Home

glas-in-lood-1.-foto-fabian-samidjono. (383 x 600).jpg

Schenking glas-in-loodramen Fries Museum

 

Dankzij een schenking heeft het Fries Museum twee glas-in-loodramen toegevoegd aan zijn collectie. De 17de-eeuwse ramen zijn afkomstig uit Wiarda State in Goutum. Op de ramen zijn de namen en familiewapens van Bauck van Eminga en Aelcke van Galama te zien. De ramen zijn nog tot en met 15 september te zien in de tentoonstelling Verzameld werk: de rijke collectie van Friesland.

 

Eeuwenlang hebben op Wiarda State belangrijke Friese families gewoond. In 1882 werd het landhuis afgebroken en in de loop der tijd hebben de nazaten van de laatste bewoners stukje bij beetje de inboedel aan het museum geschonken. Onderdelen van het gebouw zijn verspreid geraakt en vier glas-in-loodramen zijn in Delft terechtgekomen. Twee daarvan zijn nu aan het Fries Museum geschonken.

 

foutje

Voor de afbraak werd het huis vastgelegd door tekenaar Albert Martin. Ook de ramen zijn tot in detail nagetekend. Daarop is te zien dat de familiewapens omgedraaid zijn. De tekenaar had het echter bij het rechte eind: toen de ramen tijdens de sloop van Wiarda State beschadigd raakten, zijn ze gerestaureerd en werden de wapens per ongeluk verwisseld.

 

zeldzame beker

In het landhuis hingen ook glas-in-lood ramen met daarop Frans van Eminga en Feyo van Aylva, de echtgenoten van Bauck en Aelcke. Frans van Eminga is geen onbekende van het museum. Zijn naam staat ook op de zeldzame glazen beker uit 1599, die het museum onlangs van de Ottema-Kingma Stichting in bruikleen kreeg. In de beker zijn 22 namen van Friese edellieden gegraveerd. Waarschijnlijk werd de beker gebruikt om op de verloving van Tjerck van Heerma en Lucia van Walta te proosten. Zowel de ramen als de beker zijn te zien in de tentoonstelling Verzameld werk: de rijke collectie van Friesland.

 

 

https://www.friesmuseum.nl/

 

foto: Fabian Samidjono

Lees meer

maurice-marinot-le-stanze-del-vetro.jpg

Maurice Marinot, The Glass 1911-1934

LE STANZE DEL VETRO, Venice

Curated by Jean-Luc Olivié and Cristina Beltrami

 

25 March — 28 July 2019   

 

The spring exhibition at LE STANZE DEL VETRO is dedicated to the great French artist who paved the way to much contemporary glassmaking. It is the first international tribute to this great glass craftsman.

 

The exhibition highlights the incredible originality of the French glassmaker-artist with more than 200 works and numerous preparatory drawings, from his first enamelled works to glass pieces personally blown and shaped with extraordinary skill and endless inventive capacity.

 

The exhibition ‘Maurice Marinot. The Glass, 1911-1934′ recounts the fundamental role of Marinot in the history of modern and contemporary glass, yet to be thoroughly acknowledged by the public.

 

LE STANZE DEL VETRO is both a cultural project and an exhibition space on the Island of San Giorgio Maggiore and it is dedicated to the study and the exhibition of modern and contemporary forms of the glass art.

 

Free entrance to LE STANZE DEL VETRO and guided tours, educational workshops and special events for families are scheduled for each exhibition.

 

https://lestanzedelvetro.org/en/

 

photo: Flask, Spring, 1920. Paris, © Eric Emo / Petit Palais / Roger-Viollet

 

Lees meer

het beloofde land1 (2).jpg

Het Beloofde Land: lezing door Prof. Jonathan Holslag, met Berend Strik en Hans van Houwelingen

 

Zondag 23 juni Paradiso

 

‘Isolationisme is weliswaar een natuurlijke reflex in tijden van onveiligheid, maar ook symptomatisch voor tanende beschavingen.’ - Jonathan Holslag

 

In deze lezing gaat politicoloog en schrijver Jonathan Holslag in op de oorzaken van de huidige maatschappelijke nervositeit rondom migratie, en betoogt waarom het volgens hem geen zin heeft om een muur te bouwen.

 

Glas in lood

 

Deze lezing vindt plaats ter gelegenheid van de opening van Het Beloofde Land, het nieuwste glas-in-loodraam van beeldend kunstenaars Berend Strik en Hans van Houwelingen. Het raam verbeeldt een boot met vluchtelingen die vanuit Afrika de oversteek maken naar Europa. Sinds 1993 werken de beeldend kunstenaars aan een serie glas-in-loodramen over de Moderne Moraal.

 

De ramen bevinden zich in de grote zaal van Paradiso en vervangen de oude glas-in-loodramen die oorspronkelijk door de Vrije Gemeente in het gebouw waren geplaatst. Elk nieuw raam reflecteert op een hedendaagse ontwikkeling die nieuwe morele kwesties aan de orde stelt. Zo zijn er ramen over de schepping, de liefde, het werk, de natuur en de dood. De thema’s worden vertaald naar hedendaagse kwesties als het homohuwelijk, het eerste gekloonde schaap, de positie van de vrouw en euthanasie.

 

Hans van Houwelingen zal een inleiding geven over het nieuwste raam in deze serie. Na afloop is er een borrel in de kelder van Paradiso.

 

Zondag 23 juni Paradiso

Zaal open 10:00, Aanvang 10:30

 

https://www.nemokennislink.nl/activiteiten/het-beloofde-land/

 

Lees meer

Lijf & Beeld.jpg

Lijf & Beeld in Kunstcentrum Ten Bogaerde, Koksijde

 

The exhibition combines and confronts a selection of key works of George Grard with works and installations by seven contemporary artists. With works by Laure Foret, Susanna Inglada, Athar Jaber, Enrique Marty, Stefan Papco, Peter Rogiers and Anne Wenzel. Anne Wenzel will present a large scale installation of her recent work Under Construction.

 

The exhibition is curated by Els Wuyts.

 

22 June - 22 September

Kunstencentrum Ten Bogaerde

Koksijde

Belgium

 

https://www.koksijde.be/kunstencentrumtenbogaerde

 

Lees meer

Pauline Wiertz Delfts Blauwe gouden pindacollier, keramiek.jpg

Pauline Wiertz (1955-2019), herinnerd

 

Trots was ze op haar Delfts blauw met gouden doppinda-collier. Koningin Máxima had het sieraad gekocht om het te dragen als ze over microkredieten praat. Pauline Wiertz’ mild humoristische symboliek was begrepen.

 

Als kunstenaar speelde Wiertz graag met ‘goede’ of ‘slechte’ smaak. In 1995 was ze ‘klaar met het functionalisme’ waarvoor Jan van der Vaart haar volgens Bauhaus-traditie aan de Rietveld Academie had opgeleid. Ze ging gieten met gipsmallen – wat zij eerder juist verafschuwde – en gebruikte plaatjestransfers om de vormen te versieren. Alledaagse vormen, afgegoten van kippenpoten, krabbenscharen, eieren, venkels, kalebassen, artisjokken, bamboescheuten, aardappelen, ja zelfs koi-karpers.

 

Hiermee bouwde ze licht-surrealistische miniatuur-installaties, vaak getoond in Aziatische kastjes, getimmerd door haar man Ron Zijlstra. Door werkverblijven in Japan en China hield Wiertz van gedecoreerd Oosters porselein. Vanuit hun tweede huisje in de Franse porseleinstad Limoges ontdekte zij op bric-à-brac-markten de ‘Rocambolesque’, een overrijp soort barok. Het inspireerde haar tot ‘stapelingen-des-overvloeds’ met een technische perfectie die zich moeiteloos kan meten met klassieke rococo van oude Europese koningshuizen.

Haar atelier aan het WG-plein in Amsterdam richtten Wiertz en Zijlstra als Wunderkammer in. Hier ontving ze verzamelaars en gaf beginnende keramisten les. Gastvrij, gul, geestig, gedreven.

 

Verleden jaar maart vierde Pauline Wiertz met een expositie op het WG-terrein haar werkzame leven. Symboliek was iets om mee te spelen in plaats van er zwaarwichtige cultuurtheorieën aan te verbinden. Net zo vond Wiertz haar ziekte geen gespreksonderwerp. Dus hing ze een wand vol met vrolijk gekleurde kreeftjes.

 

Chris Reinewald

Lees meer

vallauris 2019 1.png

Vallauris 2019

Biennale Internationale de Céramique Contemporaine

29 juin - 4 novembre 2019

 

Notre monde change, nos modes de vie évoluent, la technique bouscule notre quotidien. Quel médium autre que la céramique pour incarner au fil du temps les métamorphoses de notre époque et les palpitations sensibles de nos vies? Raconter le monde à mesure qu’il se construit, forger les imaginaires qui vont l’enrichir, sensibiliser aux réalités ociales, et contribuer à écrire le récit d’une époque, telle est l’ambition de VALLAURIS

2019, Biennale internationale de céramique contemporaine qui se déroulera du 29 juin au 4 novembre prochain.

 

Avec l’Italie comme pays invité, la Biennale, mettra à l’honneur le foisonnement créatif de notre voisin européen où céramique et innovation riment avec vie quotidienne.

 

 

Musée Magnelli, Musée de la Céramique

Place de la Libération, 06220 Vallauris, France

 

6€ plein tarif / 3€ tarif réduit /

Gratuit jusqu’à 18 ans & 1er dimanche du mois

 

Lees meer

MfAK Bildarchiv_22161 (600 x 400).jpg

Keramikmarkt Leipzig im Grassi

15.6. und 16.6., jeweils 10 - 18 Uhr

 

In den begrünten Innenhöfen des Grassimuseums Leipzig findet am 15. und 16. Juni zum sechsten Mal in Folge der KERAMIKMARKT LEIPZIG IM GRASSI statt. Insgesamt 58 von einer Jury ausgewählte Keramiker/-innen aus Großbritannien, Polen und dem deutschsprachigen Raum verkaufen aktuelle Arbeiten. Das Angebot reicht von gut gestalteter Gebrauchskeramik über freie künstlerische Arbeiten bis hin zu Porzellanobjekten.

 

So stehen zarte Teeschalen neben figürlichen Keramiken, farbenfrohem Kindergeschirr und Schmuck aus Porzellan. Unterschiedliche Herstellungsund Brenntechniken wie Raku und Salzbrand sind vertreten. Der KERAMIKMARKT LEIPZIG IM GRASSI vergibt zum vierten Mal einen Preis der Galerie terra rossa e.V. für die drei besten Einreichungen zum Thema „Hommage an das BAUHAUS“. Prämiert werden Arbeiten mit Preisgeldern in Höhe von insgesamt 1.000 Euro. Die Preisträger- und sämtliche Wettbewerbsstücke werden während des Keramikmarktes in der Pfeilerhalle des Grassimuseums präsentiert.

Wer selbst einmal an der Töpferscheibe sitzen oder sich beim freien Gestalten mit Ton ausprobieren möchte, ist dazu an beiden Tagen ebenso herzlich eingeladen.

 

Veranstaltungsort:

KERAMIKMARKT LEIPZIG IM GRASSI

Johannisplatz 5 - 11, 04103 Leipzig

15.6. und 16.6., jeweils 10 - 18 Uhr

Eintritt ist kostenfrei.

 

Veranstalter:

Kunstverein und Keramikgalerie terra rossa e.V., Tel.: 0341/9904399

www.terra-rossa-leipzig.de

Lees meer

state of transparency.jpg

State of Transparency

 

Looiersgracht 60, in collaboration with Gerrit Rietveld Academie, is delighted to invite you to ‘State of Transparency’, a unique exhibition commemorating the 50th anniversary of the academy’s Large Glass department and its unparalleled conceptual approach to glass as a sculptural material. This event, showcasing the works of seventeen emerging and established artists between May 25thand June 9th 2019 will question the key attributes of glass without necessarily using it.

 

Transparency is inseparable from glass. Such a material and its property are omnipresent in the world of today where they are used to provide insights into society’s economic, political and social processes as well as access to the most private areas of our lives. ‘State of Transparency’aims to examine the literal and metaphorical qualities of the term whilst reflecting on using glass as a material within an artistic practice. It hopes to open zones of contemplation where glass refracts, mirrors, reflects and offers its viewers an alternative understanding of transparency in our era.

 

‘State of Transparency’ will include the works of Maria Barnas, Gwenneth Boelens, Ruta Butkute, Forensic Architecture, Mio Fujimaki, Jason Hendrik Hansma, Saskia Noor van Imhoff, David Jablonowski, Katrin Korfmann, Navid Nuur, Fahrettin Örenli, Jens Pfeifer, Laura Puska, Thomas Rentmeister, Judith Roux, Mirre Yayla Seur and Beny Wagner.

 

 

For more information please visit:

www.looiersgracht60.org

www.50yearsrietveldglass.com

Lees meer

atelier Frans Nicolas.JPG

Atelier Frans Nicolas

Nederlands grootste glasatelier uit de 19e eeuw

 

Aanleiding voor de expositie is de grote archeologische glasvondst in 2014 gedaan in de binnenstad van Roermond. Deze vondst omvatte 19e-eeuws gekleurd en gebrandschilderd vensterglas, afkomstig uit het atelier van Frans Nicolas. Het Cuypershuis toont dit historische glas en laat daarmee de beginperiode van het 19e-eeuwse atelier zien, de werkzaamheden en de ontwikkeling tot hét glasatelier van Nederland.

 

Herleving van de glasschilderkunst en de start van het glasatelier

 

In 1855 richt Frans Nicolas (1826-1894) in Roermond het bedrijf F. Nicolas op en start met het maken van gebrandschilderde glas-in-loodramen. Het atelier groeit uit tot het grootste bedrijf op dit gebied in Nederland. De onderneming blijft in familiehanden tot 1939 wanneer kleinzoon Joep Nicolas (1897-1972) naar Amerika vertrekt. Daarna wordt het tot 1968 overgenomen door Max Weiss.

 

In de 19e eeuw is er een herleving van de glasschilderkunst. De emancipatie van de katholieken zorgt voor een grote vraag naar kerken vaak in neogotische stijl met bijbehorende gebrandschilderde glas-in-loodramen. Een andere reden voor het ontstaan van kunstateliers is het feit dat Koning Willem I deze ondernemingen stimuleert.

 

Het glasatelier weet deze situatie zakelijk tot een succes te maken onder andere door de samenwerking met architect en plaatsgenoot Pierre Cuypers. De monumentale ramen vinden niet alleen hun bestemming in Nederland. Er is ook export naar Europa, Amerika, Nederlands-Indië en Australië. De afzet in Amerika gebeurt via ‘agents’ op zeker 20 plaatsen.

 

De recente glasvondst in de Roermondse binnenstad en het onderzoek naar het bedrijfsarchief door het Sociaal Historisch Centrum Limburg in Maastricht zijn de voedingsbodem geweest voor deze expositie. De imposante kartons van het atelier (de ontwerpen op ware grootte van de kerkramen) zijn onlangs onderzocht, gedigitaliseerd en worden nu – voor het eerst – geëxposeerd in het Cuypershuis.

Roermond Glazeniersstad

 

 

07 juni 2019 t/m 16 februari 2020

 

https://www.cuypershuis.nl/nl/nu-in-het-museum/tentoonstellingen/atelier-frans-nicolas

 

Lees meer

verfijnde eenvoud.jpg

Verfijnde Eenvoud - Nel Houtman

 

Het boek Verfijnde eenvoud  over het levenswerk van de pottenbakster Nel Houtman (1905-2000) is verschenen. Met 80 foto’s en uitgebreide tekst wordt in 96 pagina’s een overzicht gegeven van het werk.

 

In het boek wordt door Jaap Jongstra, onder redactie van Feico Hoekstra, de gehele carrière en de ontwikkeling van de pottenbakster Nel Houtman beschreven. Een overzicht van tentoonstellingen en publicaties sluit het geheel af.

 

Uit de tekst: ‘Wat de kleuren betreft, kan gesteld worden dat de keramiek van Nel Houtman hoofdzakelijk is uitgevoerd in een variatie aan witte en grijze glazuren, maar ook wel in donkerdere bruinachtige tinten, meestal omschreven als aardglazen. Zij verkreeg deze door het hoofdbestanddeel aarde te mengen met oxides van ijzer, tin of chroom. In een recensie van de tentoonstelling bij Van Lier wordt gesproken van “peperkleur” en “Japansch Bizenbruin”. Het gebruik van zoutglazuur veroorzaakte grijze, beige en bruine kleurnuances…’

 

Foto’s van hoge kwaliteit tonen het werk in al haar aspecten. De uitvoering is in paperback, ingenaaid. De prijs is € 20,-- exclusief verzendkosten.

 

Stichting Hens van der Spoel

p/a S. van der Spoel

Loolaan 42

7261 HT Ruurlo

Tel: 0573-452243

Bestel via email: s.vanderspoel@concepts.nl

 

Met dank aan Capriolus. Zie http://www.capriolus.nl/nl/content/houtman-petronellanellynel

 

 

 

Lees meer

 thumbnail_Cover%20Vormen%20uit%20Vuur%20242.jpg

Nummer 242

 

Inhoudsopgave nummer 242 (2020/1):

De glazuurkunst van Chris Lanooy
De periode Gouda 1898 - 1920
Bert-Jan Baas en Luc Megens

 

Van Roemerschroef tot Schinkel-roemer
Roemers op hoge stam (1600 - 1800)
Willy Van den Bossche

 

Meydam in kleur - 100 jaar Meydam
Job Meihuizen

 

Delfts blauw als leidraad?
Een meta-keramiektentoonstelling in Witte de With
Jaap Jongstra


 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur