Verslag excursie Kunstmuseum


Op vrijdag 7 april zijn we met een grote groep naar het Kunstmuseum in Den Haag afgereisd voor twee rondleidingen langs vier korte, interessante tentoonstellingen. Conservator Jan de Bruijn leidde ons rond door de tentoonstelling over het leven en werk van keramist Hein Andrée. De tentoonstelling toonde de onderzoekslust van Andrée en alle experimenten die hij met glazuren deed om tot bijzondere en nieuwe uitingen te komen. De steeds kleinere vormen en zijn zoektocht naar perfectie in de glazuurexperimenten waardoor vele van de objecten van zijn hand meermaals zijn gebakken, leidde ertoe dat hij slechts 3 à 4 keer per jaar de oven stookte. Jan de Bruijn bracht de tentoonstelling met zijn verhalen tot leven en de leden konden met alle vragen over het leven en werk van Andrée bij Jan terecht.

Jan nam ons ook mee langs een tentoonstelling van zogenaamde ‘schenkers’ van de Nederlandse ontwerper Aldo Bakker. Het woord ‘schenker’ is een neologisme van Bakker zelf en verwijst zowel naar het beoogde gebruik van de objecten om water of wijn mee te schenken, als naar de symbolische betekenis van het schenken. Als ontwerper zoekt Bakker het spanningsveld tussen vorm, restvorm en de mogelijkheden van het gekozen materiaal. Hij probeert zich een bepaalde vorm tijdelijk helemaal toe te eigenen en daarmee tot vernieuwing in vormgeving te komen. Bakker zoekt naar volledige perfectie in zijn vormgeving en werkt voor het maakproces samen met de beste makers. Omdat hij zelf geen materiaal beheerst, hij is geen keramist of glasblazer, is hij afhankelijk van de professionele makers en juist die intensieve samenwerking is voor Bakker zo interessant.


Conservator Suzanne Lambooy heeft ons rondgeleid door de tentoonstelling ‘lichtpunten’, waarin ze glazen met stippelgravures, Delfts aardewerk van Frytom en pointillistische schilderijen heeft samengebracht. Hoewel de datering van deze drie totaal verschillende kunstvormen niet overeenkomt, was het verbluffend hoe de stippeltechniek in alle drie de groepen werken vernieuwend was. In de schilderingen van Frytom op het Delfts aardewerk is zijn achtergrond als olieverfschilder zichtbaar in zijn toets, heel vernieuwend ten opzichte van hoe de meeste plateelschilders destijds schilderden. De stippelgravures op glazen van o.a. David Wolff geven een heel nieuwe dimensie aan gegraveerd glas en de pointillisten waren op hun beurt ook weer zeer vernieuwend met werken waarbij de kleuren verf voornamelijk optisch mengen.

In de tweede tentoonstelling waar Suzanne ons rondleidde, ‘tijdloze inspiratie’, werd getoond hoe oude Aziatische keramiek nog steeds een grote inspiratiebron vormt voor twintigste-eeuwse en hedendaagse keramisten. Uitgangspunt van deze expositie was de verzameling ‘wereldkeramiek’ van voormalig museumdirecteur Hendrik van Gelder. Hij wilde de niet-westerse inspiratiebronnen voor de technieken en ontwerpen van Nederlandse keramiek laten zien. Omdat de oude en nieuwe objecten gecombineerd in de vitrines staan opgesteld, werden we meteen uitgedaagd om zelf te proberen de oude van de nieuwe objecten te onderscheiden. Hierin waren we wisselend succesvol!

Na afloop van de rondleidingen konden we onder het genot van een drankje in het museumcafé napraten met elkaar en met de conservatoren voordat de meesten nog snel even het museum in doken om andere tentoonstellingen te bekijken. Het was een geslaagde dag, met veel dank aan het Kunstmuseum en conservatoren Suzanne Lambooy en Jan de Bruijn!

Kijk voor meer foto’s van deze excursie op ‘Impressies’.