Home > Tentoonstellingen

Hans van Bentem Girl 2015jpg.jpgThe Attic van Hans van Bentem in Oss

In Museum Jan Cunen in Oss is tot en met 16 september 2018 de tentoonstelling The Attic van Hans van Bentem te zien.  “Door mijn eigen werk gaan, is als struinen op een rommelzolder,” aldus Hans van Bentem (Den Haag 1965). Een zolder is een wereldje op zich, waar je van alles kunt aantreffen en ontdekken. Spullen waarvan je niet meer wist dat je ze had – speelgoed, oude knuffels, schoenen, een etalagepop – brengen herinneringen naar boven. Ze nodigen uit om te wroeten in het geheugen, je eigen bovenkamer.

Op de zolder van Museum Jan Cunen treffen we bustes aan. Een dictator, een pierrot, een dragqueen. Het zijn zelfportretten van Hans van Bentem, die zich in uiteenlopende uitdossingen aan ons presenteert. Zijn het personages die hij zou willen zijn, al was het maar voor een dag? Kijken we naar verschillende kanten van zijn persoonlijkheid, waarvan we met elk nieuw zelfportret een completer beeld krijgen? Of zijn het portretten van ons allemaal, uitvergroot tot karikatuur? Op zolder wordt de fantasie geprikkeld, hier spreekt de verbeelding.

Aan een balk hangt een skelet. Een hand van Mickey Mouse, een gebloemde schedel en een voet met roodgelakte nagels zijn opgestapeld tot assemblages of totempalen. Hans van Bentem associeert er visueel op los. “Ik kijk om me heen als een kind in een snoepwinkel en pluk overal wat weg.” Die verwondering en onbevangenheid klinken door in een intuïtief werkproces. Het resultaat is een directe, ogenschijnlijk speelse beeldtaal, waarin elementen uit de popcultuur, strips en niet-Westerse kunst samenkomen.

Achter de veelheid aan vormen, kleuren en motieven gaat vakmanschap schuil; in de uitvoering van zijn sculpturen streeft Van Bentem perfectie na. Hij werkt met de beste ambachtslieden in China, Tsjechië en Senegal om tot onberispelijke beelden van porselein, keramiek, glas en hout te komen. Dat zorgt voor een spannende balans: zo krachtig als de beeldtaal is, zo kwetsbaar is het materiaal.

Hans van Bentem – The Attic is tot stand gekomen met dank aan Majke Hüsstege Projects.

 

Meer informatie

www.museumjancunen.nl

 

Lees meer

 

princessehofkarinmadeinholland23april52422.jpg

Tentoonstelling Made in Holland 400 jaar wereldmerk

Met Made in Holland: 400 jaar wereldmerk presenteert het Princessehof een spraakmakende tentoonstelling over vier Nederlandse succesverhalen: Delfts blauw, Maastrichts aardewerk, art-nouveaukeramiek en Dutch Design. Aan de hand van imposante bloempiramides, kleurrijk boerenbont, populair Gouds plateel en de eigenwijze ontwerpen van designers als Maarten Baas ontdekt u hoe Nederland een wereldspeler is geworden op het gebied van keramiek. De tentoonstelling is tot en met 30 juni 2019 te zien. 

 

Iedereen kent Dutch Design wel, dat ook buiten Nederland geweldig populair is. Dit fenomeen staat in een lange traditie. Van Delfts blauw tot art nouveau, Nederlandse makers weten al eeuwenlang prachtige keramiek te vervaardigen en hier vervolgens wereldwijd succes mee te hebben. De tentoonstelling bevat niet alleen de mooiste voorwerpen, maar vertelt ook hoe Nederlandse fabrikanten buitenlandse invloeden aanwendden voor eigen succes.

 

Delft
Rond 1600 introduceerde de VOC Chinees porselein in Nederland. Binnen de kortste keren werden deze kostbare schotels en kommen razend populair. Hollandse fabrikanten imiteerden dit in beschilderd aardewerk. Veel van deze fabrieken waren in Delft gevestigd, vandaar de naam: Delfts blauw. De kwaliteit van het aardewerk was zo hoog dat het volop werd geëxporteerd naar de rest van Europa. De Engelse koningin Mary Stuart was er dol op. De tentoonstelling bevat spectaculaire bloemenhouders, sierlijke terrines en complete kaststellen. Ook beschilderde tegels werden op grote schaal geëxporteerd. Zoals een indrukwekkend tegeltableau, bestaande uit maar liefst 585 tegels.

 

Maastricht
De Maastrichtse rasondernemer Petrus Regout groeide in de 19e eeuw uit tot de eerste grootindustrieel van Nederland. Hij is de ‘Godfather’ van het bont bedrukte aardewerk en van het boerenbont, maar bedacht dit niet zelf. Vanuit Engeland liet hij materiaal, personeel en machines overkomen. Zo kon hij op grote schaal het zo bekende aardewerk maken. Bezoekers vinden in de tentoonstelling de Engelse voorbeelden, het populaire Maastrichtse aardewerk zelf, maar ook de aanpassingen die Regout deed in de modellen en decors om de Japanse en de islamitische markt te veroveren.

 

Art nouveau
Op de wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs stal het eierschaalporselein van Rozenburg de show. De Haagse fabrikant introduceerde daar een porselein dat zo dun was dat het licht doorliet. Bovendien waren de sierlijke flacons, vazen en serviesgoed fraai gedecoreerd met tekeningen van bloemen en dieren in een stijl die toen sterk opkwam. Vanaf 1915 wist Plateelbakkerij Zuid-Holland (PZH) de Amerikaanse markt te veroveren met Gouda Pottery. Vazen, borden, klokken, kandelaars en klompen tonen de kenmerkende matte glazuurlaag en de door Perzische keramiek en Grieks-Cypriotisch aardewerk geïnspireerde motieven.

 

Dutch Design
Aan het eind van het vorige millennium wisten Nederlandse ontwerpers wederom wereldwijd opzien te baren. Dit keer met Dutch Design, dat staat voor minimalisme, onconventionele oplossingen en een gevoel voor humor. Een theepot in de vorm van een schedel en een gigantische vaas voor een kleine plant laten deze speelse opvatting zien. Hedendaagse bloempiramides verraden dat er ook goed gekeken wordt naar de eeuwenoude traditie van het Delfts blauw. Recentelijk combineren designers oude ambachten met de nieuwste technologieën. Zo wordt keramiek bewerkt met een gasbrander of zelfs geprint.


Keramiekmuseum Princessehof
Grote Kerkstraat 9
8911 DZ Leeuwarden
T +31(0)58 2 948 958
info@princessehof.nl

Website Keramiekmuseum Princessehof

Di t/m zo geopend van 11.00 -17.00
Maandag gesloten

 

Lees meer

Nineveh.jpg

RMO: Along the Road to Nineveh

De monumentale schilderijen en keramische objecten van de internationaal gerenommeerde kunstenaar Qassim Alsaedy (Bagdad, 1949) ademen in alles geschiedenis. Voor deze expositie liet hij zich inspireren door het oude Nabije Oosten en de ruïnes van Nineveh, ooit de hoofdstad van het Assyrische rijk. Alsaedy exposeert in Along the Road to Nineveh bestaand en nieuw werk, in totaal 22 schilderijen en keramiek-werken. De schilderijen en objecten van Qassim Alsaedy vindt u in de entreehal van het museum, in de ruimte achter en naast de Egyptische tempel.

 

Vierkant met reliëf

Bijna al het werk van Alsaedy is vierkant, een vorm die verwijst naar de duizenden jaren oude plaquettes die in Iraakse tempels zijn gevonden. Op deze vierkante plaquettes staan afbeeldingen in reliëf. Alseady maakt ook veel gebruik van reliëf in zijn werk. Met verf schildert hij de tekens op een paneel, laagje voor laagje. Na vele lagen oogt het alsof de tekens uit een mal gerold zijn. Zijn werk is altijd tactiel en driedimensionaal.

 

Qassim Alsaedy

Qassim Alsaedy woont sinds 1994 in Nederland. Als student aan de kunstacademie bezocht hij de ruïnes van de antieke stad Nineveh, die hem later zouden blijven inspireren. Onder het regime van Saddam Hussein zat hij negen maanden vast als politieke gevangene. In de jaren 80 ontvluchte hij Irak, waarna hij via omzwervingen in Europa terecht kwam. Tijd is een kenmerkend element in zijn werk, evenals zijn streven naar 'absolute schoonheid', om tegenwicht te bieden tegen oorlog en de lelijkheid die dat voortbrengt. De architecturale vormen van zijn keramische werk, waarin de vormentaal en kleuren van het oude Nabije Oosten weerklinken, creëerde hij samen met de Duitse keramiste Brigitte Reuter (1945).

 

Zie voor meer informatie: website RMO.

Lees meer

Poster-A0-OG2017.jpg

 

Expositie Ovengevormd glas

 

In het eerste weekend van november, vond voor de zesde keer het openingsweekend  ‘Ovengevormd Glas’ plaats. T/m 30 december is nog op twee locaties (in Museum Joure en bij Galerie Reinaerde in Langweer) sculpturaal werk van ovengevormd glas te zien èn te koop.

 

Van meer dan 35 glaskunstenaars uit binnen- en buitenland zijn glazen sculpturen te zien die, anders dan geblazen glas, in ovens in mallen worden gevormd. Deze techniek is enigszins vergelijkbaar met het gieten van bronzen beelden. Het resultaat is afhankelijk van het materiaal waarvan de mal wordt gemaakt (zand, gips, keramiek), maar ook van hoe lang en hoe warm het glas wordt gestookt.

 

Omdat elke glaskunstenaar ook nog eens een eigen stijl heeft, is er een grote verscheidenheid aan beelden. Veel daarvan zijn nog nooit in Nederland te zien geweest, of zelfs speciaal voor deze expositie gemaakt. Ovengevormd glas is een bijzondere glaskunstdiscipline. Het is de combinatie van een technisch ambacht met creativiteit:

 

– Wat doet glas bij welke temperatuur en hoe maak je daar gebruik van, is een deel van dat technische. Daarbij komt het kunnen bedienen van ovens, zaag- slijp- polijst en zandstraal-apparatuur en het kunnen werken met de verschillende materialen om mallen van te kunnen maken: zoals zand, gips, alginaat, siliconen en keramiek.

– Creativiteit laat een enorme verscheidenheid aan sculpturen ontstaan. Glas dat zo breekbaar is, maar toch ook sterk, kan worden gevormd tot tere beeldjes en robuuste sculpturen, kan licht vangen, kleuren en verspreiden.

 

De expositie is tijdens openingstijden te bezoeken. Bij de expositie is een catalogus uitgegeven. Deze is te koop aan de balie of bij Galerie Reinaerde. 

 

Kijk ook op www.ovengevormdglas2017.nl

Lees meer

004.JOHAN-TAHON--APRIL-2017-PH.GJ.jpg

MONK Solo tentoonstelling Johan Tahon

 

De Belgische kunstenaar Johan Tahon (1965, Menen) is vanaf 2 december 2017 t/m 25 november 2018 te zien met zijn eerste museale solotentoonstelling ‘MONK’ in het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. De kunstenaar toont er contemplatieve figuren, albarelli (apothekerspotten), kleinsculptuur, atelierschetsen en studiemateriaal. In de tentoonstelling is te zien dat Johan Tahon ervoor kiest om zijn keramische sculpturen te overgieten met glazuur, wat de werken een soort rituele kracht meegeeft.

 

De negen monnikachtige figuren die in ‘MONK’ te zien zijn, drukken verstilling uit. Hun houding roept op tot introspectie, wat voor Johan Tahon een belangrijk onderwerp is. De monniken brengen ook een ander thema naar voor, dat van het ritueel, iets wat Tahon mist in deze tijd.

 

De keuze voor ‘MONK’ komt voort uit een grote sympathie die Tahon koestert voor het religieuze. Wanneer hij hoorde over de vier monniken die vorig jaar van Diepenveen naar Schiermonnikoog verhuisden om er een cisterciënzerabdij te stichten, raakte het hem. Met de tentoonstelling eert hij de doorzetting en moed voor het najagen van een spirituele roeping.

 

Keramiekmuseum Princessehof
Grote Kerkstraat 11
8911 DZ Leeuwarden

website Keramiekmuseum Princessehof

Lees meer

« Vorige123Volgende »

Nu uit: nummer 237

cover VuV 237.jpg


Inhoudsopgave nummer 237 (2018/2):


Potterij Zaalberg bestaat honderd jaar
Afscheid van een tijdperk
Jolien Verweij


Een zestiende-eeuws politiek statement
Diamantgravures op een glazen beker uit de bodem van het Waterlooplein in Amsterdam
Michel Hulst en Anna Lameris


Een porseleinen atlas van Amsterdam
Laurien van der Werff, Thijs Boers en Jan van Campen


Myth and Mortality: the fairy-tale world of Carolein Smit
Reino Liefkes


Kunst muss weh tun können: Carolein Smit – L’amour fou
Olaf Thormann


Favoriet
Verzamelaars en hun favoriete voorwerp
Christiaan Jörg, Pascal Minkenberg, Gretha Bosmans en Allard van Helbergen


De plateelnijverheid in Dordrecht
1612-1669 – enkele nieuwe gegevens
Adri van der Meulen


Belgian Glass for India
The glass cargo from the Shipwreck of the Duke of Buccleugh (1889)
Jaap Otte


Belofte voor het moderne
De ontwerpen van Lucienne Bloch voor de Glasfabriek Leerdam
Laurens Geurtz

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur