Aan tafel!
Tegelen 5 oktober t/m 22 maart
Een goed gedekte tafel is een lust voor het oog. Geserveerd op een mooi bord, ziet het eten er nog smakelijker uit. Serviesgoed wordt al eeuwenlang van keramiek gemaakt. Of het nu om nuttige gebruiksvoorwerpen van aardewerk gaat of om delicate kopjes van porselein voor een chique high tea. Hoezeer serviesgoed van keramiek nog steeds gewaardeerd wordt, bewijst de grote groep keramisten die nog steeds handmatig hele serviezen maakt. Keramiekcentrum Tiendschuur nodigt hen uit om met eigen werk een tafel te dekken. Daarnaast is een keur aan serviesgoed uit voorbije eeuwen te zien. Theeserviezen, puddingvormen, aspergeschalen en nog veel meer prachtig serviesgoed wordt uit het depot gehaald en zal fonkelen in het licht. Uiteraard zorgen we in kersttijd voor een feestelijk gedekte tafel. Loopt het water u al in de mond? Aan tafel dus!
Atelier NL (Nederland), opgericht door Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk, maakt alledaagse producten van lokale materialen zoals klei voor keramiek en wild zand voor glas. Ze versterken de band tussen mensen en de natuur door participatieve projecten. Elk product vertelt een verhaal over de regio van herkomst en laat de schoonheid van natuurlijke materialen zien. Speciaal voor deze tentoonstelling maakt Atelier NL een 12-delig servies van Tegelse klei!

De serviezen van kaas+heger (Duitsland) zijn ontstaan vanuit het idee om te werken met de gekleurde regionale Westerwald steengoedklei. Kenmerkend is de pure materiaaluitstraling. De stukken zijn multifunctioneel waarbij een kom en een bord ook een pot en een deksel kunnen zijn. Designkwaliteit voor de moderne, internationale keuken.
Kleinood keramiekstudio van Bert De Doncker (België), is gelegen in de heuvels van de Vlaamse Ardennen, tussen de rivieren Schelde en Leie, vlakbij de Franse grens en Normandische kust. De tafelstukken met ‘borden als landschappen’ zijn speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling en zijn een ode aan de ruwe natuur om hem heen.
Paulien Ploeger (Nederland) draait en bouwt potten en objecten van steengoedklei, en stookt deze in haar zout- of houtoven. Zij voelt zich verbonden met ons rijke keramische verleden. Met de keramiek die zij maakt voor gebruik aan tafel worden alle zintuigen geprikkeld: zien, voelen, ruiken en proeven.
Anneliese Abdinghoff (Duitsland, in 2025 afgestudeerd) ontwikkelde ‘körpernah’, een servies dat functionele inclusie met artistieke expressiviteit combineert. ‘körpernah’ (dicht bij het lichaam) werd ontwikkeld voor mensen met een motorische handicap en garandeert een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid.
De keramiste Véronique Maury (Frankrijk) is gespecialiseerd in serviesgoed voor thee. Zij maakt werk voor theesalons, restaurants en particulieren. Zij streeft voortdurend naar samenhang tussen de klei, de vorm en de decoratie, alles in de soberheid van de wabi-sabi techniek.
Het servieswerk van Sebastian Pertl (Duitsland) doet speels aan. Dit komt door de vlotte tekeningen die hij erop maakt. Borden in pasteltinten met hierop een fiets of een nijptang bieden een vrolijk schouwspel. Een van zijn inspiratiebronnen is de volkskunst van boeren en ambachtslieden uit de omgeving van Landshut in Duitsland.
De keramiek van Pauline Hoeboer (Nederland) beweegt zich tussen gebruiksvoorwerp en kunstobject. De stukken kenmerken zich door zachte, golvende lijnen en een frisse, moderne uitstraling. Zoutstook past goed bij haar werk. Het zout zorgt ervoor dat de klei zelf verglaasd, waardoor elk spoor van het draaien zichtbaar blijft.Opening: Zondag 5 oktober om 14 uur met een inleiding door Miranda Timmers MA, conservator Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen
