Home

state of transparency.jpg

State of Transparency

 

Looiersgracht 60, in collaboration with Gerrit Rietveld Academie, is delighted to invite you to ‘State of Transparency’, a unique exhibition commemorating the 50th anniversary of the academy’s Large Glass department and its unparalleled conceptual approach to glass as a sculptural material. This event, showcasing the works of seventeen emerging and established artists between May 25thand June 9th 2019 will question the key attributes of glass without necessarily using it.

 

Transparency is inseparable from glass. Such a material and its property are omnipresent in the world of today where they are used to provide insights into society’s economic, political and social processes as well as access to the most private areas of our lives. ‘State of Transparency’aims to examine the literal and metaphorical qualities of the term whilst reflecting on using glass as a material within an artistic practice. It hopes to open zones of contemplation where glass refracts, mirrors, reflects and offers its viewers an alternative understanding of transparency in our era.

 

‘State of Transparency’ will include the works of Maria Barnas, Gwenneth Boelens, Ruta Butkute, Forensic Architecture, Mio Fujimaki, Jason Hendrik Hansma, Saskia Noor van Imhoff, David Jablonowski, Katrin Korfmann, Navid Nuur, Fahrettin Örenli, Jens Pfeifer, Laura Puska, Thomas Rentmeister, Judith Roux, Mirre Yayla Seur and Beny Wagner.

 

 

For more information please visit:

www.looiersgracht60.org

www.50yearsrietveldglass.com

Lees meer

atelier Frans Nicolas.JPG

Atelier Frans Nicolas

Nederlands grootste glasatelier uit de 19e eeuw

 

Aanleiding voor de expositie is de grote archeologische glasvondst in 2014 gedaan in de binnenstad van Roermond. Deze vondst omvatte 19e-eeuws gekleurd en gebrandschilderd vensterglas, afkomstig uit het atelier van Frans Nicolas. Het Cuypershuis toont dit historische glas en laat daarmee de beginperiode van het 19e-eeuwse atelier zien, de werkzaamheden en de ontwikkeling tot hét glasatelier van Nederland.

 

Herleving van de glasschilderkunst en de start van het glasatelier

 

In 1855 richt Frans Nicolas (1826-1894) in Roermond het bedrijf F. Nicolas op en start met het maken van gebrandschilderde glas-in-loodramen. Het atelier groeit uit tot het grootste bedrijf op dit gebied in Nederland. De onderneming blijft in familiehanden tot 1939 wanneer kleinzoon Joep Nicolas (1897-1972) naar Amerika vertrekt. Daarna wordt het tot 1968 overgenomen door Max Weiss.

 

In de 19e eeuw is er een herleving van de glasschilderkunst. De emancipatie van de katholieken zorgt voor een grote vraag naar kerken vaak in neogotische stijl met bijbehorende gebrandschilderde glas-in-loodramen. Een andere reden voor het ontstaan van kunstateliers is het feit dat Koning Willem I deze ondernemingen stimuleert.

 

Het glasatelier weet deze situatie zakelijk tot een succes te maken onder andere door de samenwerking met architect en plaatsgenoot Pierre Cuypers. De monumentale ramen vinden niet alleen hun bestemming in Nederland. Er is ook export naar Europa, Amerika, Nederlands-Indië en Australië. De afzet in Amerika gebeurt via ‘agents’ op zeker 20 plaatsen.

 

De recente glasvondst in de Roermondse binnenstad en het onderzoek naar het bedrijfsarchief door het Sociaal Historisch Centrum Limburg in Maastricht zijn de voedingsbodem geweest voor deze expositie. De imposante kartons van het atelier (de ontwerpen op ware grootte van de kerkramen) zijn onlangs onderzocht, gedigitaliseerd en worden nu – voor het eerst – geëxposeerd in het Cuypershuis.

Roermond Glazeniersstad

 

 

07 juni 2019 t/m 16 februari 2020

 

https://www.cuypershuis.nl/nl/nu-in-het-museum/tentoonstellingen/atelier-frans-nicolas

 

Lees meer

verfijnde eenvoud.jpg

Verfijnde Eenvoud - Nel Houtman

 

Het boek Verfijnde eenvoud  over het levenswerk van de pottenbakster Nel Houtman (1905-2000) is verschenen. Met 80 foto’s en uitgebreide tekst wordt in 96 pagina’s een overzicht gegeven van het werk.

 

In het boek wordt door Jaap Jongstra, onder redactie van Feico Hoekstra, de gehele carrière en de ontwikkeling van de pottenbakster Nel Houtman beschreven. Een overzicht van tentoonstellingen en publicaties sluit het geheel af.

 

Uit de tekst: ‘Wat de kleuren betreft, kan gesteld worden dat de keramiek van Nel Houtman hoofdzakelijk is uitgevoerd in een variatie aan witte en grijze glazuren, maar ook wel in donkerdere bruinachtige tinten, meestal omschreven als aardglazen. Zij verkreeg deze door het hoofdbestanddeel aarde te mengen met oxides van ijzer, tin of chroom. In een recensie van de tentoonstelling bij Van Lier wordt gesproken van “peperkleur” en “Japansch Bizenbruin”. Het gebruik van zoutglazuur veroorzaakte grijze, beige en bruine kleurnuances…’

 

Foto’s van hoge kwaliteit tonen het werk in al haar aspecten. De uitvoering is in paperback, ingenaaid. De prijs is € 20,-- exclusief verzendkosten.

 

Stichting Hens van der Spoel

p/a S. van der Spoel

Loolaan 42

7261 HT Ruurlo

Tel: 0573-452243

Bestel via email: s.vanderspoel@concepts.nl

 

Met dank aan Capriolus. Zie http://www.capriolus.nl/nl/content/houtman-petronellanellynel

 

 

 

Lees meer

Fotografie-Erik-en-Petra-Hesmerg001.jpg

15 juni 2019 Algemene Ledenvergadering in het Design Museum Den Bosch

 

Wij nodigen u van harte uit voor de ledenvergadering van onze vereniging op zaterdag 15 juni aanstaande. Dit jaar vergaderen we in 's-Hertogenbosch en combineren dat met een bezoek aan het Design Museum en een uniek kijkje in keramisch atelier Cor Unum.

 

Begin juni opent in het Design Museum de veelbelovende tentoonstelling Geert Lap – Specific Objects, een oogstrelend overzicht van het weergaloze oeuvre van Geert Lap (1951-2017), een van de belangrijkste naoorlogse keramische kunstenaars ter wereld. Vormgever Aldo Bakker verzorgt het tentoonstellingsontwerp. Hij gaat in het Design Museum een dialoog aan met het werk van Lap, over de zoektocht naar de volmaakte vorm.

 

Na de ledenvergadering wandelen we gezamenlijk naar keramisch atelier Cor Unum, dat op een kleine 15 minuten lopen van het museum (richting het station) ligt. In het atelier wordt met veel passie en vakmanschap prachtige keramiek van nationaal en internationaal gekende ontwerpers vervaardigd. We krijgen een uniek kijkje in de werkplaats en daarnaast is er de gelegenheid de winkel te bezoeken.

 

Wij kijken uit naar een interessante jaarvergadering en een boeiende excursie. U kunt de notulen van de vorige jaarvergadering vinden op de website. De jaarrekening van 2018 is opvraagbaar via excursies@vormenuitvuur.nl of via Postbus 15757, 1001 NG Amsterdam.

 

Wij hopen u op zaterdag 15 juni te mogen begroeten in s’-Hertogenbosch.

 

Uitnodiging en programma:

https://www.vormenuitvuur.nl/vereniging/ledenvergadering/

 

Fotografie Erik en Petra Hesmerg

 

Lees meer

wie was de mol.png

Wie was De Mol?

Ambities in Hollands Porselein

21 mei t/m 27 oktober 2019

 

Het levensverhaal van dominee Johannes de Mol is dramatisch als een opera. Ambities en verheven idealen bepalen het verhaal dat uiteindelijk geen successtory werd. Was er misschien een mol in het spel?

 

Tentoonstelling

Het dorp Loosdrecht kreeg in 1753 een markante nieuwe dominee, namelijk Johannes de Mol. De Mol was daarnaast ook een sociaal ondernemer. Hij creëerde werkgelegenheid voor de verarmde bevolking van Loosdrecht door de oprichting van een porseleinfabriek.

 

Het porselein dat in de Loosdrechtse fabriek van De Mol is gemaakt tussen 1774 en 1784 onderscheidt zich door kwaliteit, zuiverheid, sierlijke vormen en verfijnde decoratie.

Hoe kan het dan, dat het verhaal van het Loosdrechts porselein voor de stichter geen successtory was? Werd de onderneming van binnenuit tegengewerkt? Was er een mol in de fabriek van De Mol?

In een schrijven voor de staten van Holland en West-Friesland noemt De Mol de naam van een productiemedewerker, Kilber, die hij ontmaskerde als een spion voor de concurrentie in Den Haag. Toch lijkt déze mol een beperkte rol te hebben gespeeld in het failliet gaan van de porseleinfabriek.

Was het de ambitie van dominee de Mol om een zo volledig en uitgebreid mogelijk eersteklas aanbod op de markt te brengen een te groot risico? In 1782 draagt hij verzwakt en moegestreden zijn levenswerk over aan de schuldeisers. Een paar maanden later sterft hij in een herberg aan de Amstel. Het bijzondere verhaal van Joannes de Mol en het Loosdrechts porselein verdient opnieuw verteld te worden in “Wie was De Mol?”, waarin naast prachtig porselein, ook documenten en memorabilia een hoofdrol spelen.

 

Kasteel-Museum Sypesteyn

 

https://www.sypesteyn.nl/

 

 

Lees meer

lezing dutch design.JPG

Lezing Dutch Design door Victoria Anastasyadis

 

De lezing biedt kunsthistorische verdieping bij het fenomeen Dutch Design: Hoe is het ontstaan? Hoe heeft het zich ontwikkeld door de jaren heen en hoe is het een wereldwijd verschijnsel geworden? Aan de hand van objecten uit de tentoonstelling en aanvullend beeldmateriaal wordt een beeld geschetst van een recent stuk designgeschiedenis: van eind jaren 80 tot nu.

 

Victoria Anastasyadis (NL, 1985) is kunsthistoricus, gespecialiseerd in toegepaste kunst en vormgeving. Als junior- en gastconservator werkte ze onder andere voor het Stedelijk Museum Amsterdam, het TextielMuseum in Tilburg en Museum Arnhem. Momenteel werkt ze als freelancer, schrijft over toegepaste kunst en vormgeving en zit in de redactie van vakblad Vormen uit Vuur. Ze schreef een artikel over Dutch Design voor de catalogus bij de tentoonstelling Made in Holland – 400 jaar wereldmerk.

 

Datum: zaterdag 18 mei 2019

Tijd: 13.30-14.30 uur

Prijs: museumentree

 

https://www.princessehof.nl/te-zien-en-te-doen/activiteiten/lezing-dutch-design/

 

 

Lees meer

spao-logo-2-300x264.jpg

Assembled Articles Congres VI

Op 6 en 7 juni 2019 vindt het Assembled Articles VI congres plaats in Zwolle. Op de eerste dag zal eveneens het Deventer Systeem, het classificatiesysteem voor Laat- en Postmiddeleeuws aardewerk en glas, online worden gepresenteerd. Naast een introductie van het systeem zijn er lezingen over keramiek en glas.

 

  • Adres: Archeologie Zwolle, Veemarkt 38, 8011 JA Zwolle
  • Deelnamegelden: 50 euro voor een dag, 80 euro voor twee dagen
  • Aanmelden via: archeologie.spa@wxs.nl
  • Bank: NL93 INGB 0009 0168 24 Spa-onderzoek


Deventer Systeem online
Na de introductie dertig jaar geleden van het Deventer Systeem gaat op dit symposium het systeem eindelijk online. Inmiddels zijn er meer dan 350 publicaties verschenen met een catalogus die opgemaakt is binnen het Deventer Systeem. Meer dan 20.000 objecten zijn nu te raadplegen. Het al enkele jaren bestaande opzoekschema is nu ook onderdeel van het systeem geworden.

 

In al die jaren is de Ruud van Beek Stichting hoofdsponsor geweest met een investering van meer dan 200.000 euro. In de laatste stappen tot de release van het online systeem heeft de Keramiekstichting Smeele Van der Meulen ook geholpen. De Ruud van Beek Stichting bestaat niet meer. Dat betekent dat het Deventer Systeem zichzelf nu in stand moet zien te houden. Dat is mogelijk.


Lezingen
Naast een introductie van het systeem zijn er lezingen over keramiek en glas. Er is nog ruimte voor een spreker. Sprekers kunnen een voordracht houden van 20-30 minuten. Daarna is er ruimte voor vragen en/of discussie. Hier is geen beperking van tijd voor. De enige momenten die vast liggen zijn de pauzes. Sprekers leveren na het symposium hun bijdrage aan voor een congresbundel.

 

 

Programma donderdag 6 juni 2019


10.00 uur:           Inloop, registratie en koffie

 

10.30 uur:           Opening

 

10.35 uur:          Dertig jaar Deventer Systeem, een terugblik

                          Onbekend


10.50 uur:         Organisatie van de website en vormgeving

                         Jan Verhoek en Janneke ten Cate

.                       Het Deventer Systeem online: een teaser

                        Hemmy Clevis

                          


12.30 uur:          Lunch

 

13.30 uur:        Engelse transferware uit de vroege 19de eeuw: en sociaal-culturele interpretatie.
                        Het voorbeeld van de lading van een scheepswrak uit
 1822
                        Wytze Stellingwerf

 .                      De Handel in Duits Steengoed, met name gericht op de Engelse markt 1580-1680

                        Adri van der Meulen

15.00 uur:          Theepauze

15.15 uur:         Het gegraveerde glas van Maria Tesselschade

                         Nancy de Jong-Lambregts 

.                        Duinger keramiek

                         Hans van Gangelen

.                        Amsterdam Ceramics. Het vervolg

                         Ranjith Jayasena

 

17.00 uur:          Borrel

 

Programma vrijdag 7 juni 2019

 

9.00 uur:             Inloop en koffie

 

9.30 uur:            500.000 scherven

                          Arthur Griffioen

.                         De introductie van grijs- en roodbakkend aardewerk als graadmeter van urbanisatie

                          Sebastiaan Ostkamp

 

11.00 uur:          Theepauze

 

11.15  uur:         Een museale collectie en het Deventer systeem

                          Dicky de Koning

.                         Titel nog niet bekend

                          Onbekend

 

12.30 uur:           Lunch

 

13.30 uur:          Vroege en volmiddeleeuwse keramiek en het Deventer systeem?

                          Emile Mittendorff

.                         Beeldjes van keramiek uit de Late Middeleeuwen en Renaissance

                          Aleike van de Venne

 

15.00 uur:          Theepauze

 

15.15 uur:        Glas rond 1900 uit Arnhem

                        Kasper van den Berghe

.                       Glas uit de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw

                        Harry van Enckevort

 

17.00 uur:           Afsluiting

 

Voor meer informatie: Stichting Promotie Archeologisch Onderzoek. 

Lees meer

Patriot.jpg

Recent verschenen: The patriot behind the pot

A historical and archeological study of ceramics, glassware and politics in the Dutch household of the Revolutionary Era 1780-1815

 

De Patriotten en Orangisten lieten aan het einde van de 18de eeuw hun politieke voorkeur graag aan de buitenwereld zien door het tonen van hun vlag, al dan niet met wimpel. Maar ook binnenshuis stak je je politieke voorkeur niet onder stoelen of banken. Eventuele bezoekers wisten, wanneer ze in ‘de porseleinkast’ keken, meteen aan welke kant  de bewoners stonden. Glaswerk en vooral serviesgoed waren dan versierd met Orangistische of Patriottische symbolen.

 

Er viel voor de producenten van die artikelen dus een aardige stuiver te verdienen. En dat waren in dit geval vooral de Engelsen die dit serviesgoed dankzij hun vooruitstrevende productiemethoden relatief goedkoop konden vervaardigen. Zij hadden er ook geen bezwaar tegen om zowel aan de Orangisten als aan te Patriotten te leveren. Zij verkochten producten met afbeeldingen maar ook onversierde, die hier dan beschilderd werden. Het Nederlandse aardewerk werd van de markt verdrongen en er ontstond een grote werkeloosheid.

 

Wytze Stellingwerf gaat in zijn boek: ‘The Patriot behind the Pot’ uitgebreid in op de historische context van beide groeperingen. Hij baseert dit op historische bronnen, maar vooral ook op het bewaard gebleven serviesgoed. Dit valt in tal van musea, tot in Amerika toe te bewonderen. Een derde bron zijn de vondsten uit opgravingen. Mede door de vele afbeeldingen op het serviesgoed, is dit een heel interessant lezenswaardig boek.

 

Bestel de publicatie bij SPA uitgevers: The Patriot behind the Pot.

 

Lees meer

image002 (1).jpg

Tentoonstelling GLAS in het Rijksmuseum van Oudheden

Het mooiste glaswerk uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden is deze zomer te zien in de tentoonstelling ‘GLAS’ (2 mei t/m 1 september 2019). Bezoekers kunnen hier genieten van de schoonheid, kleurenrijkdom en uitzonderijke vormen van glazen voorwerpen uit onder andere het oude Egypte, de klassieke wereld en Nederland. Te zien zijn eeuwenoude luxe drinkbekers, parfumflesjes en schalen, maar ook eenvoudige gebruiksvoorwerpen zoals dobbelstenen en kralen van glas. Blikvanger is een vijftiental topstukken, waaronder een zeldzame goudgele Romeinse ‘millefiori’ kom en een glazen ‘buidelbeker’ uit de Middeleeuwen.

 

Het mooiste glas uit de collectie
Glasmakers uit de oudheid waren uitzonderlijk bedreven in het maken van de fraaiste vormen en kleuren. De tentoonstelling Glas getuigt van hun vakmanschap. U ziet een ruime selectie van het mooiste glas uit de museumcollectie, onder andere afkomstig uit Egypte, de Klassieke wereld en Nederland. Voor de fijnproevers onder de kunstliefhebbers.

 

Glas uit het oude Egypte, Griekenland en Rome
In de tentoonstelling ziet u een aantal van de vroegste glazen voorwerpen uit het oude Egypte, zoals cosmeticaflessen en amuletten. Ook Romeins glas, armbanden uit de Europese ijzertijd (de ‘La Tène-periode’), sieraden, gemmen, speelstenen, Grieks glas, bijzondere Merovingische bekers en enkele vroeg-islamitische glazen behoren tot de hoogtepunten.

 

Glasverzameling Rijksmuseum van Oudheden
De glasverzameling van het Rijksmuseum van Oudheden is bijzonder vanwege de omvang, diversiteit en breedte van de collectie. Het museum beheert bijvoorbeeld de rijkste collectie Romeins glas in Nederland. Een groot deel van de glascollectie ligt in de depots, waar het zorgvuldig wordt bewaard en bestudeerd. Glas zet de juweeltjes uit deze verzameling de komende zomer in de spotlights, aangevuld met een aantal mooie bruiklenen uit het Allard Pierson Museum, Museum Het Valkhof, Provinciaal Archeologisch Museum Velzeke (België) en Gemeentemuseum Den Haag.

 

Bijzonder en veelzijdig
Als je kwartszand, soda en kalk verhit, smelt het samen tot glas. Het is een bijzonder en veelzijdig materiaal. Ambachtslieden konden er duizenden jaren geleden al de mooiste objecten van maken. Tegenwoordig is glas een vanzelfsprekend materiaal dat overal om ons heen is, van vensterglas tot drinkglazen, brillen en glasvezelkabels. Maar welbeschouwd hoort glas thuis in het rijtje zeer spectaculaire ontdekkingen van de mens.

 

Esthetisch en praktisch
Glas uit de oudheid is fascinerend vanwege de kwetsbaarheid ervan. De voorwerpen hebben soms ongelooflijk dunne wanden en zijn daarom vederlicht. Bovendien zijn ze vaak gemaakt in zeer levendige vormen en mooie kleuren. Hoe waren mensen zo lang geleden in staat dit te maken? En hoe heeft het glas zo lang intact kunnen blijven? Niet alleen voorwerpen met een hoge esthetische waarde werden van glas gemaakt, maar vaak ook gebruiksvoorwerpen. Die kunnen ons veel zeggen over hoe mensen lang geleden leefden.

 

Zandglas
Atelier NL is een designer-duo uit Eindhoven. Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk werden in 2018 bij de uitreiking van de Dezeen Awards aangewezen als Designer of the Year voor hun project ZandGlas. Zandglas verwijst naar glaswerk dat met lokaal zand uit alle delen van de aarde is gemaakt. Het benadrukt de rijkdom van de aarde, de waarde van lokale grondstoffen en het edele handwerk. Het werk van Atelier NL is gebaseerd op onderzoek en probeert mensen te inspireren. Het zet aan tot reflectie over een verantwoordelijke manier van produceren, ambacht en esthetiek. Voor het ontwikkelen van hun ZandGlaslijn, hebben zij onderzoek gedaan door een ‘Romeinse route’ te volgen door Nederland, België en Frankrijk. Speciaal voor de tentoonstelling Glas heeft Atelier NL een serie gemaakt met zand, gewonnen in park Leidse Hout in Leiden.

 

Tentoonstellingsboekje
Bij de tentoonstelling is de uitgave Glas in het Rijksmuseum van Oudheden verschenen. In deze kleurrijke en handzame publicatie vindt u de hoogtepunten uit de glascollectie van het museum, aangevuld met enkele topstukken uit de collecties van Museum Het Valkhof, Allard Pierson Museum en Gemeentemuseum Den Haag. Het boekje is gemaakt door Jill van der Sterren-Hendriks en conservator Ruurd Halbertsma (red.).  De prijs van het boekje - 80 pagina’s, full colour- is  € 12,50. Het boekje is te koop in de museumwinkel van het RMO.


RMO
Rapenburg 28
2311 EW Leiden
tel: 071 – 5163 163
www.rmo.nl

 

Lees meer

ESKAF Huizen2.jpg

Tentoonstelling Eskaf in Huizen

Het Stadsmuseum in Steenwijk, en ook het Hildo Krop Museum besteden dit jaar ruim aandacht aan '100 jaar Eskaf'. Tijd voor het Huizer Museum om ruim 85 jaar na dato de Huizer Eskaf periode eens uit te lichten. De tentoonstelling Eskaf in Huizen is van 3 mei 2019 tot en met 31 september 2019 te zien.

 

Toen tijdens het interbellum de Eskaf fabriek een doorstart maakte in Huizen, konden we nog niet bedenken dat we de laatste jaren van de Eerste Steenwijker Kunst en Aardewerk Fabriek waren ingegaan.

 

De zoon van de oprichter, Hildo Krop, was verantwoordelijk voor een groot deel van de Eskaf ontwerpen. Krop zou later stadsbeeldhouwer worden van Amsterdam. De fabriek maakte een grote verandering door toen het in 1934 Potterie de Driehoek werd. Jaren later hebben alle huishoudens in Nederland wel iets van de aardewerkfabriek uit Huizen in hun keuken of servieskast staan.

 

Huizer Museum
Achterbaan 82, 1271 TZ Huizen
T: 035 525 02 23
www.huizermuseum.nl

Lees meer

cover tbv website.PNG

Nummer 240

 

Inhoudsopgave nummer 240 (2019/2):

De firma Bouvy (1854-1926)
Een kleine geschiedenis van een vergeten Dordtse glasfabriek
Laura Roscam Abbing

Een vitrica-glasraam met een theosofische duiding
Antoine Verschuuren

Opperste perfectie van een tedere purist
Geert Lap in het Design Museum Den Bosch
Chris Reinewald

Van oorlogsmonument tot restauratieobject
Het gedenkraam van Willem Witjens voor de firma S.A. Vles & Zonen te Rotterdam
Jef Schaeps

Venster naar het verleden
Onderzoek naar een depositie van glas uit de vijftiende tot de zeventiende eeuw in Oldenzaal
Jacobine Melis

Een schat aan scherven
Tentoonstelling in Roermond over de grootste Nederlandse glasvondst ooit
Gerard van de Garde

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur