstelling Glas en Keramiek in de Polder georganiseerd. Beelden van glas en keramiek waren opgesteld in het polderpark achter Het Dak. Dit jaar wordt weer zo’n buitententoonstelling georganiseerd. Deelnemende kunstenaars zijn onder andere Sacha Brienesse, Sebastiaan Coppens, Willeke Dokter, Daniëlle Henger van Rijssen, Co Latumahina, Rob van der Ven en Karin Wijnand. En natuurlijk is er de catalogus, zijn er lezingen en presentaties en blijft de beurs dé ontmoetingsplek voor glas- en keramiekminnend Nederland en omstreken.Glas- en Keramiekbeurs Leerdam, Cultureel Centrum Het Dak, Tiendweg 9a, 4142 EG Leerdam, t +31 (0)345-613626; info@hetdak.nl | Op 2, 3 en 4 november 2018. Open: vrij 14.00-20.00 uur, za + zo 10.00-17.00 uur. www.hetdak.nl | www.glaskunstbeurs.nl


Internationale Glas en Keramiek Beurs 2018

Cultureel centrum het Dak, Tiendweg 9A, 4142 EG Leerdam, tel. 0345-613626. 
Open: vrijdag 2 november 14.00-20.00 uur, zaterdag 3 en zondag 4 november 10.00-17.00 uur. 
Toegang € 10,- | kinderen tot 12 jaar onder begeleiding gratis. 

Lees meer

lezing-Lucienne-Bloch-4-november.jpg

Lezing 'Lucienne Bloch’s belofte voor het moderne'

Op 3 november geeft Laurens Geurtz - namens het Nationaal Glasmuseum - een lezing over Lucienne Bloch bij de Glas- en Keramiekbeurs in Leerdam. Aanvang 14.00 uur. 

  

Geïntrigeerd door het verbluffende oeuvre van glazen automascottes en beeldjes van Lucienne Bloch ging Laurens Geurtz (co-auteur van ‘Copier compleet’ en ‘Glasschool Leerdam’) op zoek naar de sporen van haar leven. Hij bezocht haar kleindochter in Amerika en kreeg daar toegang tot het familiearchief, waar hij schetsen, brieven en foto’s kon inzien. Samen met Luciennes dagboeken ontstaat een goed beeld van haar leven, haar verblijf in Leerdam en het glaswerk dat ze hier maakte. Dit werk vormt de basis voor de tentoonstelling ‘Art Deco Glas, belofte voor het moderne’, die tot en met 2 december 2018 te zien is in het Nationaal Glasmuseum. Naast enkele zeldzame plastieken bevat de tentoonstelling ook enkele nieuwe vondsten.

 

Tijd: De lezing start om 14.00 uur.
Locatie: Cultureel Centrum Het Dak, Tiendweg 9, 4141 EG  Leerdam.

 

Kosten
Speciaal voor bezoekers die niet alleen graag naar glas en keramiek kijken maar er ook meer over willen weten, stelt de Glas en Keramiek Beurs elk jaar een lezingenprogramma samen. Tijdens Art College spreken diverse experts, waaronder dus Laurens Geurtz, op het gebied van glas, keramiek, kunst en design over hun vakgebied. Geschikt voor iedere beginnende of gevorderde kunstliefhebber! Art College is vrij toegankelijk voor bezoekers van de Glas en Keramiek Beurs.

 

Reserveren
Er is ruimte voor maximaal 30 personen, dus wees er snel bij. Houd voor meer informatie en het programma de website van de Glas en Keramiek Beurs in de gaten: glaskunstbeurs.nl 

Lees meer

Panorama Joep Nicolas.jpg

‘Panorama Joep Nicolas’ De wereldwijde productie van de glazenier uit Roermond

Het Historiehuis in Roermond toont een niet eerder gepresenteerd overzicht van de omvangrijke productie van de nationaal en internationaal bekende glazenier Joep Nicolas. De vele foto’s en dia’s en notities in het privé-archief van Joep Nicolas bieden de mogelijkheid te laten zien wanneer en waar hij wat uitvoerde; in zijn geboorteplaats Roermond, in de rest van Limburg, in heel Nederland, in België en in de Verenigde Staten. Gebrandschilderde ramen zijn niet of nauwelijks te verplaatsen, enkele stukken in musea daargelaten. Wie dus op één plek een beeld wil krijgen van zijn productie op dit gebied kan dat nu  als een panorama in deze expositie bekijken.

 

Joep Nicolas wordt in 1897 in Roermond geboren en groeit op in een familie die al twee generaties in het glazeniersambacht werkzaam is. Eerst voelt Joep Nicolas niets voor dit dienstbare ambacht en gaat filosofie en kunstgeschiedenis studeren in Fribourg en daarna rechten in Amsterdam. In beide steden ontmoet hij mensen met vernieuwende ideeën en opvattingen die hem beïnvloeden. In Amsterdam gaat hij ’s avonds naar de kunstacademie; hij begint steeds meer te tekenen en te schilderen. Hij ontdekt ook de mogelijkheid om het gebrandschilderde glas-in-loodraam als kunstvorm te hanteren. Voor een internationale kunstnijverheidsexpositie in 1925 te Parijs maakt hij een revolutionair raam met de voorstelling van een Sint-Maartensoptocht. Zijn inzending wordt enthousiast ontvangen en beloond met de ‘Grand Prix’.

 

Het Sint-Maartensraam betekent zijn internationale doorbraak en er volgen zeker vijftig opdrachten in Nederland en België. Gemeentehuizen in Antwerpen, Breda, Heerlen, Hilversum en Tilburg, scholen in Amsterdam, Enschede, Tiel en Utrecht, ziekenhuizen in Nijmegen, Roermond, bedrijfsgebouwen in Rotterdam, Schiedam, Amsterdam, Eindhoven, Heerlen en Maastricht, en vooral veel kerken. Joep Nicolas vindt een vrijere manier om de religieuze voorstellingen in beeld te brengen, met meer ruimte voor emotie, drama, levendigheid.

 

Als de Tweede Wereldoorlog dreigt, besluit Joep Nicolas om te verhuizen naar de Verenigde Staten. Hij vestigt zich met zijn gezin in New York. Na een moeilijke start gaat hij vanaf 1941 werken voor een ondernemer in religieuze kunst, Harold Rambusch. In opdracht van zijn firma verzorgt Joep Nicolas de beglazing van meer dan twintig katholieke en protestantse kerken in de oostelijke helft van de Verenigde Staten; van New York tot Maryland en van Massachusetts tot Michigan.

 

Na de oorlog blijft Joep Nicolas een tijdje pendelen tussen Amerika en Nederland om aan beide kanten opdrachten uit te voeren. In 1953 krijgt hij in Nederland weer zijn eerste opdracht: drie ramen voor de Sint-Christoffelkathedraal in zijn geboorteplaats Roermond en het jaar daarop nog eens drie. Dan volgt de opdracht voor ramen voor de basiliek van Sint Odiliënberg en andere opdrachten volgen; Tubbergen, de Nieuwe Kerk in Delft en wat later het Bevrijdingsraam voor de Oude Kerk in Delft. Naast vele andere opdrachten voor kerken en voor andere gebouwen zal de beglazing van deze Oude Kerk zijn levenswerk gaan worden.

 

2019 in het teken van de glazenierskunst in Roermond
De expositie in het Historiehuis van Roermond is de eerste in een reeks van activiteiten die Roermond als glazeniersstad presenteert. Komend jaar krijgt de expositie een pendant met de uitgave van een atlas van de glazenierskunst in Roermond. Waar de expositie laat zien hoe een glazenier uit Roermond zijn kunst over de wereld verspreidde, brengt de atlas juist in kaart wat nationale en internationale glazeniers in Roermond tezamen realiseerden.

 

Volgend jaar staan twee grote exposities gepland, in het Cuypershuis en het Historiehuis, rond het recent ontsloten en gedigitaliseerde archief van glazeniersatelier Frans Nicolas en Zonen en rond twee archeologische vondsten in Roermond van middeleeuws en negentiende-eeuws gebrandschilderd glas.

 

Gemeente Roermond maakt bijzondere projecten mogelijk, waarbij kunst en cultuur in een nieuwe dimensie worden gebracht. De uitvoering is in handen van het Cuypershuis. Voor de realisatie van de projecten trekt het Cuypershuis telkens andere gastconservatoren of projectleiders aan. Het vierde project richt zich op het belang van de glazenierskunst voor Roermond. Dit heeft als werktitel ‘Glas’, met Rob Kooiman als gastconservator en projectleider.

 

‘Panorama Joep Nicolas’
De wereldwijde productie van de glazenier uit Roermond
28 september 2018 t/m 10 februari 2019

 

Bezoekersinformatie
Neerstraat 11-13
6041 KA in Roermond
Tel: 0475-333496
Entree: gratis.

 

museum@roermond.nl
www.historiehuisroermond.nl

Lees meer

vb-plaatje-400x267.png

Symposium Historisch Gebruiksglas 2018

De Stichting Het Historisch Gebruiksglas organiseert op zaterdag 3 november a.s. het derde symposium, waarvoor u van harte wordt uitgenodigd. De deelname is gratis.

 

Het symposium wordt weer gehouden in het Rijksmuseum van Oudheden (RMO), Rapenburg 28, 2301 EC Leiden (www.rmo.nl) van 13.00 tot 16.00 uur en wordt afgesloten met een borrel tot uiterlijk 17.00 uur, als het museum gaat sluiten. Het RMO vraagt u een museumjaarkaart mee te nemen of een kaartje te kopen.

 

Programma 

Van 12.30 tot 13.00 uur is er inloop met koffie. Daarna volgens een viertal lezingen. Na elke lezing is er gelegenheid om enkele vragen te stellen.

 

  • Kitty Laméris, Het a rete staafje, een staafje onder de loep

Filigrana glas is gemaakt van staafjes. Er zijn verschillende soorten staafjes, maar twee ervan worden verreweg het meest gebruikt: staafjes met een interne decoratie van een draad (a fili) en staafjes met een externe decoratie van een spiraal van verschillende draden (a rete). In de lezing wordt het a rete (Italiaans voor 'net') staafje geanalyseerd aan de hand van soms adembenemende glazen voorwerpen.

Sinds 2012 doet Kitty Laméris onderzoek naar filigrana glas. Toen schreef ze de catalogus ‘A collection of filigrana glass’ naar aanleiding van de tentoonstelling van de collectie Henk Germs. Samen met haar zus en broer is zij eigenaar van de Kunst en Antiekhandel Frides Laméris. Ze houdt zich vooral bezig met Romeins glas, Venetiaans- en Façon de Venise glas en tegels. Regelmatig treedt ze op als expert glas en tegels bij het televisieprogramma ‘Tussen Kunst en Kitsch’.

 

  • Peter Bitter, Drinkglazen en hun gebruikers in de Gouden Eeuw van Alkmaar

 

In 1987 werd in Alkmaar door vrijwilligers beerputonderzoek op gang gebracht. Sinds 1991 vindt opgraving plaats door gemeentelijk archeologen en is onderzoek van materiële cultuur een van de structurele onderdelen van het gemeentelijk beleid. Inmiddels zijn er honderden beerputten, afvalkuilen en andere vondstcomplexen opgegraven en beschreven, waaronder veel glaswerk. In de voordracht staan naast de vondsten ook de vindplaats centraal. Veel vondstcomplexen zijn te verbinden met specifieke adressen en huizen, en zo met archivalische gegevens over eigenaren en bewoners die het glas hebben gebruikt, gebroken en gedumpt. De vondsten weerspiegelen de glasconsumptie door verschillende groepen gebruikers. De focus ligt op de ‘lange Gouden Eeuw’ (1500 tot 1650) waarin Alkmaar in grootte verdrievoudigde en de tegenwoordige binnenstad tot stand kwam.

 

Peter Bitter is sinds 1991 gemeentelijk archeoloog van Alkmaar en auteur van vele publicaties over stadsarcheologie en over Alkmaar in het bijzonder. In 2002 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over de Alkmaarse Grote Kerk tot 1468, het ontstaan en de ontwikkeling van Alkmaar en over begrafenisgebruiken in de 18e en vroege 19e eeuw.

 

Pauze, waarin iedereen het Jaarboek 2017 ontvangt met de voordrachten van het voorgaande symposium.

 

 

  •  Patricia CocorrisDe Wonderbaarlijke Geschiedenis van het Bloembollenglas

 

Een bloembollenglas? Dat is toch een Victoriaanse uitvinding, waar winkels als de Blokker vol mee staan?  Patricia Cocorris begon met twee geblutste en door water aangevreten glazen en haar verzameling omvat nu zo’n 700 juweeltjes. Genoeg om een boek over te schrijven: The Curious History of the Bulbvase! Daarin blijkt de geschiedenis van het bloembollenglas tot in het midden van de 18e eeuw terug te gaan.

Een tuin vol bloemen in het midden van de winter? Dat kan, maar wel binnenshuis. Die kunst beoefent Patricia Cocorris al zo’n 25 jaar. Door de bollen op speciaal ervoor gemaakte glazen te zetten staat vanaf Kerst thuis alles waar de Keukenhof pas in april mee naar buiten komt.

 

Na deze voordrachten wordt de tweede Prof. Dr Ina Isingsprijs uitgereikt. De winnaar houdt vervolgens -in het Engels- een voordracht over zijn prijswinnende artikel: “Das mehrkantige Stangenglas, eine Grundform der Trinkgefäße der Renaissance in Europa”.

 

Om 16.00 uur wordt afgesloten met een borrel in de hal van het museum. Voor de goede voorbereiding van het symposium wordt u verzocht om u tevoren aan te melden bij contact@hethistorischgebruiksglas.nl.  

 

Het Historisch Gebruiksglas richt zich op onderzoek naar historisch gebruiksglas, glas dat een functie had in het dagelijks leven of gebruikt is bij bijzondere of feestelijke gelegenheden en niet als uiting van kunstzinnigheid is bedoeld. 

 

Lees meer

 

csm_Elke_Sada_5d94eff9cf.jpg

GEFÄSS/ SKULPTUR 3
Deutsche und internationale Keramik seit 1946

Das GRASSI Museum für Angewandte Kunst Leipzig präsentiert im dritten Teil seiner groß angelegten Überblicksschau auf künstlerische Studiokeramik seit 1946 rund 270 Arbeiten von weltweit tätigen Keramikern. Bereits 2008/2009 und 2013/2014 waren in zwei umfangreichen Ausstellungen herausragende, oft auf großzügige Schenkungen zurück gehende Arbeiten vorgestellt worden. Auf diese beiden viel beachteten Ausstellungen folgten jeweils generöse private Schenkungen an das Museum. So wuchs der Bestand des Hauses nach der ersten Ausstellung um rund 3.000 Stücke, seit 2014 zählen weitere 2.000 Arbeiten neu zur Sammlung. Dadurch kann in Leipzig einerseits das Œuvre bedeutender Künstler der Keramik intensiv und detailliert dargestellt und andererseits die Vielfalt der internationalen Szene eindrücklich vor Augen geführt werden.

 

Zur Ausstellung liegt eine umfangreiche Begleitpublikation vor.

 

Ausstellung: 10.11.2018 – 13.10.2019'.

 

Zie voor meer informatie GRASSI Museum für Angewandte Kunst Leipzig.

 

Lees meer

thumbnail_NVVCG-65.jpg

Symposium ‘Begeren en beheren, de levensloop van een object’

Ter gelegenheid van haar 65-jarig bestaan organiseert de NVVCG op vrijdag 19 oktober 2018 een jubileumsymposium met als thema ‘Begeren en beheren, de levensloop van een object’. Het symposium wordt gehouden in het auditorium van het Gemeentemuseum Den Haag.


Programma

 

Dagvoorzitter: prof. dr. T.M. Eliëns

10.00 – 10.30 Ontvangst en registratie

 

10.30 – 10.45
Welkom
Cees Broekhof, Voorzitter Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas

 

10.45 – 11.15
Het mysterie van het Ru-schaaltje
Eline van den Berg MA, Conservator Aziatische ceramiek, Keramiekmuseum Princessehof

 

11.20 – 11.50
Ceramiek in 17e -eeuwse boedelinventarissen
Adri van der Meulen, Mede naamgeefster van Keramiekstichting Smeele van der Meulen

 

11.55 – 12.25
Lijnen door de tijd - Islamitische kunst in Gemeentemuseum Den Haag in beeld
Suzanne Lambooy MA, Conservator toegepaste kunst Gemeentemuseum, Den Haag

 

 

12.30 – 14.00
Lunch in Tuinzaal en mogelijkheid tot bezoek aan de tentoonstelling ’Glans en Geluk, kunst uit de wereld van de Islam’

 

 

14.00 – 14.30
Aan het eind van het verzamelen
Ronald van Egmond, Directeur stichting Het Geluid van Kunst en voorzitter van de Nederlandse Vakgroep Keramisten

14.35 – 15.05 
Het Joachim Wtewael glas
Drs. Kitty Laméris, Glas- en keramiekexpert in het AVRO-programma Tussen Kunst & Kitsch

 

15.10- 15.40
Van reparatie naar restauratie, de historie van het ambacht
Anniek Manshanden MA, Restauratie Atelier Manshanden – keramiek porselein glas 
 

15.45 – 15.50 Dankwoord door voorzitter Cees Broekhof
15.50 – 16.00 Afsluiting door dagvoorzitter prof. dr. T.M. Eliëns

 

16.00 – 17.00 Borrel in Tuinzaal

 

Aanmelden
Via de website www.vormenuitvuur.nl kunt u zich reeds aanmelden als deelnemer. De kosten voor deelname aan het symposium zijn € 35 p.p. (incl. lunch). Studenten betalen € 17,50 p.p. (incl. lunch) voor deelname. Wilt u het bedrag overmaken op het IBAN van de NVVCG: NL64INGB0000448948 onder vermelding van symposium 2018 en de naam/namen van de deelnemer(s). Stuur uw aanmelding vóór 12 oktober; u ontvangt een bevestiging.

 

Het symposium wordt mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het Prins Bernhard Cultuurfonds, keramiek stichting Smeele van der Meulen, Capriolus en de stichting van Achterbergh Domhof.

 

Stichting_van_Achterbergh_Domhof_445px.jpg

logo-stichting-250x78.png

170202-Capriolus-logo-Nieuw.jpg

Bijna_een_kwart_miljoen_voor_Brabantse_projecten.jpg

 

 

Lees meer

40637961_531388227275109_7295859464301170905_n.jpg

De Stadsbeeldhouwer, de Avant-gardist & de Einzelgänger

Drie spraakmakende kunstenaars uit het interbellum belicht: Hildo Krop, Mommie Schwarz en Chris Lanooy

Op woensdag 26 september opent bij Kunstconsult in Amstelveen een verkoopexpositie met werk van drie spraakmakende kunstenaars uit het interbellum. Hildo Krop en Mommie Schwarz waren centrale figuren in het Amsterdamse kunstleven van de jaren 20 en 30. In dezelfde periode creëerde de eigenzinnige solist Chris Lanooy hoogtepunten uit zijn oeuvre in zijn atelier op de Veluwe en bij de Glasfabriek Leerdam.


Van elk van de drie kunstenaars is een verscheidenheid aan kunstwerken te zien. In drie kabinetten varieert het aanbod van sculpturen en werk op papier tot meubels, keramiek en glas. Grotendeels gaat het om unieke objecten. De verkoopexpositie duurt tot en met 17 oktober.

 

Hildo Krop: Stadsbeeldhouwer van Amsterdam
Dat Hildo Krop (Steenwijk 1884 – Amsterdam 1970) zou uitgroeien tot een van de belangrijkste beeldhouwers van de Amsterdamse School lag in zijn jeugd niet voor de hand. Hij werd opgeleid tot banketbakker en leek voorbestemd tot het overnemen van zijn vaders bakkerij. Toch besloot Hildo Krop om kunstenaar te worden. Hij volgde teken- en schilderlessen in Londen en Parijs en ging op zijn 24ste studeren aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Zijn vele werken die nog altijd de openbare ruimte verrijken, leverden hem de eretitel Stadsbeeldhouwer van Amsterdam op.

Persoonlijk werk voor vrouw en vrienden
De verkoopexpositie laat zien dat Hildo Krop oneindig veel veelzijdiger was dan dat. Het aanbod loopt uiteen van een mahonie wandpaneel uit een villa in de Oranje Nassaulaan in Amsterdam, tot kleine aardewerk plastieken uit zijn eigen atelier. Een indrukwekkend persoonlijk item is de dekenkist die de kunstenaar maakte voor zijn echtgenote Mien. ‘Hildo Krop dedicavit uxori carissimae AD 1948’ staat in sierlijke letters op de deksel vermeld, wat betekent: ‘Door Hildo Krop opgedragen aan zijn geliefde vrouw in 1948’. De voorstellingen op zeven gestoken reliëfpanelen en een spreuk die is uitgesneden in een banderol verwijzen naar de bevrijding van 1945. Een persoonlijk licht op de kunstenaar werpen ook de nieuwjaarskaarten die Hildo en Mien Krop in de jaren 50 en 60 verzonden. De kaarten tonen prachtige houtsnedes en teksten, soms poëtisch of met een politieke lading. Met zijn krachtig vormgegeven houtsnedes, onder andere voor de communistische krant De Tribune, streed Krop voor een samenleving met meer gelijkheid en solidariteit.

 

Mommie Schwarz: lid van de Amsterdamse avant-garde
Samuel L. 'Mommie' Schwarz (Zutphen 1876 – Auschwitz 1942) en Hildo Krop waren bekenden van elkaar. Samen met zijn vrouw Else Berg behoorde schilder en grafisch kunstenaar Schwarz tot de Amsterdamse avant-garde. Het paar was erbij toen in 1909 kunstenaars uit de hele wereld samenstroomden in Parijs om zich onder te dompelen in het impressionisme, fauvisme en kubisme, nog voordat Piet Mondriaan, Jan Sluijters en Leo Gestel – hun latere vrienden – naar de Franse hoofdstad trokken. Terug in Amsterdam werden Schwarz en Berg als hypermoderne vernieuwers beschouwd. Beiden waren uitermate productief en actief in het hoofdstedelijke kunstleven.


Levendige haventaferelen en kleurrijke schetsen
Het grafische ontwerpwerk van Schwarz kreeg van meet af aan lof. Gedurende de gehele art deco-periode maakte hij brochures, boekomslagen, illustraties en reclameplaten. In 1925, op de befaamde Exposition Internationale des Arts Décoratifs et industriels Modernes in Parijs, kreeg hij een gouden medaille in de categorie ‘Art de la Rue’. Mommie Schwarz tekende graag marktkooplieden, bouwvakkers, het laden en lossen op havenkades, en passagiers en matrozen op boten. In de verkoopexpositie is een aantal houtskooltekeningen met dergelijke levendige haventaferelen te zien. Ook is er van Schwarz een groot aantal kleurrijke schetsen in waterverf.

Chris Lanooy: Leve het experiment
Een eigenzinnige man, een solist, die rond 1900 voor bijna alle succesvolle plateelbakkerijen werkte. Het talent van Chris Lanooy (1881 – 1948) werd overal onderkend en hij schopte het zelfs tot artistiek leider, maar zijn betrekkingen waren steeds van korte duur. Zijn niet te onderdrukken drang tot experimenteren kon hij pas echt uitleven in zijn eigen atelier. Begin twintigste eeuw ontpopte Chris Lanooy zich tot een vernieuwer in de keramiek. In het interbellum kreeg hij de kans zijn kennis van glazuurtechnieken ook toe te passen in de glaskunst. Het leidde tot een reeks uitzonderlijke unica voor Glasfabriek Leerdam.

 

Zeldzame Leerdam Unica uit particuliere verzameling
In de verkoopexpositie zijn hoogtepunten te zien uit zowel het keramiek- als het glasoeuvre van Chris Lanooy. Opvallend is een zestiental Leerdam Unica, die als enige overeenkomst hun experimentele karakter hebben. Tussen 1923 en 1930 ontwierp Lanooy unica voor de glasfabriek, waarbij hij zich vooral richtte op het technische aspect. Net als bij zijn glazuurexperimenten voor keramiek, onderzocht hij de mogelijkheden van ingebrande lusters en irisé op glas. Ook sloot hij materialen als kleurpoeders, glazuren of stukjes glas tussen de lagen op, waardoor bijzondere effecten ontstonden. De zestien Leerdam Unica in de verkoopexpositie zijn afkomstig uit een belangrijke particuliere verzameling.

 

Praktische informatie over de expositie
De Stadsbeeldhouwer, de Avant-gardist & de Einzelgänger - Drie spraakmakende kunstenaars uit het interbellum belicht: Hildo Krop, Mommie Schwarz en Chris Lanooy.

Verkoopexpositie, 26 september t/m 17 oktober bij Kunstconsult, Smederij 4, 1185 ZR Amstelveen, 020-3416476, info@kunstconsult.nl, www.kunstconsult.nl

Openingstijden: woensdag, donderdag en vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur of op afspraak.

Extra - Open zaterdag: 29 september van 13.00 tot 17.00 uur.


Lees meer

cover tbv website.PNG

Nummer 240

 

Inhoudsopgave nummer 240 (2019/2):

De firma Bouvy (1854-1926)
Een kleine geschiedenis van een vergeten Dordtse glasfabriek
Laura Roscam Abbing

Een vitrica-glasraam met een theosofische duiding
Antoine Verschuuren

Opperste perfectie van een tedere purist
Geert Lap in het Design Museum Den Bosch
Chris Reinewald

Van oorlogsmonument tot restauratieobject
Het gedenkraam van Willem Witjens voor de firma S.A. Vles & Zonen te Rotterdam
Jef Schaeps

Venster naar het verleden
Onderzoek naar een depositie van glas uit de vijftiende tot de zeventiende eeuw in Oldenzaal
Jacobine Melis

Een schat aan scherven
Tentoonstelling in Roermond over de grootste Nederlandse glasvondst ooit
Gerard van de Garde

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur