Home

het beloofde land1 (2).jpg

Het Beloofde Land: lezing door Prof. Jonathan Holslag, met Berend Strik en Hans van Houwelingen

 

Zondag 23 juni Paradiso

 

‘Isolationisme is weliswaar een natuurlijke reflex in tijden van onveiligheid, maar ook symptomatisch voor tanende beschavingen.’ - Jonathan Holslag

 

In deze lezing gaat politicoloog en schrijver Jonathan Holslag in op de oorzaken van de huidige maatschappelijke nervositeit rondom migratie, en betoogt waarom het volgens hem geen zin heeft om een muur te bouwen.

 

Glas in lood

 

Deze lezing vindt plaats ter gelegenheid van de opening van Het Beloofde Land, het nieuwste glas-in-loodraam van beeldend kunstenaars Berend Strik en Hans van Houwelingen. Het raam verbeeldt een boot met vluchtelingen die vanuit Afrika de oversteek maken naar Europa. Sinds 1993 werken de beeldend kunstenaars aan een serie glas-in-loodramen over de Moderne Moraal.

 

De ramen bevinden zich in de grote zaal van Paradiso en vervangen de oude glas-in-loodramen die oorspronkelijk door de Vrije Gemeente in het gebouw waren geplaatst. Elk nieuw raam reflecteert op een hedendaagse ontwikkeling die nieuwe morele kwesties aan de orde stelt. Zo zijn er ramen over de schepping, de liefde, het werk, de natuur en de dood. De thema’s worden vertaald naar hedendaagse kwesties als het homohuwelijk, het eerste gekloonde schaap, de positie van de vrouw en euthanasie.

 

Hans van Houwelingen zal een inleiding geven over het nieuwste raam in deze serie. Na afloop is er een borrel in de kelder van Paradiso.

 

Zondag 23 juni Paradiso

Zaal open 10:00, Aanvang 10:30

 

https://www.nemokennislink.nl/activiteiten/het-beloofde-land/

 

Lees meer

Lijf & Beeld.jpg

Lijf & Beeld in Kunstcentrum Ten Bogaerde, Koksijde

 

The exhibition combines and confronts a selection of key works of George Grard with works and installations by seven contemporary artists. With works by Laure Foret, Susanna Inglada, Athar Jaber, Enrique Marty, Stefan Papco, Peter Rogiers and Anne Wenzel. Anne Wenzel will present a large scale installation of her recent work Under Construction.

 

The exhibition is curated by Els Wuyts.

 

22 June - 22 September

Kunstencentrum Ten Bogaerde

Koksijde

Belgium

 

https://www.koksijde.be/kunstencentrumtenbogaerde

 

Lees meer

Pauline Wiertz Delfts Blauwe gouden pindacollier, keramiek.jpg

Pauline Wiertz (1955-2019), herinnerd

 

Trots was ze op haar Delfts blauw met gouden doppinda-collier. Koningin Máxima had het sieraad gekocht om het te dragen als ze over microkredieten praat. Pauline Wiertz’ mild humoristische symboliek was begrepen.

 

Als kunstenaar speelde Wiertz graag met ‘goede’ of ‘slechte’ smaak. In 1995 was ze ‘klaar met het functionalisme’ waarvoor Jan van der Vaart haar volgens Bauhaus-traditie aan de Rietveld Academie had opgeleid. Ze ging gieten met gipsmallen – wat zij eerder juist verafschuwde – en gebruikte plaatjestransfers om de vormen te versieren. Alledaagse vormen, afgegoten van kippenpoten, krabbenscharen, eieren, venkels, kalebassen, artisjokken, bamboescheuten, aardappelen, ja zelfs koi-karpers.

 

Hiermee bouwde ze licht-surrealistische miniatuur-installaties, vaak getoond in Aziatische kastjes, getimmerd door haar man Ron Zijlstra. Door werkverblijven in Japan en China hield Wiertz van gedecoreerd Oosters porselein. Vanuit hun tweede huisje in de Franse porseleinstad Limoges ontdekte zij op bric-à-brac-markten de ‘Rocambolesque’, een overrijp soort barok. Het inspireerde haar tot ‘stapelingen-des-overvloeds’ met een technische perfectie die zich moeiteloos kan meten met klassieke rococo van oude Europese koningshuizen.

Haar atelier aan het WG-plein in Amsterdam richtten Wiertz en Zijlstra als Wunderkammer in. Hier ontving ze verzamelaars en gaf beginnende keramisten les. Gastvrij, gul, geestig, gedreven.

 

Verleden jaar maart vierde Pauline Wiertz met een expositie op het WG-terrein haar werkzame leven. Symboliek was iets om mee te spelen in plaats van er zwaarwichtige cultuurtheorieën aan te verbinden. Net zo vond Wiertz haar ziekte geen gespreksonderwerp. Dus hing ze een wand vol met vrolijk gekleurde kreeftjes.

 

Chris Reinewald

Lees meer

vallauris 2019 1.png

Vallauris 2019

Biennale Internationale de Céramique Contemporaine

29 juin - 4 novembre 2019

 

Notre monde change, nos modes de vie évoluent, la technique bouscule notre quotidien. Quel médium autre que la céramique pour incarner au fil du temps les métamorphoses de notre époque et les palpitations sensibles de nos vies? Raconter le monde à mesure qu’il se construit, forger les imaginaires qui vont l’enrichir, sensibiliser aux réalités ociales, et contribuer à écrire le récit d’une époque, telle est l’ambition de VALLAURIS

2019, Biennale internationale de céramique contemporaine qui se déroulera du 29 juin au 4 novembre prochain.

 

Avec l’Italie comme pays invité, la Biennale, mettra à l’honneur le foisonnement créatif de notre voisin européen où céramique et innovation riment avec vie quotidienne.

 

 

Musée Magnelli, Musée de la Céramique

Place de la Libération, 06220 Vallauris, France

 

6€ plein tarif / 3€ tarif réduit /

Gratuit jusqu’à 18 ans & 1er dimanche du mois

 

Lees meer

MfAK Bildarchiv_22161 (600 x 400).jpg

Keramikmarkt Leipzig im Grassi

15.6. und 16.6., jeweils 10 - 18 Uhr

 

In den begrünten Innenhöfen des Grassimuseums Leipzig findet am 15. und 16. Juni zum sechsten Mal in Folge der KERAMIKMARKT LEIPZIG IM GRASSI statt. Insgesamt 58 von einer Jury ausgewählte Keramiker/-innen aus Großbritannien, Polen und dem deutschsprachigen Raum verkaufen aktuelle Arbeiten. Das Angebot reicht von gut gestalteter Gebrauchskeramik über freie künstlerische Arbeiten bis hin zu Porzellanobjekten.

 

So stehen zarte Teeschalen neben figürlichen Keramiken, farbenfrohem Kindergeschirr und Schmuck aus Porzellan. Unterschiedliche Herstellungsund Brenntechniken wie Raku und Salzbrand sind vertreten. Der KERAMIKMARKT LEIPZIG IM GRASSI vergibt zum vierten Mal einen Preis der Galerie terra rossa e.V. für die drei besten Einreichungen zum Thema „Hommage an das BAUHAUS“. Prämiert werden Arbeiten mit Preisgeldern in Höhe von insgesamt 1.000 Euro. Die Preisträger- und sämtliche Wettbewerbsstücke werden während des Keramikmarktes in der Pfeilerhalle des Grassimuseums präsentiert.

Wer selbst einmal an der Töpferscheibe sitzen oder sich beim freien Gestalten mit Ton ausprobieren möchte, ist dazu an beiden Tagen ebenso herzlich eingeladen.

 

Veranstaltungsort:

KERAMIKMARKT LEIPZIG IM GRASSI

Johannisplatz 5 - 11, 04103 Leipzig

15.6. und 16.6., jeweils 10 - 18 Uhr

Eintritt ist kostenfrei.

 

Veranstalter:

Kunstverein und Keramikgalerie terra rossa e.V., Tel.: 0341/9904399

www.terra-rossa-leipzig.de

Lees meer

state of transparency.jpg

State of Transparency

 

Looiersgracht 60, in collaboration with Gerrit Rietveld Academie, is delighted to invite you to ‘State of Transparency’, a unique exhibition commemorating the 50th anniversary of the academy’s Large Glass department and its unparalleled conceptual approach to glass as a sculptural material. This event, showcasing the works of seventeen emerging and established artists between May 25thand June 9th 2019 will question the key attributes of glass without necessarily using it.

 

Transparency is inseparable from glass. Such a material and its property are omnipresent in the world of today where they are used to provide insights into society’s economic, political and social processes as well as access to the most private areas of our lives. ‘State of Transparency’aims to examine the literal and metaphorical qualities of the term whilst reflecting on using glass as a material within an artistic practice. It hopes to open zones of contemplation where glass refracts, mirrors, reflects and offers its viewers an alternative understanding of transparency in our era.

 

‘State of Transparency’ will include the works of Maria Barnas, Gwenneth Boelens, Ruta Butkute, Forensic Architecture, Mio Fujimaki, Jason Hendrik Hansma, Saskia Noor van Imhoff, David Jablonowski, Katrin Korfmann, Navid Nuur, Fahrettin Örenli, Jens Pfeifer, Laura Puska, Thomas Rentmeister, Judith Roux, Mirre Yayla Seur and Beny Wagner.

 

 

For more information please visit:

www.looiersgracht60.org

www.50yearsrietveldglass.com

Lees meer

atelier Frans Nicolas.JPG

Atelier Frans Nicolas

Nederlands grootste glasatelier uit de 19e eeuw

 

Aanleiding voor de expositie is de grote archeologische glasvondst in 2014 gedaan in de binnenstad van Roermond. Deze vondst omvatte 19e-eeuws gekleurd en gebrandschilderd vensterglas, afkomstig uit het atelier van Frans Nicolas. Het Cuypershuis toont dit historische glas en laat daarmee de beginperiode van het 19e-eeuwse atelier zien, de werkzaamheden en de ontwikkeling tot hét glasatelier van Nederland.

 

Herleving van de glasschilderkunst en de start van het glasatelier

 

In 1855 richt Frans Nicolas (1826-1894) in Roermond het bedrijf F. Nicolas op en start met het maken van gebrandschilderde glas-in-loodramen. Het atelier groeit uit tot het grootste bedrijf op dit gebied in Nederland. De onderneming blijft in familiehanden tot 1939 wanneer kleinzoon Joep Nicolas (1897-1972) naar Amerika vertrekt. Daarna wordt het tot 1968 overgenomen door Max Weiss.

 

In de 19e eeuw is er een herleving van de glasschilderkunst. De emancipatie van de katholieken zorgt voor een grote vraag naar kerken vaak in neogotische stijl met bijbehorende gebrandschilderde glas-in-loodramen. Een andere reden voor het ontstaan van kunstateliers is het feit dat Koning Willem I deze ondernemingen stimuleert.

 

Het glasatelier weet deze situatie zakelijk tot een succes te maken onder andere door de samenwerking met architect en plaatsgenoot Pierre Cuypers. De monumentale ramen vinden niet alleen hun bestemming in Nederland. Er is ook export naar Europa, Amerika, Nederlands-Indië en Australië. De afzet in Amerika gebeurt via ‘agents’ op zeker 20 plaatsen.

 

De recente glasvondst in de Roermondse binnenstad en het onderzoek naar het bedrijfsarchief door het Sociaal Historisch Centrum Limburg in Maastricht zijn de voedingsbodem geweest voor deze expositie. De imposante kartons van het atelier (de ontwerpen op ware grootte van de kerkramen) zijn onlangs onderzocht, gedigitaliseerd en worden nu – voor het eerst – geëxposeerd in het Cuypershuis.

Roermond Glazeniersstad

 

 

07 juni 2019 t/m 16 februari 2020

 

https://www.cuypershuis.nl/nl/nu-in-het-museum/tentoonstellingen/atelier-frans-nicolas

 

Lees meer

verfijnde eenvoud.jpg

Verfijnde Eenvoud - Nel Houtman

 

Het boek Verfijnde eenvoud  over het levenswerk van de pottenbakster Nel Houtman (1905-2000) is verschenen. Met 80 foto’s en uitgebreide tekst wordt in 96 pagina’s een overzicht gegeven van het werk.

 

In het boek wordt door Jaap Jongstra, onder redactie van Feico Hoekstra, de gehele carrière en de ontwikkeling van de pottenbakster Nel Houtman beschreven. Een overzicht van tentoonstellingen en publicaties sluit het geheel af.

 

Uit de tekst: ‘Wat de kleuren betreft, kan gesteld worden dat de keramiek van Nel Houtman hoofdzakelijk is uitgevoerd in een variatie aan witte en grijze glazuren, maar ook wel in donkerdere bruinachtige tinten, meestal omschreven als aardglazen. Zij verkreeg deze door het hoofdbestanddeel aarde te mengen met oxides van ijzer, tin of chroom. In een recensie van de tentoonstelling bij Van Lier wordt gesproken van “peperkleur” en “Japansch Bizenbruin”. Het gebruik van zoutglazuur veroorzaakte grijze, beige en bruine kleurnuances…’

 

Foto’s van hoge kwaliteit tonen het werk in al haar aspecten. De uitvoering is in paperback, ingenaaid. De prijs is € 20,-- exclusief verzendkosten.

 

Stichting Hens van der Spoel

p/a S. van der Spoel

Loolaan 42

7261 HT Ruurlo

Tel: 0573-452243

Bestel via email: s.vanderspoel@concepts.nl

 

Met dank aan Capriolus. Zie http://www.capriolus.nl/nl/content/houtman-petronellanellynel

 

 

 

Lees meer

Fotografie-Erik-en-Petra-Hesmerg001.jpg

15 juni 2019 Algemene Ledenvergadering in het Design Museum Den Bosch

 

Wij nodigen u van harte uit voor de ledenvergadering van onze vereniging op zaterdag 15 juni aanstaande. Dit jaar vergaderen we in 's-Hertogenbosch en combineren dat met een bezoek aan het Design Museum en een uniek kijkje in keramisch atelier Cor Unum.

 

Begin juni opent in het Design Museum de veelbelovende tentoonstelling Geert Lap – Specific Objects, een oogstrelend overzicht van het weergaloze oeuvre van Geert Lap (1951-2017), een van de belangrijkste naoorlogse keramische kunstenaars ter wereld. Vormgever Aldo Bakker verzorgt het tentoonstellingsontwerp. Hij gaat in het Design Museum een dialoog aan met het werk van Lap, over de zoektocht naar de volmaakte vorm.

 

Na de ledenvergadering wandelen we gezamenlijk naar keramisch atelier Cor Unum, dat op een kleine 15 minuten lopen van het museum (richting het station) ligt. In het atelier wordt met veel passie en vakmanschap prachtige keramiek van nationaal en internationaal gekende ontwerpers vervaardigd. We krijgen een uniek kijkje in de werkplaats en daarnaast is er de gelegenheid de winkel te bezoeken.

 

Wij kijken uit naar een interessante jaarvergadering en een boeiende excursie. U kunt de notulen van de vorige jaarvergadering vinden op de website. De jaarrekening van 2018 is opvraagbaar via excursies@vormenuitvuur.nl of via Postbus 15757, 1001 NG Amsterdam.

 

Wij hopen u op zaterdag 15 juni te mogen begroeten in s’-Hertogenbosch.

 

Uitnodiging en programma:

https://www.vormenuitvuur.nl/vereniging/ledenvergadering/

 

Fotografie Erik en Petra Hesmerg

 

Lees meer

wie was de mol.png

Wie was De Mol?

Ambities in Hollands Porselein

21 mei t/m 27 oktober 2019

 

Het levensverhaal van dominee Johannes de Mol is dramatisch als een opera. Ambities en verheven idealen bepalen het verhaal dat uiteindelijk geen successtory werd. Was er misschien een mol in het spel?

 

Tentoonstelling

Het dorp Loosdrecht kreeg in 1753 een markante nieuwe dominee, namelijk Johannes de Mol. De Mol was daarnaast ook een sociaal ondernemer. Hij creëerde werkgelegenheid voor de verarmde bevolking van Loosdrecht door de oprichting van een porseleinfabriek.

 

Het porselein dat in de Loosdrechtse fabriek van De Mol is gemaakt tussen 1774 en 1784 onderscheidt zich door kwaliteit, zuiverheid, sierlijke vormen en verfijnde decoratie.

Hoe kan het dan, dat het verhaal van het Loosdrechts porselein voor de stichter geen successtory was? Werd de onderneming van binnenuit tegengewerkt? Was er een mol in de fabriek van De Mol?

In een schrijven voor de staten van Holland en West-Friesland noemt De Mol de naam van een productiemedewerker, Kilber, die hij ontmaskerde als een spion voor de concurrentie in Den Haag. Toch lijkt déze mol een beperkte rol te hebben gespeeld in het failliet gaan van de porseleinfabriek.

Was het de ambitie van dominee de Mol om een zo volledig en uitgebreid mogelijk eersteklas aanbod op de markt te brengen een te groot risico? In 1782 draagt hij verzwakt en moegestreden zijn levenswerk over aan de schuldeisers. Een paar maanden later sterft hij in een herberg aan de Amstel. Het bijzondere verhaal van Joannes de Mol en het Loosdrechts porselein verdient opnieuw verteld te worden in “Wie was De Mol?”, waarin naast prachtig porselein, ook documenten en memorabilia een hoofdrol spelen.

 

Kasteel-Museum Sypesteyn

 

https://www.sypesteyn.nl/

 

 

Lees meer

Cover Vormen uit Vuur 241.png

Nummer 241

 

Inhoudsopgave nummer 241 (2019/3):


De handel in Europees aardewerk met Nederlands-Indië 1820 - 1940
Jaap Otte

Glasblazerij De Son
Archivalisch onderzoek naar een zeventiende-eeuwse glasblazerij in Haarlem
Theo Bottelier

De oeuvres van Barbara Nanning
Een ateliergesprek naar aanleiding van haar overzichtsexpositie in Kunstmuseum Den Haag
Chris Reinewald

Favoriete objecten
Dick Meyer, Lucien G.A. Schram, Nol Overvliet, Antoine Verschuuren

Gezonken Schatten
Scheepswrakken, porselein en ethiek in Leeuwarden
Sebastiaan Ostkamp

‘Majolica’ zalfpotten uit maritieme contexten
Hollandse zalfpotten uit het Palmhoutwrak en Japanse navolgingen
Sebastiaan Ostkamp

Experimenteel jubileum
Vijftig jaar Europees Keramisch Werkcentrum
Victoria Anastasyadis

Een goed huwelijk
Het wel en wee van een huwelijksglas van de hand van Jacob Sang (1720-1786)
Gerard van de GardeMarten van Calcar

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur