Home

Harm Kamerlingh Onnes, 1931, Glas-in-lood raam met flessen.jpg

Het Nationaal Glasmuseum koopt unieke collectie glas-in-lood ramen

Het Nationaal Glasmuseum heeft een unieke collectie glas-in-lood ramen aangekocht uit de nalatenschap van Hugo Tutein Nolthenius. Het gaat om zes ramen, ontworpen door Johan Thorn Prikker (1868-1932) en Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985). Vanaf 2 april zijn de ramen in het museum te zien. Alle ramen zijn afkomstig uit het woonhuis (Nieuwe Plantage 48, Delft) van Hugo Tutein Notlhenius (1863-1944), de voormalige directeur van de Fransch-Hollandsche Oliefabrieken Calvé-Delft N.V. te Delft en tevens een groot kunstverzamelaar. Voor zijn verzameling (met onder meer werken van Isaac Israëls en Vincent van Gogh) werd hij geadviseerd door ‘kunstpaus’ H.P. Bremmer.

 

Kamerlingh Onnes was via moederskant een volle neef van Tutein Nolthenius en verkreeg zo zijn eigen ramen weer in zijn bezit plus het raam van Thorn Prikker uit de nalatenschap van Tutein Nolthenius. Door de aankoop van de gehele collectie glas-in-lood blijft de samenhang te zien die Tutein Nolthenius beoogde voor zijn woonhuis.

 

De aankoop is mogelijk gemaakt door de steun van Vereniging Rembrandt mede dankzij haar Themafonds Glas, het VSBfonds, de Vereniging Vrienden van Modern Glas, stichting Strand Links, het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en enkele particuliere donateurs.

 

Het Nationaal Glasmuseum laat glas in al zijn verschijningsvormen zien aan een breed publiek. Door de achtergrond van het Glasmuseum (ontstaan vanuit de Glasfabriek Leerdam) is er in het verleden weinig aandacht besteed aan andere soorten glaskunst dan het geblazen glas. Met deze collectie brengt het museum daar nu verandering in.

 

Samen met het glas-in-lood en het vlakglas uit de collectie van het Glasmuseum zullen deze ramen in een permanente opstelling getoond worden. De collectie van het museum is door het Transparant Depot altijd voor de bezoekers te zien. Het glas-in-lood krijgt een eigen plek in dit depot, met een eigen achtergrondverhaal. Door de combinatie met geblazen glas uit dezelfde periode zal het museum een vollediger verhaal vertellen over het medium glas.

 

Door deze ramen te tonen met het glas-in-lood van A.D. Copier (1901-1991), Theo van Doesburg (1883-1931) en Vilmos Husnar (1884-1960) krijgt het publiek een overzicht van de brede toepassingen van glas-in-lood in deze periode (1920-1930).

 

Lees meer

omslagnieuwmullergroot.jpg

Nieuwe uitgave over Leen Muller

De meester-plateelschilder Leen Muller (1879-1969) was de belangrijkste ontwerper van Plateelbakkerij Zuid-Holland te Gouda. Muller was hier werkzaam van 1898 tot 1936. Dit boek – deze eerste monografie ‘Leen Muller en de Plateelbakkerij Zuid-Holland (1898-1936)’ is gewijd aan deze opmerkelijke kunstenaar – en geeft in acht hoofdstukken een overzicht van Mullers werk vanaf 1898, toen hij als decorschilder in dienst trad van de Plateelbakkerij. Aan de orde komen onder andere Mullers bemoeienis met de Vereeniging van Ambachts- en Nijverheidskunst (VANK), het Instituut voor Sier- en Nijverheidskunst (ISN) en de toepassing van kunstglazuren. Vanzelfsprekend wordt het geheel in de context geplaatst van nationale en internationale ontwikkelingen. Het boek bevat veel tot nog toe onbekend materiaal. De 500 kleurenfoto’s van bestaand werk en de ca 400 reproducties van zwart-witfoto’s uit de tijd zelf geven samen een vrijwel compleet overzicht van het oeuvre van Leen Muller. Het boek is verkrijgbaar in het Museum, bij de uitgever en de gespecialiseerde boekhandel.

 

Deze monografie verschijnt ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Leen Muller en de Plateelbakkerij Zuid-Holland’ in het Museum Gouda, van 24 januari tot 8 mei 2016 en van 30 september 2016 tot 15 januari 2017.

 

Titel: Leen Muller en de Plateelbakkerij Zuid-Holland (1898-1936)

Uitgever: Primavera pers

Auteurs: Bert-Jan Baas, Koos van Brakel, Dennis van den Hoek en Frits Muller

2016, 304 pp., ca. 900 illustraties, gebonden

ISBN 978-90-5997-219-3

Prijs: €35.00

Lees meer

750036_z.jpg

Uitnodigingen voortaan digitaal verstuurd

Onze vereniging is voortdurend op zoek naar manieren om te besparen op onnodige kosten. We besteden dat geld namelijk liever aan ledenactiviteiten als excursies en aan Vormen uit Vuur. Kostenbesparing behalen we onder meer door uitnodigingen voor excursies en lezingen per e-mail aan u te sturen in plaats van per post. Dit scheelt aanzienlijk in druk- en portokosten.

Vanaf heden worden deze uitnodigingen dan ook uitsluitend via de e-mail verstuurd. Hebben wij uw e-mailadres nog niet? Geef dit dan zo spoedig mogelijk aan ons door via ledenadministratie@vormenuitvuur.nl (ook als uw e-mailadres recentelijk gewijzigd is). U kunt ervan op aan dat uw gegevens niet aan derden worden verstrekt.

 

Indien u toch de uitnodigingen per post wilt ontvangen, stuur dan een briefje naar: NVVCG, postbus 15757, 1001 NG Amsterdam.

 

U vindt de aankondigingen voor ledenactiviteiten overigens ook ruim van tevoren op onze website www.vormenuitvuur.nl. Kijk daarom regelmatig om niets te hoeven missen!

Cees Broekhof,

Voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas

Lees meer

Schneider.jpg

Nieuw boek: Glas van Charles Schneider

Glas expert en antiquair Tiny Esveld maakt met haar nieuwe boek Charles Schneider French art deco glass een welkome toevoeging aan haar publicaties over Frans art nouveau en art deco glas, haar specialisme. Zij schreef het samen met Marie-Christine Joulin, belangrijk Schneider-deskundige, die al eerder een boek over de beroemde glaskunstenaar publiceerde. Hun nieuwe boek is een prachtige en luxe uitgave, informatief, toegankelijk geschreven en boordevol kleurenfoto's.

 

In bijna driehonderd pagina's raakt de lezer bekend met leven, tijd en oeuvre van Charles Schneider (1881-1953), die met de vormen en versiering van zijn glascreaties voorop liep in de art deco, en pionierde met kleuren van een ongekende expressiviteit.In een bondige biografie komen Schneiders jonge jaren en artistieke ambities tot leven, zijn ontwerpactiviteiten voor Daum en zijn graveren van penningen en halfedelsteen - een kunst die hem later zeer van pas zou komen. Kort wordt ingegaan op ontstaan en bloei van Verreries Schneider S.A., de fabriek in Epinay-sur-Seine, waarin zijn broer Ernest een vitale zakelijke rol speelde. Het bedrijf kende twee productielijnen: Schneider en Le Verre Français. Ook de techniek van glasetsen en -graveren komt aan bod, evenals de procedés van poedergekleurd glas, virtuoze marqueterie en lusterglas op mat gekleurd fond. Interessant zijn de artistieke experimenten en het voortdurende laboratoriumonderzoek. En uiteraard gaan de schrijfsters in op stijl, de ontwikkeling van art nouveau naar art deco met zijn strakke lijnen en patronen, en geserreerde wijze van decoreren.

 

Vanuit Parijs vonden de coupes en vazen in de meest fantastische vormen en kleuren, de lampen en het glas-in-lood hun weg. Niet alleen binnen Frankrijk. Export naar omringende landen was van groot belang en veel glas ging naar Noord- en Zuid-Amerika. Helaas ontkomt Verreries Schneider niet aan de Grote Depressie: in 1931 branden er praktisch geen ovens meer; zeven jaar later is het einde nabij.

Dit biografische en technische verhaal is verlucht met sfeervolle foto's van familie en bedrijf en met ontwerptekeningen. Die zijn stuk voor stuk van Schneiders hand, want hij ontwierp zelf alle glasvormen en flora- en faunadecors voor zijn creaties.

Bijzonder is dat de auteurs toegang kregen tot het familie-archief en zo interessante nieuwe gegevens konden opnemen. De ontwerptekeningen en foto's bij voorbeeld, een aantal bronzen die Schneider heeft gemaakt - wat niemand wist - en een gedenkwaardigheid als Schneiders inzending in 1910 voor de Salon de la Société des Artistes Français: La Toilette, uitgevoerd als bronsmedaille en als cameo. Maar de kern vormen de honderden verrukkelijke kleurenfoto's van zijn begerenswaardige objecten. Voorzien van een korte omschrijving en uitleg waarom ze zo bijzonder of attractief zijn.

 

Charles Schneider French art deco glass wordt gepresenteerd op 21 november tijdens PAN Amsterdam, van 22-29 november in de RAI in Amsterdam. Tiny Esveld biedt op de PAN Amsterdam een mooie keuze aan uit het oeuvre van Charles Schneider, waaronder verschillende Coupes Bijoux en Vases Bijoux, een viertal vazen van helder glas met luchtbellen én een aantal Le Verre Français vazen met decors die nog niet bekend waren.

Tiny Esveld is antiquair-glasspecialist en eigenaar van een galerie in Brasschaat (bij Antwerpen). De galerie is gespecialiseerd in Frans art nouveau en art deco glas en meubelen van rond 1900, met een accent op Gallé, Daum en Schneider.

 

Praktische informatie

Titel: Charles Schneider French art deco glass (met Franse vertaling) Auteurs: Tiny Esveld en Marie-Christine Joulin

Uitgever: Tiny Esveld, Brasschaat

23 cm x 28 cm

Harde kaft

Prijs: € 48,-

Beschikbaar in november

Te bestellen via www.tinyesveld.com

Lees meer

Cover VUV 227-1.jpg

Losse nummers nu goedkoper!

Wilde u altijd nog eens uw stapel zorgvuldig bewaarde exemplaren van Vormen uit Vuur aanvullen met ontbrekende nummers? Dan kan dat nu heel eenvoudig via de rode knop ‘Register’ die u op deze website op de homepage vindt. Van alle nummers van ons tijdschrift kunt u de inhoud bekijken. Ook kunt u zoeken op naam van de auteur, museum of onderwerp. Eén druk op de knop ‘Bestel’ en het door u gewenste nummer ligt na enige dagen op uw deurma. Naarmate een nummer ouder is wordt de prijs lager. Wees er wel snel bij want de voorraad is niet van alle nummers even groot.

 

Prijzen losse nummers:


Nummers afgelopen 3 jaar:

Prijs:                                  € 15,-

 

Nummers 3 jaar en ouder:

Prijs normaal nummer:         €   5,-
Prijs uitgebreid nummer:      € 10,-

 

 

(Prijzen zijn exclusief portokosten en inclusief 6% BTW)

 

Lees meer

« Vorige123456Volgende »

Nu uit: nummer 233

 

Cover VUV 233 kopie-1.jpg

 

Faience serviezen uit Arnhem

Van 1907 tot 1934 was de Arnhemsche Fayencefabriek een van de belangrijke Nederlandse producenten van moderne keramiek. Behalve sieraardewerk werd ook veel gebruiksaardewerk, met name serviesgoed, gemaakt. In dit artikel van verzamelaar Benno Steenaert wordt uitgebreid de historie en typologie van de Arnhemse serviezen toegelicht.

Schertsen of sprenkelen

In dit artikel van archeologe Mieke Tolboom wordt een opmerkelijke fles uit de Gentse bodem besproken.  In 2013 is op een terrein langs de Sint-Michielsstraat in Gent een opgraving uitgevoerd, waarbij bewoningssporen, huizen, afvalputten en -bakken zijn aangetroffen uit de late middeleeuwen en de nieuwe tijd. Uit één van de zeventiende-eeuwse afvalbakken is een fles met een unieke vorm afkomstig. Deze fles wordt in dit artikel nader besproken.

Perzisch porselein

In het uitgebreide artikel 'Keramiekvondsten uit Enkhuizen als spiegel van de materiële cultuur in een globaliserende wereld' van Sebastiaan Ostkamp, Dieuwertje Duijn en Christiaan Schrickx wordt ingegaan op de opgravingen in Enkhuizen waarbij talloze scherven van importaardewerk uit de late zestiende en de zeventiende eeuw zijn aangetroffen. Hieronder zijn scherven van vier kommen van Perzische fritware. Het zijn de eerste vondsten van deze keramieksoort uit de Nederlandse bodem die als zodanig zijn herkend 

Prijs voor Johan van Loon

15 oktober 2016 ontving Johan van Loon in Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden de Van Achterbergh-Domhof Prijs 2016. Deze prijs wordt toegekend aan een persoon of instelling die van bijzondere betekenis is voor de ontwikkeling van de hedendaagse keramische kunsten in Nederland. Een interview met de winnaar.

Een fallusbeker uit Sluis

In het Princessehof in Leeuwarden is tot 9 juli van dit jaar de tentoonstelling Sexy Ceramics te zien. Dat  laat veertiende- of vroeg vijftiende-eeuwse voorwerpen van de tentoonstelling  niet op zichzelf staan, bewijst een recentelijk in Sluis (Zeeuws Vlaanderen) opgegraven fallusbeker uit hetzelfde tijdvak.

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur