Home

koninklijk blauw.jpg

Koninklijk Blauw

 

Een unieke vondst én een ontroerend liefdesverhaal. Dat was de aankoop van twee Delfts blauwe bloemenvazen in de vorm van het vorstelijke paar Willem III en Mary II. In 2015 werden de geliefden - na veertig jaar in privécollecties van elkaar gescheiden te zijn – in Kunstmuseum Den Haag weer herenigd. Het koninklijk paar staat bekend om hun rijke verzameling Delfts aardewerk waarmee zij hun paleizen in Nederland en Engeland sierden. Van metershoge bloempiramides tot tuinpotten en confiturenschalen: in de late 17de eeuw werd het mooiste en technisch meest verfijnde aardewerk voor hen gemaakt bij de plateelbakkerijen in Delft.

 

De tentoonstelling Koninklijk Blauw is een samenwerking met Paleis Het Loo en brengt topstukken uit het Rijksmuseum, Museum Prinsenhof Delft en vele Europese collecties bij elkaar. Het museum brengt hiermee voor de allereerste keer een ode aan het ‘Royal Delft’, het blauwwitte aardewerk waar Nederland internationaal tot op de dag van vandaag bekend om staat.

 

21 maart 2020 t/m 16 augustus 2020

 

www.kunstmuseum.nl

Lees meer

Expositie klei met een grote K- Ann van Hoey (3400 x 3400).jpg

Klei met een grote K!

Kunstzinnige keramische hoogtepunten in de Tiendschuur

 

Het digitale keramisch magazine ‘de kleine K’ bestaat vijf jaar. Sinds 26 december 2014 zijn er 60 edities verschenen. Met interviews, rapportages en stap-voor-stapuitleg van keramische technieken (knowhow). Het werk van 300 keramisten kwam aan bod.Keramiekcentrum Tiendschuur mocht voor een overzichtstentoonstelling kiezen uit dit enorme aantal.

 

Deze expositie laat een dwarsdoorsnede zien van het aanbod van de afgelopen vijf jaar en biedt daarmee tegelijkertijd een overzicht van kunstzinnige keramische hoogtepunten over de hele wereld in de afgelopen vijf jaar. Het is een ode aan het keramische vakmanschap en biedt een inspirerende kijk op de hedendaagse keramische kunst.

 

31 januari t/m 10 mei 2020

 

tiendschuur.net

 

Lees meer

een tentoonstelling met werk van ....JPG

Een tentoonstelling met werk van ...

 

Een tentoonstelling met werk van Athos Bulcão, Marcos Castro, Anna Franceschini, Ni Haifeng, Nicolás Lamas, Praneet Soi, Adriana Varejão, Ana Vaz, Bouke de Vries, Raed Yassin, Karlos Gil & Belén Zahera

 

Deze tentoonstelling onderzoekt hoe vorm landsgrenzen doorkruist. Neem blauw-wit aardewerk, zoals Delfts blauw in Nederland, Qinghua-porselein in China, Iznik-keramiek in Turkije, azulejos in Portugal, Engels porselein (‘China’) of Talavera Poblana in Mexico. Een kosmopolitisch artefact met zijn wortels in de wereldhandel, maar overal aangepast aan lokale tradities. Het is die wereldhandel, onlosmakelijk verbonden met het kolonialisme, die samenlevingen ingrijpend veranderde. Door een kunstuiting van een wereld in beweging als vertrekpunt te nemen, nodigt deze tentoonstelling uit om historisch blauw-wit aardewerk te zien als mobiele drager van ideeën en tradities, maar ook als vertrekpunt en bestemming hiervan. Er is werk in diverse media te zien van hedendaagse kunstenaars uit Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, Azië en Europa.

 

In de vroege zeventiende eeuw werd blauw-wit aardewerk in Nederland populair dankzij de opkomst van de VOC. De exotische herkomst en dessins werden zeer gewaardeerd en duurbetaald. Nederland kende van oudsher ook aardewerk, maar dat had een andere samenstelling. De geïmporteerde stukken waren van porselein, een materiaal waarvan de ontdekking en commerciële exploitatie onder strenge controle stonden van de Chinese dynastien. Al in de veertiende eeuw, toen porselein werd gezien als ‘het witte goud’, bestelde het Ottomaanse rijk maatwerk Chinees porselein voor de export. Zij leverden de Chinezen op hun beurt kobalt, het mineraal dat nodig is voor de vervaardiging van blauwe verfstof. Het werd gedolven in het gebied dat we nu kennen als Irak. Het was met de opkomst van de langeafstandhandel over zee dat aardewerk in blauw-wit een internationale stijl kreeg.

 

zondag 19 januari – zondag 19 juli 2020

 

www.wdw.nl

 

Lees meer

Masque-Femme-verbeterde-versie-600x599.jpg

Koninklijk Licht

Koninklijke geschenken en lichtontwerpen van René Lalique

 

Als internationaal gevierd kunstenaar heeft René Lalique (1860 – 1945) werk geleverd aan Europese vorstenhuizen en de keizerlijke familie van Japan.

Deze tentoonstelling geeft een beeld van deze opdrachten, die door middel van beelden en fotomateriaal worden getoond in hun samenhang en oorspronkelijke setting, zodat een beeld ontstaat van de context waarin de objecten destijds zijn geëtaleerd en gebruikt.

Door de tentoongestelde briefwisselingen krijgen de bezoekers een interessant inkijkje hoe de opdrachten tot stand zijn gekomen.

Onder de getoonde objecten bevinden zich onder andere een kroonluchter en tafelornamenten (gedecoreerd met tulpen), die door het corps diplomatique in 1937 aan de toenmalige prinses Juliana zijn geschonken ter gelegenheid van haar huwelijk.

Het Britse koningshuis heeft naast wijnglazen ook een tafelornament met verlichte basis – een zogenaamde ‘sur tout’ ofwel ‘pièce de milieu’ – uit 1938 ter beschikking gesteld. Ook is het, in opdracht van Prins Asaka ontworpen, glazen paneel uit het keizerlijk paleis in Tokio te zien. Vanuit het Zweedse koningshuis wordt een spiegel tentoongesteld uit 1912, die in het bezit is geweest van Victoria van Baden en koning Gustaaf. Daarnaast worden ontwerpen van René Lalique voor verscheidene hoge adellijke families geëxposeerd.

In het museum is een fraai uitgevoerde catalogus verkrijgbaar met uitgebreide teksten en vele afbeeldingen.

 

8 december 2019 t/m 20 juni 2021

 

Lalique Museum

Gasthuisstraat 1, Doesburg

www.musee-lalique.nl

 

 

Lees meer

Tentoonstellingen2019Pronkjewails_1600xAUTO_fit_center-center_95_nonepronkjewail52-8.jpg

Pronkjewails

Design uit heden en verleden

 

Gastconservator John Veldkamp (Groningen, 1945) krijgt de vrije hand om het Starckpaviljoen naar eigen inzicht in te richten met keramiek en glas uit heden en verleden. De tentoonstelling toont iets van de verzamelgeschiedenis van het Groninger Museum, maar laat de bezoeker vooral genieten van originele combinaties van prachtige objecten die gearrangeerd zijn tot meesterlijke stillevens. Veldkamp was eigenaar van de spraakmakende designwinkel John John’s, die ruim dertig jaar was gevestigd aan de Oude Kijk in ’t Jatstraat in Groningen. Hij heeft in de jaren tachtig een belangrijke impuls gegeven aan toenmalig Groninger Museumdirecteur Frans Haks om eigentijds design te gaan verzamelen.

 

t/m zondag 9 mei 2021

www.groningermuseum.nl

 

Beeld: Pronkjewails, samenstelling John Veldkamp / Groninger Museum. Foto: Arjan Verschoor.

Lees meer

mini.jpg

Noordewerk

Aardewerk uit Noord-Nederland, 1880-heden

 

In de expositie is industrieel gemaakte keramiek te zien, variërend van sieraardewerk tot serviezen en van monumentale wandbekledingen tot tegelontwerpen, waarbij ook de inbreng van kunstenaars wordt belicht. Met een dergelijk overzicht van noordelijke keramiekfabrieken heeft het Veenkoloniaal Museum een primeur.

 

Voor Groningen komen onder andere aan bod ADCO, Erica en de Groninger Steenfabrieken. Drenthe wordt vertegenwoordigd door Stichting Keramisch Museum Goedewaagen en Overijssel door ESKAF en Flora Plateel. Uit Friesland is keramiek te zien van Koninklijke Tichelaar, Koninklijke Van Hulst, Tjallingii en Albarello.

 

08 december 2019 t/m 08 maart 2020

www.veenkoloniaalmuseum.nl

Lees meer

Foto3_TROSSEL.jpg

THE COLLECTION

50 jaar glasafdeling Gerrit Rietveld Academie

26 10 2019 - 15 03 2020

 

De glasafdeling van de Amsterdamse Gerrit Rietveld academie bestaat 50 jaar. Deze opleiding is al die jaren een belangrijke progressieve broedplaats geweest voor glaskunstenaars in spe, waardoor de opleiding internationaal een grote erkenning genoot. Ook het GlazenHuis viert deze verjaardag met de tentoonstelling THE COLLECTION - 50 jaar glasafdeling Gerrit Rietveld academie.

 

Uit de eigen Lommelse glaskunstcollectie en de schenkingen van de private collecties Embrechts & Ryckaert en Schrijvers werden er 50 objecten geselecteerd van voormalige Rietveld studenten en docenten. Bijkomend werden er twee in-situ installaties gerealiseerd door gastkunstenaars Mia Lerssi (DK) en Joost Bicker Caarten (NL).

 

Curator: Glazenhuis - Jeroen Maes

 

Deelnemende kunstenaars:

 

    Joost Bicker Caarten (NL)

    Simsa Cho (JP/NL)

    Philippa Edwards (GB/NL)

    Hanneke Fokkelman (NL/FR)

    Bert Frijns (NL) Mieke Groot (NL)

    Effie Halkidis (AU/NL)

    Susan Hammond (GB/NL)

    Takeshi Ito (JP/CZ)

    Mia Lerssi (DK)

    Katrin Maurer (AT/NL)

    Richard Craig Meitner (VS/NL)

    Geir Nustad (NO/NL)

    Mica Okuno (JP)

    Richard Price (GB/NL)

    Caroline Prisse (BE/NL)

    Jenny Ritzenhoff (DE/NL)

    Ryoko Sato (JP/BE)

    Timothy Shaw (CY/AU)

    Elizabeth Swinburne (GB)

    Yvon Trossèl (NL)

    Sybren Valkema (NL)

    Fleur van den Berg (NL)

    Vincent Van Ginneke (NL)

    Gareth Noel Williams (GB/NL)

 

Dorp 14b - 3920 Lommel – België

 

https://www.hetglazenhuis.be/

Lees meer

Terra-okt.Susanne-1019-1-e1573836880724 (2).jpg

Silvertant Solo

Een inspirerend avontuur met de oude raku-stooktechniek

23/11/2019 - 24/12/2019

 

Bij Galerie Terra Delft exposeert Susanne Silvertant in het najaar van 2019 haar monumentale keramische objecten. Sinds 2012 is de galerie intensief samen gaan werken met het keramisch instituut Sanbao-Jingdezhen in China. Verschillende kunstenaars hebben via Terra Delft de sprong naar het Verre Oosten gewaagd en zijn er gemotiveerd en geïnspireerd geraakt. Zo ook Susanne […]

 

https://terra-delft.nl/nl/

Lees meer

Barbara-Röling.jpg

Vanitas

vergankelijkheid gevangen in klei

27 september t/m 26 januari 2020

 

Vanitas: de ijdelheid der dingen, oftewel alles gaat voorbij. Seizoenen komen en gaan, mensen worden ouder, planten sterven af en vergaan. Gebouwen barsten, schilderingen vervagen, stenen slijten af. Een thema dat al eeuwenlang kunstenaars inspireert. Deze fascinerende expositie toont werk van kunstenaars uit binnen- en buitenland die de tand des tijds weten te vangen in hun keramische kunstwerken.

Het is niet langer nodig om bezorgd te zijn over rimpels, huid die gaat hangen of grijze haren. Deze tentoonstelling brengt een ode aan het verval en laat zien hoe mooi aftakeling kan zijn.

 

Deelnemende kunstenaars zijn:

 

Lieven Demunter (BE), Audrius Janušonis (LT), Michael Flynn (GB), Marja Kennis (NL) Natasja Lefevre (BE), Barbara Röling (NL), Carolein Smit (NL), Chris Vicini (SE), Mariëtte van der Ven (NL).

 

Michael Flynn (GB), Marja Kennis (NL) en Mariëtte van der Ven (NL zullen tijdens de expositie persoonlijk aanwezig zijn en demonstraties, lezingen en of rondleidingen verzorgen

 

De expositie “Vanitas”, is te zien in Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen van 27 september t/m 26 januari 2020.

 

www.tiendschuur.net

Lees meer

1_3-2.jpg

Thomas Stearns at Venini

Curated by Marino Barovier

9 September 2019 – 5 January 2020       

 

‘Thomas Stearns at Venini’, curated by Marino Barovier, is the next LE STANZE DEL VETRO autumn exhibition open to the public on the island of San Giorgio Maggiore, from 9 September 2019 to 5 January 2020.

 

The American artist worked at the Venini glassworks in the early 1960s and, following an initial period during which he became familiar with Murano techniques, he started to create some very original and unusual works in the context of local production.

 

So came into existence a small series of glass pieces, designed as sculptures, recognizable  because of their asymmetric and organic shapes and unusual glass techniques, rooted in the material of glass itself and with singular colour combinations.

 

For the 31st Biennale in 1962 the Venini company exhibited, together with the glass pieces of Tobia Scarpa, also six pieces by the American artist, and these were rewarded with the accolades of the adjudication panel. His pieces, Il cappello del Doge, Facciate di Venezia, are well-known. The gold medal was in fact proposed for them; this, however, could only be awarded to an Italian artist.

 

The exhibition will also underline the interest that Stearns took in cold-finishing techniques and in lighting, enhancing both artistic expression and technical research.

 

LE STANZE DEL VETRO

Isola di San Giorgio Maggiore, 8

30124 Venice, Italy

 

https://lestanzedelvetro.org/en/

 

 

Photo: Vase in glass with vertical double incalmo and Cappello del Doge [‘Doge’s Hat’], 1961-62, Martin Kline Collection – Olnick Spanu Collection, New York

Lees meer

 thumbnail_Cover%20Vormen%20uit%20Vuur%20242.jpg

Nummer 242

 

Inhoudsopgave nummer 242 (2020/1):

De glazuurkunst van Chris Lanooy
De periode Gouda 1898 - 1920
Bert-Jan Baas en Luc Megens

 

Van Roemerschroef tot Schinkel-roemer
Roemers op hoge stam (1600 - 1800)
Willy Van den Bossche

 

Meydam in kleur - 100 jaar Meydam
Job Meihuizen

 

Delfts blauw als leidraad?
Een meta-keramiektentoonstelling in Witte de With
Jaap Jongstra


 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur