Home

lezing dutch design.JPG

Lezing Dutch Design door Victoria Anastasyadis

 

De lezing biedt kunsthistorische verdieping bij het fenomeen Dutch Design: Hoe is het ontstaan? Hoe heeft het zich ontwikkeld door de jaren heen en hoe is het een wereldwijd verschijnsel geworden? Aan de hand van objecten uit de tentoonstelling en aanvullend beeldmateriaal wordt een beeld geschetst van een recent stuk designgeschiedenis: van eind jaren 80 tot nu.

 

Victoria Anastasyadis (NL, 1985) is kunsthistoricus, gespecialiseerd in toegepaste kunst en vormgeving. Als junior- en gastconservator werkte ze onder andere voor het Stedelijk Museum Amsterdam, het TextielMuseum in Tilburg en Museum Arnhem. Momenteel werkt ze als freelancer, schrijft over toegepaste kunst en vormgeving en zit in de redactie van vakblad Vormen uit Vuur. Ze schreef een artikel over Dutch Design voor de catalogus bij de tentoonstelling Made in Holland – 400 jaar wereldmerk.

 

Datum: zaterdag 18 mei 2019

Tijd: 13.30-14.30 uur

Prijs: museumentree

 

https://www.princessehof.nl/te-zien-en-te-doen/activiteiten/lezing-dutch-design/

 

 

Lees meer

spao-logo-2-300x264.jpg

Assembled Articles Congres VI

Op 6 en 7 juni 2019 vindt het Assembled Articles VI congres plaats in Zwolle. Op de eerste dag zal eveneens het Deventer Systeem, het classificatiesysteem voor Laat- en Postmiddeleeuws aardewerk en glas, online worden gepresenteerd. Naast een introductie van het systeem zijn er lezingen over keramiek en glas.

 

  • Adres: Archeologie Zwolle, Veemarkt 38, 8011 JA Zwolle
  • Deelnamegelden: 50 euro voor een dag, 80 euro voor twee dagen
  • Aanmelden via: archeologie.spa@wxs.nl
  • Bank: NL93 INGB 0009 0168 24 Spa-onderzoek


Deventer Systeem online
Na de introductie dertig jaar geleden van het Deventer Systeem gaat op dit symposium het systeem eindelijk online. Inmiddels zijn er meer dan 350 publicaties verschenen met een catalogus die opgemaakt is binnen het Deventer Systeem. Meer dan 20.000 objecten zijn nu te raadplegen. Het al enkele jaren bestaande opzoekschema is nu ook onderdeel van het systeem geworden.

 

In al die jaren is de Ruud van Beek Stichting hoofdsponsor geweest met een investering van meer dan 200.000 euro. In de laatste stappen tot de release van het online systeem heeft de Keramiekstichting Smeele Van der Meulen ook geholpen. De Ruud van Beek Stichting bestaat niet meer. Dat betekent dat het Deventer Systeem zichzelf nu in stand moet zien te houden. Dat is mogelijk.


Lezingen
Naast een introductie van het systeem zijn er lezingen over keramiek en glas. Er is nog ruimte voor een spreker. Sprekers kunnen een voordracht houden van 20-30 minuten. Daarna is er ruimte voor vragen en/of discussie. Hier is geen beperking van tijd voor. De enige momenten die vast liggen zijn de pauzes. Sprekers leveren na het symposium hun bijdrage aan voor een congresbundel.

 

 

Programma donderdag 6 juni 2019


10.00 uur:           Inloop, registratie en koffie

 

10.30 uur:           Opening

 

10.35 uur:          Dertig jaar Deventer Systeem, een terugblik

                          Onbekend


10.50 uur:         Organisatie van de website en vormgeving

                         Jan Verhoek en Janneke ten Cate

.                       Het Deventer Systeem online: een teaser

                        Hemmy Clevis

                          


12.30 uur:          Lunch

 

13.30 uur:        Engelse transferware uit de vroege 19de eeuw: en sociaal-culturele interpretatie.
                        Het voorbeeld van de lading van een scheepswrak uit
 1822
                        Wytze Stellingwerf

 .                      De Handel in Duits Steengoed, met name gericht op de Engelse markt 1580-1680

                        Adri van der Meulen

15.00 uur:          Theepauze

15.15 uur:         Het gegraveerde glas van Maria Tesselschade

                         Nancy de Jong-Lambregts 

.                        Duinger keramiek

                         Hans van Gangelen

.                        Amsterdam Ceramics. Het vervolg

                         Ranjith Jayasena

 

17.00 uur:          Borrel

 

Programma vrijdag 7 juni 2019

 

9.00 uur:             Inloop en koffie

 

9.30 uur:            500.000 scherven

                          Arthur Griffioen

.                         De introductie van grijs- en roodbakkend aardewerk als graadmeter van urbanisatie

                          Sebastiaan Ostkamp

 

11.00 uur:          Theepauze

 

11.15  uur:         Een museale collectie en het Deventer systeem

                          Dicky de Koning

.                         Titel nog niet bekend

                          Onbekend

 

12.30 uur:           Lunch

 

13.30 uur:          Vroege en volmiddeleeuwse keramiek en het Deventer systeem?

                          Emile Mittendorff

.                         Beeldjes van keramiek uit de Late Middeleeuwen en Renaissance

                          Aleike van de Venne

 

15.00 uur:          Theepauze

 

15.15 uur:        Glas rond 1900 uit Arnhem

                        Kasper van den Berghe

.                       Glas uit de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw

                        Harry van Enckevort

 

17.00 uur:           Afsluiting

 

Voor meer informatie: Stichting Promotie Archeologisch Onderzoek. 

Lees meer

Patriot.jpg

Recent verschenen: The patriot behind the pot

A historical and archeological study of ceramics, glassware and politics in the Dutch household of the Revolutionary Era 1780-1815

 

De Patriotten en Orangisten lieten aan het einde van de 18de eeuw hun politieke voorkeur graag aan de buitenwereld zien door het tonen van hun vlag, al dan niet met wimpel. Maar ook binnenshuis stak je je politieke voorkeur niet onder stoelen of banken. Eventuele bezoekers wisten, wanneer ze in ‘de porseleinkast’ keken, meteen aan welke kant  de bewoners stonden. Glaswerk en vooral serviesgoed waren dan versierd met Orangistische of Patriottische symbolen.

 

Er viel voor de producenten van die artikelen dus een aardige stuiver te verdienen. En dat waren in dit geval vooral de Engelsen die dit serviesgoed dankzij hun vooruitstrevende productiemethoden relatief goedkoop konden vervaardigen. Zij hadden er ook geen bezwaar tegen om zowel aan de Orangisten als aan te Patriotten te leveren. Zij verkochten producten met afbeeldingen maar ook onversierde, die hier dan beschilderd werden. Het Nederlandse aardewerk werd van de markt verdrongen en er ontstond een grote werkeloosheid.

 

Wytze Stellingwerf gaat in zijn boek: ‘The Patriot behind the Pot’ uitgebreid in op de historische context van beide groeperingen. Hij baseert dit op historische bronnen, maar vooral ook op het bewaard gebleven serviesgoed. Dit valt in tal van musea, tot in Amerika toe te bewonderen. Een derde bron zijn de vondsten uit opgravingen. Mede door de vele afbeeldingen op het serviesgoed, is dit een heel interessant lezenswaardig boek.

 

Bestel de publicatie bij SPA uitgevers: The Patriot behind the Pot.

 

Lees meer

image002 (1).jpg

Tentoonstelling GLAS in het Rijksmuseum van Oudheden

Het mooiste glaswerk uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden is deze zomer te zien in de tentoonstelling ‘GLAS’ (2 mei t/m 1 september 2019). Bezoekers kunnen hier genieten van de schoonheid, kleurenrijkdom en uitzonderijke vormen van glazen voorwerpen uit onder andere het oude Egypte, de klassieke wereld en Nederland. Te zien zijn eeuwenoude luxe drinkbekers, parfumflesjes en schalen, maar ook eenvoudige gebruiksvoorwerpen zoals dobbelstenen en kralen van glas. Blikvanger is een vijftiental topstukken, waaronder een zeldzame goudgele Romeinse ‘millefiori’ kom en een glazen ‘buidelbeker’ uit de Middeleeuwen.

 

Het mooiste glas uit de collectie
Glasmakers uit de oudheid waren uitzonderlijk bedreven in het maken van de fraaiste vormen en kleuren. De tentoonstelling Glas getuigt van hun vakmanschap. U ziet een ruime selectie van het mooiste glas uit de museumcollectie, onder andere afkomstig uit Egypte, de Klassieke wereld en Nederland. Voor de fijnproevers onder de kunstliefhebbers.

 

Glas uit het oude Egypte, Griekenland en Rome
In de tentoonstelling ziet u een aantal van de vroegste glazen voorwerpen uit het oude Egypte, zoals cosmeticaflessen en amuletten. Ook Romeins glas, armbanden uit de Europese ijzertijd (de ‘La Tène-periode’), sieraden, gemmen, speelstenen, Grieks glas, bijzondere Merovingische bekers en enkele vroeg-islamitische glazen behoren tot de hoogtepunten.

 

Glasverzameling Rijksmuseum van Oudheden
De glasverzameling van het Rijksmuseum van Oudheden is bijzonder vanwege de omvang, diversiteit en breedte van de collectie. Het museum beheert bijvoorbeeld de rijkste collectie Romeins glas in Nederland. Een groot deel van de glascollectie ligt in de depots, waar het zorgvuldig wordt bewaard en bestudeerd. Glas zet de juweeltjes uit deze verzameling de komende zomer in de spotlights, aangevuld met een aantal mooie bruiklenen uit het Allard Pierson Museum, Museum Het Valkhof, Provinciaal Archeologisch Museum Velzeke (België) en Gemeentemuseum Den Haag.

 

Bijzonder en veelzijdig
Als je kwartszand, soda en kalk verhit, smelt het samen tot glas. Het is een bijzonder en veelzijdig materiaal. Ambachtslieden konden er duizenden jaren geleden al de mooiste objecten van maken. Tegenwoordig is glas een vanzelfsprekend materiaal dat overal om ons heen is, van vensterglas tot drinkglazen, brillen en glasvezelkabels. Maar welbeschouwd hoort glas thuis in het rijtje zeer spectaculaire ontdekkingen van de mens.

 

Esthetisch en praktisch
Glas uit de oudheid is fascinerend vanwege de kwetsbaarheid ervan. De voorwerpen hebben soms ongelooflijk dunne wanden en zijn daarom vederlicht. Bovendien zijn ze vaak gemaakt in zeer levendige vormen en mooie kleuren. Hoe waren mensen zo lang geleden in staat dit te maken? En hoe heeft het glas zo lang intact kunnen blijven? Niet alleen voorwerpen met een hoge esthetische waarde werden van glas gemaakt, maar vaak ook gebruiksvoorwerpen. Die kunnen ons veel zeggen over hoe mensen lang geleden leefden.

 

Zandglas
Atelier NL is een designer-duo uit Eindhoven. Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk werden in 2018 bij de uitreiking van de Dezeen Awards aangewezen als Designer of the Year voor hun project ZandGlas. Zandglas verwijst naar glaswerk dat met lokaal zand uit alle delen van de aarde is gemaakt. Het benadrukt de rijkdom van de aarde, de waarde van lokale grondstoffen en het edele handwerk. Het werk van Atelier NL is gebaseerd op onderzoek en probeert mensen te inspireren. Het zet aan tot reflectie over een verantwoordelijke manier van produceren, ambacht en esthetiek. Voor het ontwikkelen van hun ZandGlaslijn, hebben zij onderzoek gedaan door een ‘Romeinse route’ te volgen door Nederland, België en Frankrijk. Speciaal voor de tentoonstelling Glas heeft Atelier NL een serie gemaakt met zand, gewonnen in park Leidse Hout in Leiden.

 

Tentoonstellingsboekje
Bij de tentoonstelling is de uitgave Glas in het Rijksmuseum van Oudheden verschenen. In deze kleurrijke en handzame publicatie vindt u de hoogtepunten uit de glascollectie van het museum, aangevuld met enkele topstukken uit de collecties van Museum Het Valkhof, Allard Pierson Museum en Gemeentemuseum Den Haag. Het boekje is gemaakt door Jill van der Sterren-Hendriks en conservator Ruurd Halbertsma (red.).  De prijs van het boekje - 80 pagina’s, full colour- is  € 12,50. Het boekje is te koop in de museumwinkel van het RMO.


RMO
Rapenburg 28
2311 EW Leiden
tel: 071 – 5163 163
www.rmo.nl

 

Lees meer

ESKAF Huizen2.jpg

Tentoonstelling Eskaf in Huizen

Het Stadsmuseum in Steenwijk, en ook het Hildo Krop Museum besteden dit jaar ruim aandacht aan '100 jaar Eskaf'. Tijd voor het Huizer Museum om ruim 85 jaar na dato de Huizer Eskaf periode eens uit te lichten. De tentoonstelling Eskaf in Huizen is van 3 mei 2019 tot en met 31 september 2019 te zien.

 

Toen tijdens het interbellum de Eskaf fabriek een doorstart maakte in Huizen, konden we nog niet bedenken dat we de laatste jaren van de Eerste Steenwijker Kunst en Aardewerk Fabriek waren ingegaan.

 

De zoon van de oprichter, Hildo Krop, was verantwoordelijk voor een groot deel van de Eskaf ontwerpen. Krop zou later stadsbeeldhouwer worden van Amsterdam. De fabriek maakte een grote verandering door toen het in 1934 Potterie de Driehoek werd. Jaren later hebben alle huishoudens in Nederland wel iets van de aardewerkfabriek uit Huizen in hun keuken of servieskast staan.

 

Huizer Museum
Achterbaan 82, 1271 TZ Huizen
T: 035 525 02 23
www.huizermuseum.nl

Lees meer

image002.jpg

Museum Gouda verwerft zeldzaam zestiende-eeuws kunstwerk

 

Museum Gouda heeft een zeer zeldzaam zestiende-eeuws kunstwerk aangekocht. Het betreft een glasruitje met een voorstelling van de Verrijzende Christus triomferend over de dood, de zonde en het kwaad. Het is gemaakt door een van Gouda’s beroemdste zonen, Wouter Crabeth. De aankoop is mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (dankzij haar Mr J.J.A.M. Kennis Fonds) en De Goudse Museumvrienden. Met het glasruitje wordt een tot nog toe niet zichtbaar deel van het oeuvre van Wouter Crabeth toegevoegd aan de Collectie Nederland.

 

Wouter Crabeth (circa 1520/1530-1589) is samen met zijn oudere broer Dirck een van de makers van de beroemde glas-in-loodramen in de Sint-Janskerk in Gouda (de ‘Goudse Glazen’) en de oorspronkelijke ontwerptekeningen op ware grootte hiervoor (de zogenaamde cartons). Samen met de zestiende-eeuwse altaarstukken van Museum Gouda (oorspronkelijk afkomstig uit de Sint-Jan) vormen ze een uniek ensemble. Werden overal in Nederland dergelijke katholieke kunstwerken vernietigd, in Gouda bleven ze bewaard. Ondanks dat Wouter Crabeth een van de belangrijkste kunstenaars van de Goudse Glazen is, is er weinig over hem bekend. Kleinere glasruitjes van zijn hand zijn uiterst zeldzaam en niet in een Nederlandse verzameling aanwezig. Aan het einde van de achttiende en in de negentiende eeuw zijn vele glasruitjes uit publieke gebouwen en woonhuizen vanuit Nederland verkocht en verspreid geraakt. Hiermee is een belangrijk facet van de Nederlandse kunst nagenoeg uitgewist. De aankoop van het zeldzame ruitje geeft verdieping aan Wouter Crabeth, zijn oeuvre en zijn belang voor de Renaissance glasschilderkunst in Nederland.

 

Unieke link met tekening in Dresden

Er is een interessante verbinding tussen het kleine glasruitje en de grote kerkramen die Wouter Crabeth ontwierp. Dat wordt fraai geïllustreerd aan de hand van een nog ongepubliceerde tekening die zich in de Staatliche Kunstsammlungen in Dresden bevindt. Ook deze tekening wordt door dé specialist op het gebied van glasschilderkunst, dr. Zsuzsanna van Ruyven-Zeman, toegeschreven aan Wouter Crabeth. Het is een ontwerp voor een groot kerkraam met exact dezelfde voorstelling van de Verrijzende Christus triomferend over de dood, de zonde en het kwaad. Het raam was vermoedelijk bedoeld voor de Sint-Janskerk, maar is echter nooit uitgevoerd.

 

Presentatie

Het glasruitje krijgt vanaf 21 maart 2019 een permanente plek in de Gasthuiskapel van het museum. Hiermee wordt verdieping gegeven aan het verhaal dat Museum Gouda samen met de Sint-Janskerk vertelt over het unieke ensemble van Goudse Glazen, cartons en altaarstukken. Bovendien complementeert het glasruitje het oeuvre van de familie Crabeth waarvan het museum belangrijke werken in de collectie heeft. Conservator Ingmar Reesing: “Met de aankoop van dit uiterst zeldzame glas-in-loodruitje van Wouter Crabeth komt een grote wens in vervulling. We zijn erg trots op het feit dat we een prachtig werk van één van de belangrijkste kunstenaars van de beroemde Goudse Glazen in Museum Gouda kunnen

Lees meer

Op een bedje van klei.jpg

Op een bedje van Klei

Verzameling aspergeschalen van topkok Herman van Ham

 

26 maart t/m 30 juni

 

Herman van Ham (1931- 2012) was een gepassioneerd en gepensioneerd topkok bij onder meer Hostellerie De Hamert in Wellerlooi. Hij was een ware aanbidder van de koningin van de groente en wierp zich op als ambassadeur van de asperge. Hij promootte de groente wereldwijd en schreef diverse kookboeken over de asperge.

 

Een gerecht was volgens hem pas compleet als het mooi geserveerd werd. Het opmaken van de aspergegerechten gebeurde dan ook op prachtige keramische schalen en een stijlvol gedekte tafel. Het verzamelen van deze schalen werd na zijn pensioen een nieuwe passie waarvoor hij samen met zijn vrouw stad en land afreisde.

 

Al waren enkele aspergeschalen nog zo bijzonder, Herman van Ham kocht de schalen vooral om ze om te gebruiken. Hij heeft een gevarieerde collectie aspergeschalen bij elkaar gebracht. Hij kon zich geen leven zonder asperges voorstellen en is er na zijn pensioen dan ook dagelijks mee bezig gebleven. Naast promoties en demonstraties verzorgen ging hij samen met zijn vrouw aspergeschalen verzamelen uit grootmoeders tijd. De meeste zijn gemaakt tussen 1920 en 1950.

 

De collectie aspergeschalen van Herman van Ham is te zien tot en met 30 juni in Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen.

Lees meer

Harmony (480 x 600).jpg

Uit de klei

Bij het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC), sinds 2011 bekend onder de naam Sundaymorning@ekwc, kunnen gerenommeerde kunstenaars en aanstormende talenten naar hartenlust experimenteren met klei. Ter ere van het vijftigjarig bestaan van dit instituut, presenteert Gemeentemuseum Den Haag installaties van zeven Nederlandse kunstenaars voor wie een verblijf op het EKWC van grote invloed is geweest op hun werk.

 

Dick Verdult, Helen Frik, Gijs Assmann, Jennifer Tee, Maartje Korstanje, Koen Taselaar en Thijs Jaeger gingen ieder vanuit hun eigen autonome praktijk het avontuur aan met keramiek. Het Gemeentemuseum toont van elk van deze kunstenaars een eigen ‘wereld’, een installatie die getuigt van een veelzijdigheid in het toepassen of integreren van keramiek. In sommige gevallen worden de keramische werken aangevuld met ander werk, waaronder tekeningen. Het maakplezier en experiment staat centraal in de tentoonstelling. De kunstenaarsselectie betreft niet alleen beeldende variëteit, maar brengt ook verschillende generaties samen.

 

16 maart t/m 18 augustus 2019

 

https://www.gemeentemuseum.nl/nl

 

afbeelding: Gijs Assmann, Harmony, 2018 (foto: Friso Keuris)

lees meer

mosa design.png

Mosa Design

Tijdloos porselein uit Maastricht

 

Centre Céramique presenteert Mosa-serviezen waarbij functionaliteit en vormgeving perfect in balans zijn. Centraal staan de ontwerpen van het Mosa Designteam met iconische ontwerpers zoals Edmond Bellefroid en Pieter Stockmans. Met een nadruk op de vormen en het elegante materiaal bekijkt de tentoonstelling deze ontwerpen vanuit een nieuw perspectief. Is dit echt maar serviesgoed of kunnen we ook spreken van kunst?

 

Deze expositie vormt ook het sluitstuk van een samenwerking met Vormstof. Jo Schoenmakers en Marjo De Vries maakten van 'De Vogel' (een iconisch design object van vormgever Bellefroid) een nieuwe mal aan de hand van een 3D print.  Deelnemers aan Designday 2018 gingen ermee aan de slag en de resultaten worden gepresenteerd in de tentoonstelling. Bellefroid 2.0.

 

Mosa Design is een tentoonstelling voor iedereen met een interesse voor porselein, serviesgoed, design en het rijke, keramische verleden van Maastricht. Er zijn diverse workshops voor jong en oud; treed in de voetsporen van het Mosa Design Team en ontwerp en maak je eigen servies, of beschilder het. Daarnaast zijn er rondleidingen waarbij we het depot zullen bezoeken. Voelen, ruiken en proeven mag.

 

25 januari 2019  t/m 1 september 2019|Mosa Design, tijdloos porselein uit Maastricht|Locatie Sphinx Vitrine

Lees meer

DMDB-GHOST-campagne-RGB-1200x600.jpg

The Ghosts of Sunday Morning in Design Museum Den Bosch

In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning brengt Design Museum Den Bosch een ode aan de vakmensen van het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC, nu bekend als Sundaymorning@ekwc). Het EKWC is al vijftig jaar de plek waar ambacht, kunst, design en verbeelding in keramiek elkaar ontmoeten. Een dertigtal van de meest toonaangevende werken uit de geschiedenis van het EKWC wordt opnieuw geïnterpreteerd en uitgevoerd in witte klei, waardoor een wondermooi en spookachtig beeld ontstaat waarin heden en verleden overlappen.

 

Te zien t/m 19 mei 2019

https://designmuseum.nl/

 

Lees meer

Cover Vormen uit Vuur 241.png

Nummer 241

 

Inhoudsopgave nummer 241 (2019/3):


De handel in Europees aardewerk met Nederlands-Indië 1820 - 1940
Jaap Otte

Glasblazerij De Son
Archivalisch onderzoek naar een zeventiende-eeuwse glasblazerij in Haarlem
Theo Bottelier

De oeuvres van Barbara Nanning
Een ateliergesprek naar aanleiding van haar overzichtsexpositie in Kunstmuseum Den Haag
Chris Reinewald

Favoriete objecten
Dick Meyer, Lucien G.A. Schram, Nol Overvliet, Antoine Verschuuren

Gezonken Schatten
Scheepswrakken, porselein en ethiek in Leeuwarden
Sebastiaan Ostkamp

‘Majolica’ zalfpotten uit maritieme contexten
Hollandse zalfpotten uit het Palmhoutwrak en Japanse navolgingen
Sebastiaan Ostkamp

Experimenteel jubileum
Vijftig jaar Europees Keramisch Werkcentrum
Victoria Anastasyadis

Een goed huwelijk
Het wel en wee van een huwelijksglas van de hand van Jacob Sang (1720-1786)
Gerard van de GardeMarten van Calcar

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur