Home

silke-wellmeier-1.jpg

Najaarsexposities

Terra Delft

 

Drie nieuwe exposities dit najaar in galerie Terra in Delft:

 

Echo van Majiayao

Een groep internationale keramisten gingen met Galerie Terra Delft en Jackson Li van het Sanbao Internationaal Keramiek Instituut in Jingdezhen (CN) het avontuur aan van een werkperiode in de Chinese stad Lintao, op een steenworp afstand van het dorp Majiayao, waar in de twintiger jaren van de vorige eeuw Neolithisch, beschilderd aardewerk werd gevonden.

 

De kunstenaars zijn gevraagd na terugkomst in eigen atelier een aantal werken te realiseren waarin de ervaring van het project in Majiayao verwerkt is. Deze collectie hedendaagse keramiek wordt getoond met een verwijzing naar de neolithische potten, de oorsprong.

 

Deelnemers:

Morten Løbner Espersen – Denemarken / Mieke Everaet – België / John Higgins – Groot Brittannië / Marc Janssens – België / Liesbeth Kamp – Nederland / Jackson Li – China / Jay Lu – Nieuw Zeeland / Martin McWilliam – Duitsland / Mechtild Paauwe – Nederland / Saskia Pfaeltzer – Nederland / Paul-Robin Sjöström – Zweden / Hidemi Tokutake – Japan / Vilma Villaverde – Argentinië

 

3 september t/m 2 oktober 2022

 

 

Mariëtte van der Ven solo

In deze solo-tentoonstelling toont Mariëtte van der Ven haar nieuwste werken; figuratieve beelden in keramiek. Het is een serie intrigerende beelden die altijd een eigen karakter hebben en niet perse gemaakt zijn om te plezieren. Het grote vakmanschap en de verrassende onderwerpen van Van der Ven zijn boeiend en uniek.

 

8 oktober t/m 19 november 2022

 

 

Silke Wellmeier; winnaar Delftse Keramiek Dagen 2022

De winnaar van de eerste editie van de Delftse Keramiek Dagen is Silke Wellmeier. Onderdeel van deze prijs is deze solo tentoonstelling bij Galerie Terra Delft.

 

Silke zal in deze tentoonstelling een uitgebreid repertoire laten zien van haar werk in porselein. Ze is een maatschappelijk geëngageerd kunstenaar die de democratie en het klimaat als belangrijke thema's beschouwt. Zij ziet cultuur als een brug om verschillen te slechten en mensen te verbinden.

 

www.terra-delft.nl

 

 

 

 

 

Lees meer

Vreemde_vogels_struisvogel_lowres_2 (3).png

Vreemde Vogels

in het Tegelmuseum

 

Vogels spreken al duizenden jaren tot de verbeelding. Wanneer de Hollandse tegelindustrie in de zeventiende eeuw tot bloei komt, worden er al snel hele series met vogels en bloemen gemaakt. Opvallend zijn vooral de ‘vreemde’, exotische vogels die de tegelschilders zelf waarschijnlijk nooit in het echt gezien hebben. Zij baseren zich op prenten, die meestal niet ingekleurd zijn.

 

In de tentoonstelling ontdek je tegels met pauwen en kalkoenen, kanaries, papegaaien en struisvogels gecombineerd met uitvergrotingen van tekeningen en schilderijen.

 

Vooral in de eeuwen van de grote ontdekkingsreizen, vanaf de vijftiende eeuw, komen bontgekleurde veren en soms zelfs levende vogels van andere continenten voor het eerst naar Europa. Die vogels komen in eerste instantie vaak in de verzamelingen van vorsten, die zich tuinen en parken met bijzondere dieren en planten kunnen veroorloven. Kunstenaars en geleerden maken er afbeeldingen en beschrijvingen van, die door prenten een steeds grotere verspreiding krijgen. Eieren, bonte veren en opgezette vogels komen in het rariteitenkabinet van verzamelaars terecht, naast andere wonderen der natuur, zoals bijzondere schelpen en stenen.

 

Tegels met pauw en kalkoen, kanaries, papegaaien en struisvogels worden in de tentoonstelling gecombineerd met uitvergrotingen van tekeningen en schilderijen. Zo maakt de Vlaamse arts Anselmus de Boodt rond 1600 een reeks albums met bijna 750 aquarellen van dieren, vogels en planten voor keizer Rudolf II in Praag. Sommige vogels raken in de volgende eeuwen heel erg ingeburgerd, zoals de kanarie die als huisdier gehouden wordt. Tegen het einde van de achttiende eeuw vinden we in veel keukens een tegeltableau van een kanariekooi. De fascinerende vogels inspireren rond 1900 ook kunstenaars van de art nouveau, zoals we zien aan  het tableau van de pauw van Max Laeuger voor huis Kareol in 1908.

 

nederlandstegelmuseum.nl

 

tot en met oktober 2022

Lees meer

born from earth.jpg

Born from Earth: Women in Ceramics

Richard Saltoun Gallery

 

Richard Saltoun Gallery presents an all-women group show bringing together ceramics by 11 contemporary artists, from pioneers of the medium to young artists who keep pushing it forward. The exhibition features a bespoke display designed by Lisa Chan, founder of London-based creative studio It’s a Local Collective, which will transform the gallery into an earthen landscape striking a dialogue between art and architecture.

 

From Rose English’s colourful porcelain dancers and Judy Chicago’s erotic cookies, to Florence Peake’s materic sculptures and Shelagh Wakely’s delicate unfired clay installations, Born from Earth is a celebration of the important role of women as agents of change in the history of ceramics that has long gone under-recognised.

  

Until 13 August

 

www.richardsaltoun.com

Lees meer

rv 2022 g.JPG

Rietveld Academie Graduation Show 2022

Gerrit Rietveld Academie

 

You are cordially invited to visit the Rietveld Academie Graduation Show 2022, featuring work by almost 160 fine art and design graduates. The exhibition takes place from 6 until 10 July 2022 in our three academy buildings in Amsterdam.

 

Once a year, the academy’s corridors and classrooms are turned into 5,800 square meters of exhibition space. Here the graduates, from fourteen departments, will present the thought-provoking results of their work and vision. The exhibition is accompanied by a rich programme of performances and screenings, make sure to check out the daily programme every day.

 

6 - 10 July

 

rietveldacademie.nl

 

 

Lees meer

Screenshot 2022-06-17 at 13-21-20 Le Signe.png

Gilles de Brock - If it works, it is not just a temporary solution

Centre National du Graphisme

 

As a figurehead of a generation pushing the limits of graphic design, Gilles de Brock lives and works in the Netherlands. After studies at the Royal Academy of the Arts, where he discovered screen printing with Roosje Klap and coding, programming and generative design with Niels Schrader, he immediately started questioning the limits of the media used by crossing technology and craftsmanship.

 

The monographic exhibition le Signe is dedicating to him retraces the development of his practice through his different experimental phases. The exhibition design by  Pernelle Poyet is meant to be a time line and at the same time an industrial manufacturing line, and as such illustrates the trajectory  of this graphic designer, who has become company head of a plant manufacturing unique ceramic tiles.

 

Starting with Gilles de Brock’s early works, generative silkscreened or risograph printed posters, followed by his customized appropriation of tools to adapt to new media, such as rugs or suits with patterns painted by means of an aerograph, up to his ceramic glaze work, the audience will discover the profile of this unusual artist, passionate of the DIY movements  and assertedly self-taught.

 

The title of the exhibition at le Signe highlights this constant quest, by trial and error, that Gilles de Brock infuses in his work where he succeessively endorses the roles of engineer, artist, designer…

 

With the support of the Creative Industries Fund NL.

 

25.05.22 to 23.10.22

 

www.centrenationaldugraphisme.fr

Lees meer

Anne-Cleves-1-a-scaled-847x1024.jpg

E&H Manners at Masterpiece London

Royal Hospital Chelsea

 

Masterpiece London is one of the world's leading multidisciplinary art fairs, offering the finest works of art, design, furniture and jewellery, from antiquity to the present day.

 

For the first time in three years, we are dusting off our suits and polishing our shoes. We are looking forward to seeing old friends and new, and talking ceramics, solidly, for a week! We are excited about the treasures that we have unearthed, and can't wait to show them to you!

 

               

ANNE OF CLEVES, Marie-Victoire Jaquotot (1772-1855), Enamelled on porcelain

In 1826 Marie-Victoire Jaquotot referred to this plaque as an example of a perfect firing and Alexandre Brongniart, the director of Sèvres, described it as one of her masterpieces (Lajoix, p.134). It emerged from the muffle kiln at Sèvres on the 6th of April 1825 and was exhibited at the Paris Salon of 1827 in the gilt-bronze frame specially designed for it.

 

In the Journal des Artistes, Alexandre Lenoir, notes its presence at the 1827 exhibition: “Next comes the portrait of Anne de Boulen, which she imitated from the famous Jean Holbein, …. In this perfect imitation of the German painter, we admire the freshness of the colouring, the accuracy of the drawing and the impassive expression of the unfortunate victim of the English despot. One notices the vivacity of the eyes, the beauty of the hands, as well as the perfection of the handling of the brush and the precision of the details de toilette, the finish of which is extraordinary (The original is in the King’s Museum)”[1].

 

The Holbein of Anne of Cleves in the Louvre had been wrongly described as being of Anne Boleyn (who Holbein never painted). It was in fact the famous portrait that Holbein made when he was sent to the Duchy of Cleves to paint Henry VIII’s prospective fourth wife. Henry famously was unimpressed on finally meeting Anne, they did marry but were divorced six months later yet remained close friends. The portrait was acquired by Louis XIV from the estate of the exiled Thomas Howard, Earl of Arundel (1585-1646).

 

Combining artistic and entrepreneurial skills Jaquotot became one of the best paid artists of the early 19th century. She was paid 20,000 francs for the partial reproduction of François Gérard’s ‘Corinne au Cape Misène’, while Gérard himself had only been paid 18,000 francs for the original (Harkett p.169). She worked directly for Napoleon and Charles X and was appointed ‘Premier peintre sur porcelain du Roi’ under Louis XVIII.

 

Thursday 30 June - Wednesday 6 July 2022

 

www.rare-ceramics.com

 

Lees meer

21dc5f83-c2c5-193a-9bf9-4877a0e18991.jpg

Exploring the future - 16-19 juni

Nationaal Glasmuseum

 

Volgende week heeft het Nationaal Glasmuseum in het kader van het ‘Internationaal Jaar van het Glas’ een aantal jonge, getalenteerde glasblazers van over de hele wereld uitgenodigd om voor het evenement ‘Exploring the future’ naar de Glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum en Glasblazerij De Oude Horn te komen.

 

Ter gelegenheid van ‘Exploring the future’ komen naar Leerdam: Derya Geylani (Turkije), Julian Finne (Noorwegen), Emma Baker (Engeland) en Bethany Wood (Engeland). Uit Nederland wordt de selectie aangevuld met Nienke Sikkema / Josja Caecilia Schepman en Maurice La Rooy. Mede-organisator Ondřej Novotný (Tsjechië) wordt tijdens ‘Exploring the future’ vergezeld door zijn landgenoten Marek Bartko en Marek Effmert.   

 

Deze glasblazers zullen voor het publiek te zien zijn in de Glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum van 16 juni tot en met zaterdag 18 juni van 10:00 tot 17:00 en op zondag 19 juni van 12:00 tot 17:00 uur. Een bezoek meer dan waard: vier samen met ons het ‘Internationaal Jaar van het Glas 2022’!

 

16-19 juni

 

www.nationaalglasmuseum.nl

Lees meer

verzameldrift.jpg

Verzameldrift - Biografie van Nanne Ottema (1874-1955)

Antoon Ott

 

Nanne Ottema (1874-1955) was als bestuurder, conservator, notaris, publicist en spreker actief in het Friese culturele leven. Hij stelde een wereldberoemde keramiekcollectie samen die resulteerde in het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. Zijn collectie en het door hem vergaarde vermogen liet hij na aan de door hem opgerichte Ottema-Kingma Stichting, die zijn levenswerk voortzette. Zijn roem is zo langzamerhand in zijn onmetelijke verzamelingen verzonken, maar in zijn tijd was hij een vermaard, berucht en dominant persoon. In deze biografie wordt duidelijk hoe briljant en tegelijkertijd intens dramatisch het leven van Ottema was. Nooit eerder werd beschreven wat de verborgen drijfveren waren van deze in zijn tijd zo openbare figuur. Antoon Ott (1972), kunsthistoricus en jurist, is werkzaam als adviseur op het gebied van kunst, cultuur en recht.

 

www.rug.nl

Lees meer

Mari-Andriessen.jpg

Dicht bij Mari Andriessen

Museum Haarlem

 

Van 24 september 2022 tot 20 maart 2023 is in Museum Haarlem een tentoonstelling van de Haarlemse beeldhouwer Mari Andriessen (1897 – 1979) te zien. Andriessen is vooral bekend geworden door zijn oorlogsmonumenten als De Dokwerker, de Man voor het vuurpeloton en het Bomslachtoffer. Naast grote werken heeft hij zijn hele leven kleine beelden van terracotta gemaakt. Veel van zijn beelden en voorontwerpen in gips bevinden zich in de privécollecties van zijn kleindochters, die ze voor één keer uitlenen aan Museum Haarlem. Deze voorstudies en beelden vertellen een heel persoonlijk verhaal over Andriessen. Voor het eerst zullen ook enkele van zijn tekeningen en schetsboeken te zien zijn. Met voorwerpen uit Mari’s atelier wordt een reconstructie gemaakt van zijn werkruimte. Dichter bij Mari Andriessen kun je niet komen.

 

Hoewel Andriessen zijn leven lang in steen heeft gewerkt, lag zijn grote kracht in het boetseren. Hij was een begenadigd ontwerper, die in zijn geboetseerde schetsen al de monumentaliteit wist te leggen die zich manifesteerde bij uitvoering in het groot. Zijn eruditie, gevoel voor humor, maar ook de filosofische kant van zijn karakter kwamen vooral tot uiting in zijn vele kleine beelden.

Mari Andriessen woonde zijn hele leven in Haarlem waar hij tot op hoge leeftijd bleef doorwerken. Hij stierf op 7 december 1979.

 

Naast veel familieverhalen zal er op de tentoonstelling ook aandacht zijn voor de Haarlemse kunstkringen waarin Mari actief was. Zijn vriendschap met Kees Verwey resulteerde in verschillende samenwerkingen en portretten van familieleden en elkaar.

 

De tentoonstelling wordt gemaakt in samenwerking met de Stichting Mari Andriessen. Diverse bruiklenen zijn afkomstig uit het Frans Hals Museum, Museum Beelden aan Zee en Teylers Museum.

 

24 september 2022 tot 20 maart 2023

 

museumhaarlem.nl

 

Lees meer

6f658a11-0816-4f74-7994-55bd3d85bbbd.jpg

Nederlandse topstukken present op BRAFA Art Fair

 

Volgende week begint een nieuw hoofdstuk voor de internationale BRAFA Art Fair. Het evenement opent van zondag 19 tot en met zondag 26 juni op een nieuwe locatie: de Brussels Expo op het Heizelplateau bij het Atomium. 115 gerenommeerde galeries uit 15 landen tonen er hun recente vondsten. Onder de topstukken bevinden zich werken van Frans Hals, Balthasar van der Ast, Jan Steen en Van Miereveldt. Ook moderne en hedendaagse meesters maken hun opwachting in Brussel. De vormgeving van deze 67e editie is voor een belangrijk deel door eregast Arne Quinze ingevuld, wiens bloemige signatuur ook terug te vinden is in het tapijtontwerp. Tenslotte is er een serie Art Talks door kunstenaars, conservatoren en verzamelaars. 

 

Liefhebbers van René Lalique creaties mogen de zilveren gegoten kelk (€35.000) bij Dr. Lennart Booij Fine Art & Rare Items niet missen. Het object, met een open structuur van dennentakjes waarin opaal glas is geblazen, heeft in 1902 al het magazine L’Art décoratif gehaald.

 

zondag 19 juni t/m zondag 26 juni 2022

 

www.brafa.art

 

 

Lees meer

COver 249 voor website[10587].JPG 

Nummer 249

 

Inhoudsopgave nummer 249 (2022/2):


Serviezen op Paleis Het Loo
Kristin Duysters

 

Glas als ijsbreker
Drinkuyts, puzzels, simulacra, pasglazen, klinkende glazen, trompe-l'oeils

Kitty Laméris, Marc Barreda                       Met bijdragen van Anna Laméris, Dedo von Kerssenbrock-Krosigk, Willem van Traa, Maartje Brattinga en E. Marianne Stern

 

Een kunstnijveraar wordt keramist
Bert Nienhuis in Hagen (1912-1917)

Anne Houk de Jong


Hoe blinde passie tot een hedendaagse tegelfabriek kan leiden
Gilles de Brock over een 'overmoedig project'
Victoria Anastasyadis

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur