Home > Tentoonstellingen

duo-679x286.jpgNieuwe expositie bij Loes & Reinier in Deventer

Tot en met 28 juli is bij Loes & Reinier International Ceramics in Deventer werk te zien van Martin Mindermann en Chanyeon Cho.

 

Martin Mindermann(1960, Bremen) werkt al dertig jaar in de keramiekspecialisatie Raku-stook, in bekwaamheid en uitdrukking heeft hij in deze techniek nieuwe maatstaven gezet. In de historische techniek van het Raku worden de objecten gloeiend uit de oven genomen, in stro of spaanders gelegd waarna het in een hernieuwd vuur: de rookbrand, zijn uiteindelijke karakter krijgt. Een karakter dat zich pas openbaart als het object schoongemaakt van overtollig roet het spectaculaire mysterie prijsgeeft. De wisselende temperatuurschokken veroorzaken glazuurbarsten, het zogenaamde craquelé, deels door toeval deels door de kunstenaar gecontroleerd, dit is als het ware zijn beeldtaal. Craquelé, kleuring en vorm spelen in een afwisselende esthetische interactie en creëren zo een uniek object. Volume en vorm worden vaak geënsceneerd met gedecoreerde vlakken. In het actuele werk brengt hij patronen en markante visuele structuren aan. Het zijn contemplatieve vormen of reeksen vormen die hij terloops ontdekt en bestudeert. Florale objecten, zoals zaaddozen, figuratieve contouren, reflecties, zelfs patronen op parkeerplaatsen of een tafellaken vertaalt hij door middel van fotografie en tekening naar het glazuur. Zo ontstaat een complexe esthetische creatie die in het virtuoze samenspel der verschillende lagen en plaatsing werkt als schildering. Martin Mindermann is in staat de inherente contemplatie van zijn ideeën en studies op overtuigende wijze over te brengen. Men kan nauwelijks ontsnappen aan de intensiteit en de uitstraling van zijn werk en bereikt als beschouwer dan ook heel eenvoudig een kalm diepzinnig inzicht. Martin Mindermann exposeerde al eens eerder bij Loes & Reinier, namelijk in 2002 in een groepstentoonstelling met raku als thema.

 

De Koreaanse keramiste Chanyeon Cho volgde haar opleiding in keramiek in Korea, zij behaalde haar Bachelor diploma in Keramiek en Kunstgeschiedenis in 2002 en haar Master diploma in Kunst en Keramische Plastiek in 2004, beide aan de EWHA Womans  University in Seoul. In Duitsland voltooide zij daarna een opleiding aan de Muthesius Kunsthochschule in Kiel 2006-2009. Vanaf 2012 exposeert zij. Wat in haar werk opvalt is de doeltreffende eenvoud van de decoraties die zij aanbrengt op sober uitgevoerde steengoed gebruiksvoorwerpen zoals kommen en schalen, dozen, thee- en koffieserviezen. De eenvoud van haar vormen in combinatie met het door haar toegepaste glazuur doen al snel denken aan een bijna Skandinavische esthetiek. Zelf zegt zij in een statement over haar werk: “eenvoud karakteriseert mijn manier van werken, de essentie van mijn keramiek is het resultaat van de interactie tussen vorm, kleur en de textuur van de klei. Harmonieuze vorm en bruikbaarheid in een intuïtief proces.”

 

Meer informatie

www.loes-reinier.com

 

Lees meer

Hans van Bentem Girl 2015jpg.jpgThe Attic van Hans van Bentem in Oss

In Museum Jan Cunen in Oss is tot en met 16 september 2018 de tentoonstelling The Attic van Hans van Bentem te zien.  “Door mijn eigen werk gaan, is als struinen op een rommelzolder,” aldus Hans van Bentem (Den Haag 1965). Een zolder is een wereldje op zich, waar je van alles kunt aantreffen en ontdekken. Spullen waarvan je niet meer wist dat je ze had – speelgoed, oude knuffels, schoenen, een etalagepop – brengen herinneringen naar boven. Ze nodigen uit om te wroeten in het geheugen, je eigen bovenkamer.

Op de zolder van Museum Jan Cunen treffen we bustes aan. Een dictator, een pierrot, een dragqueen. Het zijn zelfportretten van Hans van Bentem, die zich in uiteenlopende uitdossingen aan ons presenteert. Zijn het personages die hij zou willen zijn, al was het maar voor een dag? Kijken we naar verschillende kanten van zijn persoonlijkheid, waarvan we met elk nieuw zelfportret een completer beeld krijgen? Of zijn het portretten van ons allemaal, uitvergroot tot karikatuur? Op zolder wordt de fantasie geprikkeld, hier spreekt de verbeelding.

Aan een balk hangt een skelet. Een hand van Mickey Mouse, een gebloemde schedel en een voet met roodgelakte nagels zijn opgestapeld tot assemblages of totempalen. Hans van Bentem associeert er visueel op los. “Ik kijk om me heen als een kind in een snoepwinkel en pluk overal wat weg.” Die verwondering en onbevangenheid klinken door in een intuïtief werkproces. Het resultaat is een directe, ogenschijnlijk speelse beeldtaal, waarin elementen uit de popcultuur, strips en niet-Westerse kunst samenkomen.

Achter de veelheid aan vormen, kleuren en motieven gaat vakmanschap schuil; in de uitvoering van zijn sculpturen streeft Van Bentem perfectie na. Hij werkt met de beste ambachtslieden in China, Tsjechië en Senegal om tot onberispelijke beelden van porselein, keramiek, glas en hout te komen. Dat zorgt voor een spannende balans: zo krachtig als de beeldtaal is, zo kwetsbaar is het materiaal.

Hans van Bentem – The Attic is tot stand gekomen met dank aan Majke Hüsstege Projects.

 

Meer informatie

www.museumjancunen.nl

 

Lees meer

 

princessehofkarinmadeinholland23april52422.jpg

Tentoonstelling Made in Holland 400 jaar wereldmerk

Met Made in Holland: 400 jaar wereldmerk presenteert het Princessehof een spraakmakende tentoonstelling over vier Nederlandse succesverhalen: Delfts blauw, Maastrichts aardewerk, art-nouveaukeramiek en Dutch Design. Aan de hand van imposante bloempiramides, kleurrijk boerenbont, populair Gouds plateel en de eigenwijze ontwerpen van designers als Maarten Baas ontdekt u hoe Nederland een wereldspeler is geworden op het gebied van keramiek. De tentoonstelling is tot en met 30 juni 2019 te zien. 

 

Iedereen kent Dutch Design wel, dat ook buiten Nederland geweldig populair is. Dit fenomeen staat in een lange traditie. Van Delfts blauw tot art nouveau, Nederlandse makers weten al eeuwenlang prachtige keramiek te vervaardigen en hier vervolgens wereldwijd succes mee te hebben. De tentoonstelling bevat niet alleen de mooiste voorwerpen, maar vertelt ook hoe Nederlandse fabrikanten buitenlandse invloeden aanwendden voor eigen succes.

 

Delft
Rond 1600 introduceerde de VOC Chinees porselein in Nederland. Binnen de kortste keren werden deze kostbare schotels en kommen razend populair. Hollandse fabrikanten imiteerden dit in beschilderd aardewerk. Veel van deze fabrieken waren in Delft gevestigd, vandaar de naam: Delfts blauw. De kwaliteit van het aardewerk was zo hoog dat het volop werd geëxporteerd naar de rest van Europa. De Engelse koningin Mary Stuart was er dol op. De tentoonstelling bevat spectaculaire bloemenhouders, sierlijke terrines en complete kaststellen. Ook beschilderde tegels werden op grote schaal geëxporteerd. Zoals een indrukwekkend tegeltableau, bestaande uit maar liefst 585 tegels.

 

Maastricht
De Maastrichtse rasondernemer Petrus Regout groeide in de 19e eeuw uit tot de eerste grootindustrieel van Nederland. Hij is de ‘Godfather’ van het bont bedrukte aardewerk en van het boerenbont, maar bedacht dit niet zelf. Vanuit Engeland liet hij materiaal, personeel en machines overkomen. Zo kon hij op grote schaal het zo bekende aardewerk maken. Bezoekers vinden in de tentoonstelling de Engelse voorbeelden, het populaire Maastrichtse aardewerk zelf, maar ook de aanpassingen die Regout deed in de modellen en decors om de Japanse en de islamitische markt te veroveren.

 

Art nouveau
Op de wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs stal het eierschaalporselein van Rozenburg de show. De Haagse fabrikant introduceerde daar een porselein dat zo dun was dat het licht doorliet. Bovendien waren de sierlijke flacons, vazen en serviesgoed fraai gedecoreerd met tekeningen van bloemen en dieren in een stijl die toen sterk opkwam. Vanaf 1915 wist Plateelbakkerij Zuid-Holland (PZH) de Amerikaanse markt te veroveren met Gouda Pottery. Vazen, borden, klokken, kandelaars en klompen tonen de kenmerkende matte glazuurlaag en de door Perzische keramiek en Grieks-Cypriotisch aardewerk geïnspireerde motieven.

 

Dutch Design
Aan het eind van het vorige millennium wisten Nederlandse ontwerpers wederom wereldwijd opzien te baren. Dit keer met Dutch Design, dat staat voor minimalisme, onconventionele oplossingen en een gevoel voor humor. Een theepot in de vorm van een schedel en een gigantische vaas voor een kleine plant laten deze speelse opvatting zien. Hedendaagse bloempiramides verraden dat er ook goed gekeken wordt naar de eeuwenoude traditie van het Delfts blauw. Recentelijk combineren designers oude ambachten met de nieuwste technologieën. Zo wordt keramiek bewerkt met een gasbrander of zelfs geprint.


Keramiekmuseum Princessehof
Grote Kerkstraat 9
8911 DZ Leeuwarden
T +31(0)58 2 948 958
info@princessehof.nl

Website Keramiekmuseum Princessehof

Di t/m zo geopend van 11.00 -17.00
Maandag gesloten

 

Lees meer

Nineveh.jpg

RMO: Along the Road to Nineveh

De monumentale schilderijen en keramische objecten van de internationaal gerenommeerde kunstenaar Qassim Alsaedy (Bagdad, 1949) ademen in alles geschiedenis. Voor deze expositie liet hij zich inspireren door het oude Nabije Oosten en de ruïnes van Nineveh, ooit de hoofdstad van het Assyrische rijk. Alsaedy exposeert in Along the Road to Nineveh bestaand en nieuw werk, in totaal 22 schilderijen en keramiek-werken. De schilderijen en objecten van Qassim Alsaedy vindt u in de entreehal van het museum, in de ruimte achter en naast de Egyptische tempel.

 

Vierkant met reliëf

Bijna al het werk van Alsaedy is vierkant, een vorm die verwijst naar de duizenden jaren oude plaquettes die in Iraakse tempels zijn gevonden. Op deze vierkante plaquettes staan afbeeldingen in reliëf. Alseady maakt ook veel gebruik van reliëf in zijn werk. Met verf schildert hij de tekens op een paneel, laagje voor laagje. Na vele lagen oogt het alsof de tekens uit een mal gerold zijn. Zijn werk is altijd tactiel en driedimensionaal.

 

Qassim Alsaedy

Qassim Alsaedy woont sinds 1994 in Nederland. Als student aan de kunstacademie bezocht hij de ruïnes van de antieke stad Nineveh, die hem later zouden blijven inspireren. Onder het regime van Saddam Hussein zat hij negen maanden vast als politieke gevangene. In de jaren 80 ontvluchte hij Irak, waarna hij via omzwervingen in Europa terecht kwam. Tijd is een kenmerkend element in zijn werk, evenals zijn streven naar 'absolute schoonheid', om tegenwicht te bieden tegen oorlog en de lelijkheid die dat voortbrengt. De architecturale vormen van zijn keramische werk, waarin de vormentaal en kleuren van het oude Nabije Oosten weerklinken, creëerde hij samen met de Duitse keramiste Brigitte Reuter (1945).

 

Zie voor meer informatie: website RMO.

Lees meer

Poster-A0-OG2017.jpg

 

Expositie Ovengevormd glas

 

In het eerste weekend van november, vond voor de zesde keer het openingsweekend  ‘Ovengevormd Glas’ plaats. T/m 30 december is nog op twee locaties (in Museum Joure en bij Galerie Reinaerde in Langweer) sculpturaal werk van ovengevormd glas te zien èn te koop.

 

Van meer dan 35 glaskunstenaars uit binnen- en buitenland zijn glazen sculpturen te zien die, anders dan geblazen glas, in ovens in mallen worden gevormd. Deze techniek is enigszins vergelijkbaar met het gieten van bronzen beelden. Het resultaat is afhankelijk van het materiaal waarvan de mal wordt gemaakt (zand, gips, keramiek), maar ook van hoe lang en hoe warm het glas wordt gestookt.

 

Omdat elke glaskunstenaar ook nog eens een eigen stijl heeft, is er een grote verscheidenheid aan beelden. Veel daarvan zijn nog nooit in Nederland te zien geweest, of zelfs speciaal voor deze expositie gemaakt. Ovengevormd glas is een bijzondere glaskunstdiscipline. Het is de combinatie van een technisch ambacht met creativiteit:

 

– Wat doet glas bij welke temperatuur en hoe maak je daar gebruik van, is een deel van dat technische. Daarbij komt het kunnen bedienen van ovens, zaag- slijp- polijst en zandstraal-apparatuur en het kunnen werken met de verschillende materialen om mallen van te kunnen maken: zoals zand, gips, alginaat, siliconen en keramiek.

– Creativiteit laat een enorme verscheidenheid aan sculpturen ontstaan. Glas dat zo breekbaar is, maar toch ook sterk, kan worden gevormd tot tere beeldjes en robuuste sculpturen, kan licht vangen, kleuren en verspreiden.

 

De expositie is tijdens openingstijden te bezoeken. Bij de expositie is een catalogus uitgegeven. Deze is te koop aan de balie of bij Galerie Reinaerde. 

 

Kijk ook op www.ovengevormdglas2017.nl

Lees meer

« Vorige123Volgende »

Nu uit: nummer 236

 Cover 236.jpg

Inhoudsopgave nummer 236 (2018/ 1)


Gloeiende Glazuren Chris Lanooy 1881-1948, leerlingen en navolgers
Willem Heijbroek

 

Keizerlijke glasproductie tijdens de Qing-dynastie
Lezing in het Prinsenhof te Delft op 27 mei 2017
Dr. Shelly Xue 薛吕

 

Veelzijdigheid, innovatie en experiment Delftse keramiek uit de art nouveau en nieuwe zakelijkheid 1880-1940
David de Haan en Suzanne Klüver

 

Art Nouveau in Nederland Gemeentemuseum Den Haag
Jan de Bruijn

 

Favoriet Verzamelaars en hun favoriete voorwerp
Peter van Kester, Rob Driessen, Marten van Calcar en Erik Weber

 

I Hong Tan en Helene Kröller-Müller; blanc de Chine in Otterlo
Een interview met I Hong Tan Jan van Campen

 

Het Purmerends Museum verrijkt de collectie en vernieuwt de opstelling
Saskia van den Berg en Sebastiaan Ostkamp

 

Keramiek Triënnale 2018 Hedendaagse figuratie in klei
Piet Augustijn

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur