De schatkamer van studioZAND
Amersfoort t/m 10 november
Ruim twintig jaar werken Erna Huppelschoten en Frans Ottink samen in het Amersfoortse atelier studioZAND. Als je samen leeft en werkt inspireer je elkaar. Sommige thema’s komen terug in beider werk. De thema’s natuur, wetenschap, historie, familie en de stad Amersfoort worden in de tentoonstelling uitgelicht. Erna en Frans hebben in chronologische volgorde een grote collectie serviesgoed, kleine objecten, sieraden, teksten en foto’s samengebracht waar ze de afgelopen 35 jaar aan werkten. In aanvulling hierop struinde het duo door de collectie van Museum Flehite op zoek naar objecten die aansluiten bij hun ambacht, inspiratiebronnen en interesses. De tentoonstelling De Schatkamer van studioZAND is van zaterdag 31 augustus t/m zondag 10 november te zien.
Historische binnenstad als inspiratiebron
De chronologische opstelling biedt een inkijk in de ontwikkeling van stijl, maar ook van interesses, inspiratiebronnen en de beta-achtergrond van beide kunstenaars. Uit de tentoonstelling blijkt een sterke hang naar geometrie en wetenschap. Geschiedenis speelt een rol ingegeven vanuit herinneringen, de historische binnenstad van Amersfoort speelt een rol in sommige werken. Een andere belangrijke inspiratiebron is de natuur, het aardse leven, en de beleving van het traditionele boerenland.
Aandacht voor ambacht
De Schatkamer van studioZAND is bij uitstek een tentoonstelling over ambacht. Zowel Erna als Frans hebben veel aandacht en gevoel voor het materiaal en het beheersen van techniek. Ambacht vormt de schakel tussen traditie en vernieuwing, tussen bekende materiaalbehandeling en experiment, tussen getreden paden en nieuwe wegen. Het ‘maken’ is immers een manier van ‘denken’. Nieuwe producten ontstaan door proeven met vorm, kleur, samenstelling, tekeningen, en tegelijkertijd groeit het idee of concept.
Eigenzinnig materiaal
Het werk van Frans Ottink kenmerkt zich door een veelal heldere, geometrische basis. Maar er is altijd oog voor detaillering, kleine ornamenten of tastbare fragiliteit. In eerste instantie ontwierp hij vooral functioneel serviesgoed voor serieproductie, aan het begin van zijn loopbaan was het doel het materiaal porselein grotendeels te beheersen. Gaandeweg kwamen ook de weerbarstigheid en eigenzinnigheid van het materiaal meer tot z’n recht. Tegenwoordig geeft hij zijn romantische ziel meer en meer ruimte.
De sieraden van Erna Huppelschoten zijn vaak uitgevoerd in metalen als zilver, aluminium, of koper. Ook wordt een combinatie met andere materialen, zoals porselein, gemaakt. Ze kennen altijd een verwijzing naar tradities en natuur. Zaaddozen, bloemvormen, groei en afsterven: het vormt een rode draad in al haar werk. Het verhaal dat ze vertellen is waardevoller dan enkel de verschijning of draagbaarheid.
Werk in uitvoering
In de tentoonstelling zijn ook enkele teksten en foto’s opgenomen. De foto’s geven een kleine inkijk in het atelier van de kunstenaars. De stellingen met mallen, de planken met proefjes en modellen, het zijn wonderlijke stillevens uit het alledaagse werk.
Meer over studioZAND
studioZAND ontwerpt en maakt serviesgoed en producten zoals vazen, urnen en sieraden van porselein en metalen. Daarnaast produceren ze ook voor collega-ontwerpers serviesgoed en objecten in kleine of grotere oplages. StudioZAND maakt alles, van model en mal tot eindproduct, in eigen atelier.
“We voelen het als een plicht om de dingen zó mooi te maken dat ze lang mee gaan. We zien dat als een vorm van duurzaamheid. In het productieproces streven we naar zo min mogelijk afval. In de winkel verkopen we o.a. onze eigen collectie. Nieuw is ‘Zonder Einde’, persoonlijk porseleinen objecten van crematie-as.”
Meer informatie is te vinden op www.museumflehite.nl
Museum Flehite
Westsingel 50
3811 BC Amersfoort