Home

Bibliography of glass.png

Nu beschikbaar: de uitgebreide Bibliografie van Glas

 323 pagina's met een overzicht van 4.210 geselecteerde boeken

 

(Engish below)

 

De Bibliografie van Glas is een overzicht van 4210 geselecteerde boeken, enkele belangrijke artikelen en andere bronnen over glas en glasproductie in verschillende talen, van de vroegste tijden tot heden (31 december 2018).

 

De bibliografie is samengesteld door Willy Van den Bossche, een bekende glasverzamelaar, die zich meer dan 10 jaar lang toelegde op samenstellen van zijn bibliotheek met meer dan 4.000 boeken die samen 82 strekkende meters in de schappen in beslag nemen.

 

Het betreft een uitzonderlijk naslagwerk en compendium op het gebied van boeken over glas, glastechnologie, glaskunst, glaswerk, glascollecties, tentoonstellingscatalogi, museumcatalogi, verkoopcatalogi en manuscripten met betrekking tot glas.

 

De Bibliografie van Glas is samengesteld voor bibliotheken, verkopers van nieuwe en antiquarische boeken, verzamelaars, historici, onderzoekers, glasmusea en andere instellingen en personen die geïnteresseerd zijn in oud, antiek of modern glas. Meer dan 450 musea met betrekking tot de glaskunst van over de hele wereld zijn gecatalogiseerd en vormen ieder zo feitelijk een boek in een boek.

 

Waar mogelijk worden details van de auteurs, verzamelaars, glasblazers, glasmusea, instellingen, bedrijven, veilingmeesters en uitgevers verstrekt, met aanvullende informatie zoals hun herkomst of bedrijf, leeftijd en geboortedatum, overlijden, stichting en sluiting.

 

 Met deze digitale editie kan iedereen uitgebreid onderzoek doen, gewoon door op de knop "Zoeken" te klikken.

 

De bibliografie is gratis beschikbaar op redactiesecretariaat@vormenuitvuur.nl

 

 

Now available: the comprehensive Bibliography of Glass

323 pages containing a compilation of 4,210 selected books

 

The Bibliography of Glass is a compilation of 4,210 selected books and a few important articles and other sources on glass and glassmaking in various languages from the earliest times to the present (31st December 2018).

 

It has been compiled by Willy Van den Bossche, well known glass collector, who dedicated over 10 years to the collecting of his library, containing over 4,000 books which take up 82 running metres on the shelves.

 

The bibliography is an exceptional work of reference and compendium in terms of the world-wide overview it provides of books on glass, glass technology, the art of glass, glassware, glass collections, exhibition catalogues, museum catalogues, sales catalogues and manuscripts relating to glass.

 

It has been compiled for libraries, sellers of new and antiquarian books, collectors, historians, researchers, glass museums and any other institutions and individuals interested in ancient, antique or modern glass.

 

More than 450 museums relating to the art of glass from all over the world have been catalogued creating a book within a book.

 

Wherever possible details of the authors, collectors, glass works, glass museums, institutions, companies, auctioneers and publishers are provided, with supplemental information such as their places of origin or business, age and dates of birth, death, foundation and closing.

 

This Digital Edition enables everyone to do extensive research, just by clicking the “Search” button.

 

The Bibliography is avaliable for free at redactiesecretariaat@vormenuitvuur.nl

Lees meer

 

!cid_image005_jpg@01D4CDE7.jpg

Mesdag & Colenbrander. Gedeelde fascinatie voor keramiek

In de tentoonstelling Mesdag & Colenbrander. Gedeelde fascinatie voor keramiek staat de indrukwekkende collectie Colenbrander-keramiek van het echtpaar Mesdag centraal.

Theo Colenbrander (1841-1930) wordt wel gezien als de eerste industrieel ontwerper. Het echtpaar Hendrik Willem en Sientje Mesdag kocht als eerste zijn modern vormgegeven aardewerk, voor hun woonhuis en voor hun museum. Bij het overlijden van Hendrik Willem Mesdag in 1915 omvatte deze keramiekcollectie ongeveer 130 objecten en sets. Daarna zijn de stukken uit de privéverzameling verspreid geraakt. Deze tentoonstelling brengt een deel van die objecten weer samen en terug naar het oorspronkelijke huis van het echtpaar.

In de tentoonstelling wordt ook aandacht besteed aan het creatieve proces van het ontwerpen en beschilderen van de aardewerken objecten. Daarbij wordt de relatie tussen Mesdag en Colenbrander toegelicht. Mesdag was namelijk aandeelhouder van de N.V. Plateelbakkerij Rozenburg in Den Haag, waar Colenbrander ten tijde van de opening van Museum Mesdag de hoofdvormgever was.

 

De fotografen en kunst- en designverzamelaars Erik en Petra Hesmerg zijn de gastconservatoren van deze expositie. Zij tonen Colenbranders keramiek in context, fotografeerden de belangrijkste stukken voor de publicatie en selecteerden de mooiste werken.

 

Tentoonstelling in De Mesdag Collectie van 8 maart t/m 23 juni

 

https://www.demesdagcollectie.nl/

 

 

 

 

 

Lees meer

9742847c-dcc5-4b65-b2b4-b4978f9b4bf0.jpg

Wendingen komt tot leven: design op papier > object in de galerie

Van 13 februari t/m 29 maart is bij Kunstconsult een nieuwe verkoopexpositie waarin het maandblad Wendingen tot leven komt in de galerie. Onder redactie van architect Hendrik Wijdeveld werden tussen 1918 en 1932 maar liefst 116 nummers gewijd aan eigentijdse kunstuitingen. Een grote collectie van dit geroemde 'maandblad voor bouwen en sieren' wordt in de verkoopexpositie verenigd met matching objecten uit de collectie van Kunstconsult. Denk aan glaswerk van Chris Lebeau en A.D. Copier, keramiek van W.C. Brouwer, design van W.H. Gispen en interieurkunst van Hildo Krop.

 

Op initiatief van kunstgenootschap Architectura et Amicitia had het maandblad Wendingen als doel om architectuur en toegepaste kunst samen te brengen. Onder de bezielende leiding van architect en hoofdredacteur Hendrik Wijdeveld werd deze samensmelting van verschillende kunstdisciplines een kunstwerk op zichzelf. Het kunstblad werd naast zijn inhoud internationaal bekend door een onconventionele typografie en decoratieve omslagen die werden ontworpen door grote kunstenaars zoals Chris Lebeau, C.A. Lion Cachet, Hildo Krop, Mommie Schwarz en W.H. Gispen. 

 

De verkoopexpositie is te zien van 13 februari t/m 29 maart 2019.

Reguliere openingstijden: woensdag, donderdag en vrijdag van 13:00 - 17:00 uur of op afspraak.

 

 

13 februari 2019 / 29 maart 2019

Kunstconsult
Smederij, 4 
1185 ZR Amstelveen, Netherlands

+31 (0)20 - 341 647 6

INFO@KUNSTCONSULT.NL

http://www.kunstconsult.com/nl/

Lees meer

timthumb.jpg

Tentoonstelling Ontwerpen met glas in Hornu

De tentoonstelling Ontwerpen met glas in Hornu (België) presenteert een belangrijke reeks experimenten met glas die in het Cirva uitgevoerd werden door ontwerpers met een zeer verschillende achtergrond, die verenigd werden dankzij de kans op een ontmoeting en voortdurende dialoog met een glasblazer / ambachtsman. De tentoonstelling is van 17 februari tot 26 Mei 2019 te zien.

 

Een eerste deel van het parcours is gewijd aan de constructie van de objecten die Andrea Branzi tussen 2001 en 2008 in het Cirva bedacht heeft, waarbij de relaties tussen huiselijke objecten, natuur en architectuur bevraagd worden. Een meer formele en technische benadering van het materiaal wordt belicht aan de hand van het onderzoek van Sylvain Willenz (de collectie Shift, Spot lights en Block containers, 2011 / 2012) en van het verlichtingsproject ontwikkeld door het Franse duo Normal Studio (2013 / 2016) rond de afdrukken veroorzaakt door de gietmal. De nadruk ligt hier op de stappen van het werkproces die toelaten om het experimenteren te begrijpen. Via het poëtische en narratieve universum van David Dubois gaat de tentoonstelling ook in op de vraag naar het toevallige en de beweging. Een reeks unieke stukken die staan- en muurlamp combineren (Globes, 2014) creëren een landschap van licht dat zowel grafisch als qua sfeer werkt in de ruimte. Sinds 2011 werken het Cirva en het festival Design Parade van de Villa Noailles in Hyères samen door het creëren van een eenjarige residentiebeurs voor de winnaar van de wedstrijd. Die jonge ontwerper krijgt als opdracht om een vaas of een serie originele vazen te maken. Deze creaties dragen bij tot het verfraaien van de villa Noailles, zoals in de tijd van de mecenassen Charles en Marie-Laure de Noailles, estheten en bloemenliefhebbers. Dit prachtige staaltje van de modernistische architectuur, tussen 1923 en 1933 ontworpen door architect Robert Mallet-Stevens, blijft springlevend en hedendaags.

 

De scenografie van de tentoonstelling is toevertrouwd aan Normal Studio. Op basis van hun onderzoekservaring binnen het Cirva ontwierpen ze een kader om de verschillende werelden en functies te verbinden om zo Cirva's engagement op het gebied van design en creatie te belichten.

 

CID - centrum voor innovatie en design in Grand-Hornu
Site du Grand-Hornu
Rue Sainte-Louise 82
B-7301 Hornu
T: +32 (0)65 65 21 21
F: +32 (0)65 61 38 97

info.cid@grand-hornu.be

 

OPENINGSUREN

Dagelijks van 10 tot 18 uur, behalve op maandag.

Lees meer

trein.jpg

Lalique film in de trein

De NS heeft fraaie opnames van het Lalique Museum in Doesburg gemaakt. De opnamen  worden uitgezonden in treinen door geheel Nederland. Heeft u de trein gemist of reist u op een andere manier, bekijk de Lalique-film dan hier.

Lees meer

Baldwin_Guggisberg(c)Schiepers_Gallery-.jpg

Tentoonstelling Baldwin en Guggisberg bij Schiepers Gallery 

Bij Schiepers Gallery | Contemporary Glass in Hasselt (België), gespecialiseerd in glaskunst is van 2 februari tot 20 april 2019 de tentoonstelling Baldwin en Guggisberg te zien. De in New York geboren Philip Baldwin en de Zwitserse Monica Guggisberg werken al sinds 1980 samen en leerden hun vak in Zweden. Als studenten hielpen ze Wilke Adolfsson en Ann Wolff voordat ze in 1982 Zweden verlieten om hun eigen studio in Zwitserland te openen. Zij zetten hun werk als glaskunstenaars twintig jaar lang voort in Zwitserland, verhuisden in 2001 naar Parijs en in 2015 naar Wales, waar ze momenteel werken en wonen. Na het succes van hun tentoonstelling in de kathedraal van Canterbury komt het duo naar België.

 

Sue Schiepers (1973) maakte gedurende zes jaar tentoonstellingen in opdracht van het Kunstforum Würth in Turnhout. Ze organiseerde zowel solotentoonstellingen van grote kleppers zoals Christo & Jean-Claude, François Morellet en Stephan Balkenhol, alsthematische tentoonstellingen over Abstracte Grafiek, Hedendaags Glas, Hedendaagse Stillevens, enz. Haar fascinatie voor glaskunst is eigenlijk op toevallige wijze ontstaan, bij het samenstellen van de glastentoonstelling ‘Breekbaar’ voor Kunstforum Würth Turnhout. Het GlazenHuis in Lommel vroeg haar in 2018 om een tentoonstelling te maken. Schiepers ging de uitdaging aan om op heel korte tijd de expo op poten te zetten. Het resultaat viel zo goed mee dat ze al gauw een voorstel kreeg voor een tentoonstelling in Tel Aviv (tentoonstelling eind 2019) en in de Verenigde Staten (tentoonstelling begin 2020).

 

Omdat ze merkte dat er heel wat goede glaskunstenaars zijn in ons land en in het buitenland, maar in België - in tegenstelling tot Frankrijk, Nederland of Duitsland - geen galerie was die gespecialiseerd was in glas, besloot ze in 2017 haar eigen galerie te openen. Twee jaar later kijkt ze heel tevreden terug op dit avontuur dat zich sneller heeft ontwikkeld dan ze kon dromen. De keuze om haar galerie te vestigen in Hasselt was niet toevallig: “Mijn meeste klanten komen van buiten Hasselt. De meeste zelf uit het buitenland. Hasselt was dan ook een strategisch keuze door de ligging in de Euregio Maas-Rijn. Nederland, Duitsland en Frankrijk hebben dan ook een groter glasverleden dan België. Al word ik nog wel eens aangenaam verrast. Er zijn echt glasverzamelaars in ons land.”

 

Ook de keuze voor de specialiteit van haar galerie in hedendaagse glaskunst heeft ze niet aan het toeval overgelaten. Haar ervaring als expert in de kunstmarkt, in combinatie met een echte passie, zet haar ertoe aan om te kiezen voor dit gebied dat nog niet zo bekend is en ondervertegenwoordigd is in België. En waar zij, elke dag opnieuw, verandering in wil brengen. Voor 2019 stelt Sue Schiepers drie tentoonstellingen voor: van 2 februari tot 20 april Baldwin & Guggisberg (USA & CH); van 11 mei tot 3 augustus Kait Rhoads (USA); en van 28 september tot 21 december Christine Vanoppen (BE) & Wouter Bolangier (BE).

 

Schiepers Gallery | Contemporary Glass
Galerie voor hedendaagse kunst
Dokter Willemsstraat 30
B-3500 Hasselt
sue@schiepersgallery.com - 0032 (0)476 968806

 

Openingsuren
Van donderdag tot zaterdag, van 14u tot 18u
Of op afspraak.

Lees meer

carolein smit 4 goed.jpg

Excursie tentoonstelling L’amour fou Drents Museum

Momenteel is de tentoonstelling L’amour fou met het werk van keramiste Carolein Smit in het Drents Museum in Assen te zien. Op zaterdag 2 februari zullen de leden van de Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas een rondleiding krijgen van Toos Arends, conservator moderne en hedendaagse kunst van het Drents Museum. Zij organiseerde de presentatie in samenwerking met Carolein Smit zelf. Het is voor de eerste keer dat het werk van Smit in een Nederlands museum te zien is. Meer informatie over de tentoonstelling vindt u op de website van het museum

 

Programma
Het programma op 2 februari is als volgt: De rondleiding begint om 13 uur en duurt ongeveer een uur. Om 14:30 zullen het tentoonstellingsbezoek gezamenlijk afsluiten met een kopje koffie/thee met een gebakje in het gezellige museumcafé Oud Krul.

 

Gaat u mee?
De kosten voor deze dag bedragen €6,50, exclusief entree tot het museum. Deze bedraagt € 15 en is gratis met de Museumkaart. U kunt zich aanmelden voor deze excursie door een email te sturen  aan excursies@vormenuitvuur.nl of te reageren op deze email. Het geld vragen wij u over te maken op rekeningnummer NL64 INGB 0000448948 t.n.v. Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas onder vermelding van ‘Excursie Assen’ en uw naam. Uw aanmelding is pas definitief wanneer het geld voor de excursie is overgemaakt.

U bent van harte welkom om een introducé mee te nemen. U heeft nog een week om u aan te melden voor deze excursie, tot uiterlijk 27 januari aanstaande. Als uw aanmelding binnen is ontvangt u een bevestiging met verdere handige informatie rond de excursie.

Lees meer

1103344.jpg

Terugkijktip ‘Voor de vorm’ over het wijnglas

Een aflevering van ‘Voor de vorm’, gepresenteerd door Dutch Designer Christien Meindertsma, over het wijnglas op www.npostart.nl. Ontwerpster Christien Meindertsma duikt in de geschiedenis van het wijnglas. Ze komt er op het Italiaanse eiland Murano achter dat de steel van het wijnglas in eerste instantie geen gebruiksfunctie had en ooit is voortgekomen uit de strijd van de lokale glasblazers om de beste te zijn. De toekomst van het wijnglas lijkt al net zo verrassend als het verleden.

 

Bekijk hier de uitzending.

Lees meer

Maayan-Pesach_2_website.jpg

GlassWorks - drie solo-exposities in Nationaal Glasmuseum Leerdam

Tot en met 7 april 2019 presenteert het Nationaal Glasmuseum in Leerdam drie solotentoonstellingen gebundeld onder één naam: ‘GlassWorks’. De expositie toont de veelzijdigheid van geblazen glas, gezien door de ogen van de Israëlische vormgeefster Ma’ayan Pesach, de Leerdamse meesterglasblazer Henk Verweij én de Noorse beeldend kunstenaar Geir Nustad.

 

Ma’ayan Pesach
Onder de titel Longing – Materializing memories onderzoekt Ma’ayan Pesach de mogelijkheden van nieuw geblazen glas in combinatie met tweedehands voorwerpen en spullen waar persoonlijke verhalen aan verbonden zijn. Zij sprak voor deze tentoonstelling met oudere vrouwen, ieder met een verschillende achtergrond en woonachtig in Tel Aviv. Deze gesprekken betroffen hun familie, jeugd, ambities en inzichten waarbij hun favoriete voorwerp werd besproken. De basisvorm van Ma’ayan’s glaswerk is afgeleid van flessen en kruiken, geblazen en vervormd in de glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum. Deze werken herbergen en koesteren de persoonlijke verhalen en herinneringen, die verbonden zijn aan dierbare voorwerpen en spullen.

 

Ma’ayan Pesach (Kefar Saba, Israël, 1985) woont in Tel Aviv en maakte in 2013 in Eindhoven op de Design Academy furore met haar afstudeerproject ‘Food for thought’. Wij kennen haar pas goed sinds haar installatie ‘Stacked Light’, gemaakt in samenwerking met Sander Wassink, waar iedere afzonderlijke lamp van hergebruikt glas en servies uniek is geproduceerd. Pesach fantaseert al sinds haar jeugd over de mogelijkheden van bestaande objecten en verzamelt al haar hele leven herinneringen in allerlei vormen. Sinds haar tijd aan de Design Academy Eindhoven koppelt zij bestaande materialen en producten aan een persoonlijk verhaal. Op dit moment studeert zij voor haar master aan de Bezalel – art & design academy in Jerusalem, Israël.

 

Henk Verweij, meesterglasblazer
Henk Verweij (Leerdam, 1957) is een Leerdamse meesterglasblazer van de oude stempel. Hij begon na de LTS als zestienjarige in de Leerdamse Glasfabriek als machinebankwerker. In de middagpauze ging hij vaak bij de glasblazers kijken en na drie maanden kon hij overstappen naar die afdeling. Hij bleek een groot talent en ontwikkelde zich tot meesterglasblazer. Hij werkte voor alle grote namen van de Glasfabriek zoals A.D. Copier, Floris Meydam en Siem van de Marel, maar ook voor de top van de hedendaagse ontwerpers zoals Menno Jonker en Barbara Nanning. Sinds 2008 werkt Henk Verweij in de glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum aan de Zuidwal in Leerdam; hoog tijd om hem met dit tienjarig jubileum te eren door middel van een expositie.

Henk-Verweij_website-940x626.jpg 

Weloverwogen en precies
Het werk van Verweij kenmerkt zich door een constante hoge kwaliteit, met een zeer zorgvuldige aandacht voor alle fasen van het werkproces. Dat begint met hoe hij het glas uit de oven haalt met de blaaspijp tot en met het aftikken van het glaswerk van de pijp. Al zijn handelingen zijn nauwkeurig, weloverwogen en precies. Verweij is een van de beste glasblazers van Nederland, die nog werkt in de typisch Leerdamse stijl: strak en sober. Deze aspecten zijn te zien in de werken die hij speciaal heeft gemaakt voor deze tentoonstelling. In een paar films, opgenomen in de glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum, zijn Verweij’s vaardigheden en klassieke technieken op de voet te volgen.

 

Beeldend kunstenaar en glasblazer Geir Nustad
My inheritage…? is de titel van de expositie van Geir Nustad, die verwijst naar zijn wortels in de Sami-cultuur. Centraal in zijn tentoonstelling staat de vraag hoe zijn jeugd hem heeft gevormd en hoe zijn identiteit zich verhoudt tot zijn werk. Oeroude tradities, gebruiken en objecten uit de Sami-cultuur zoals bijvoorbeeld de ‘Runebomme’ – een sjamanen-trommel – verenigt Nustad met zijn eigen visie op hedendaagse glaskunst. De titel van zijn solo verwijst daarnaar: ‘inheritage’ betekent erfopvolging.

 Geir-Nustad_website-940x627.jpg

Geir Nustad is opgeleid aan de gerenommeerde Kosta Glasskola in Zweden en de glasafdeling van de Rietveldacademie in Amsterdam. Sinds 2012 werkt hij, naast het ontwikkelen van zijn eigen oeuvre, als glasblazer in de glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum.

 

Glasmuseum
Lingedijk 28-30
4142 LD Leerdam
+31 (0)345 – 612714
www.nationaalglasmuseum.nl

 

Foto's vormgeefster Ma’ayan Pesach, de Leerdamse meesterglasblazer Henk Verweij én de Noorse beeldend kunstenaar Geir Nustad © Ben Deiman 2018.

Lees meer

1_Dale-Chihuly-Radiant-Yellow-Icicle-Chandelier.jpeg

Expo Chihuly in Groninger Museum

Tot en met zondag 5 mei 2019 is in het Groninger Museum de tentoonstelling Chihuly met sensationele creaties van de wereldberoemde Amerikaanse kunstenaar Dale Chihuly (1941) te zien. De tentoonstelling is speciaal voor het museum samengesteld in samenwerking met Chihuly Studio. Het is de grootste museale expositie van Chihuly in Europa in de afgelopen 20 jaar. Opgebouwd uit 16 installaties, zowel binnen als buiten het museum, biedt het een compleet overzicht van alle hoogtepunten uit het oeuvre van de kunstenaar. De tentoonstelling is een spektakel van glas, licht en kleur voor de hele familie.

 

Over Dale Chihuly
Dale Chihuly (1941, Tacoma, Washington) is bekend vanwege zijn baanbrekende invloed op de studioglaskunst en het verheffen van de beleving van glas. Tijdens zijn 50-jarige carrière is hij beroemd geworden met iconische sculpturen van glas, een medium dat hem aanspreekt omdat het een van de weinige lichtdoorlatende materialen is. Doordat het solide maar tegelijkertijd kwetsbaar en breekbaar is, heeft de kunstenaar het materiaal altijd uitdagend gevonden en hij zoekt constant de grenzen op wat betreft vorm en grootte. Glas is echter niet het enige materiaal dat de kunstenaar gebruikt om zijn visie te realiseren: hij tekent en schildert ook en heeft grote installaties gemaakt met bijvoorbeeld neon, ijs en Polivitro – een plastic met visuele eigenschappen die vergelijkbaar zijn met glas.

 

Installaties buiten
Werken worden niet alleen binnen tentoongesteld, maar ook rondom het Groninger Museumgebouw. Twee installaties zijn buiten opgebouwd: Red Reeds (2010), bestaande uit een verzameling halmen tot drie meter hoog gemaakt van rood glas dat geblazen is in Finland en Neon 206 (2017), glazen buizen in hoekige vormen gevuld met neon- en argongas en van stroom voorzien.

 

Series
De tentoonstelling bevat ook werken uit series als Venetians (1988-2006), waarin Amerikaanse uitbundigheid en Italiaanse bravura samenkomen in glas; Cylinders (2006-2016), glaswerken versierd met complexe patronen van glazen draden geïnspireerd op en opgesteld met Chihuly’s collectie Amerikaans-Indiaans textiel; en Rotolo (2015-2018), een van Chihuly’s technisch meest uitdagende series, bestaande uit glassculpturen waarvan de zwaarste in de tentoonstelling 43 kilo glas bevat.

 

Speciaal ontwerp voor het Groninger Museum
Bovendien presenteert CHIHULY een nieuwe installatie die speciaal voor de tentoonstelling in het Groninger Museum is ontworpen: Grand Stairwell Installation (2018). Deze bevat onder andere een van de grootste Persians – een serie sculpturen in onregelmatige vormen en gedurfde kleuren – ooit gemaakt: 1,4 meter in doorsnee.

 

Fax Wall
CHIHULY geeft niet alleen een overzicht van het indrukwekkende oeuvre van de kunstenaar, maar biedt ook inzicht in zijn creatieve proces en manier van communiceren. Zo is in de tentoonstelling Fax Wall te zien: een installatie bestaande uit brieven geschreven door de kunstenaar die aanvankelijk met zijn team gedeeld werden via faxmachines. In de brieven, die zelden aan publiek getoond worden, deelt Chihuly onder andere persoonlijke boodschappen, schetsen van kunstwerken, plannen voor tentoonstellingen en installaties.

 

Koninklijk tintje
De expositie in het Groninger Museum heeft ook een koninklijk tintje. In 1997 brachten toenmalig president van de Verenigde Staten, Bill Clinton, en zijn vrouw Hillary een bezoek aan Den Haag om het vijftigjarig jubileum van het Marshallplan te vieren. In het kader hiervan schonk Bill Clinton toenmalig Koningin der Nederlanden, Beatrix, een bijzonder cadeau: Bottle Green Seaform with Marigold Lip Wrap (1997), gemaakt door Dale Chihuly. Deze groene, golvende, schelpvormige structuur maakt deel uit van de Koninklijke Verzamelingen in Den Haag en is de enige niet-Amerikaanse bruikleen in de tentoonstelling. Andere werken uit de Seaform-serie – sculpturen die associaties met zeeleven oproepen – zijn ook te zien.

 

Eerdere tentoonstellingen
Chihuly is bekend vanwege zijn ambitieuze architectonische installaties over de hele wereld, in historische steden, musea en tuinen. Zijn werk is opgenomen in meer dan 200 museumcollecties wereldwijd, waaronder die van het Metropolitan Museum of Art in New York, het Smithsonian American Art Museum in Washington, D.C., en het Corning Museum of Glass in Corning, New York. Voorbeelden van grote tentoonstellingen zijn Chihuly Over Venice (1995–96), Chihuly in the Light of Jerusalem (1999) en exposities in het de Young Museum in San Francisco (2008), het Museum of Fine Arts, Boston (2011), het Virginia Museum of Fine Arts (2012), het Montreal Museum of Fine Arts (2013), het Royal Ontario Museum in Toronto (2016) en het Crystal Bridges Museum of American Art in Bentonville, Arkansas (2017). Daarnaast is de langlopende tentoonstelling Chihuly Garden and Glass sinds 2012 te zien in het Seattle Center.

 

Groninger Museum
Museumeiland 1
9711 ME Groningen
www.groningermuseum.nl

Lees meer

Cover Vormen uit Vuur 241.png

Nummer 241

 

Inhoudsopgave nummer 241 (2019/3):


De handel in Europees aardewerk met Nederlands-Indië 1820 - 1940
Jaap Otte

Glasblazerij De Son
Archivalisch onderzoek naar een zeventiende-eeuwse glasblazerij in Haarlem
Theo Bottelier

De oeuvres van Barbara Nanning
Een ateliergesprek naar aanleiding van haar overzichtsexpositie in Kunstmuseum Den Haag
Chris Reinewald

Favoriete objecten
Dick Meyer, Lucien G.A. Schram, Nol Overvliet, Antoine Verschuuren

Gezonken Schatten
Scheepswrakken, porselein en ethiek in Leeuwarden
Sebastiaan Ostkamp

‘Majolica’ zalfpotten uit maritieme contexten
Hollandse zalfpotten uit het Palmhoutwrak en Japanse navolgingen
Sebastiaan Ostkamp

Experimenteel jubileum
Vijftig jaar Europees Keramisch Werkcentrum
Victoria Anastasyadis

Een goed huwelijk
Het wel en wee van een huwelijksglas van de hand van Jacob Sang (1720-1786)
Gerard van de GardeMarten van Calcar

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur