Home

porcelaine-et-faience-c-musee-royal-de-mariemont- (425 x 600).jpg

Porselein en aardewerk uit Namen

Van 10/11/2017 tot 18/02/2018

 

Deze tentoonstelling wil de balans opmaken van de productie van objecten in aardewerk en porselein in Namen van de XVIIIe tot de XIXe eeuw. Het is in Namen dat Pierre-Philippe Decoux beantwoordt aan een ware behoefte voor de creatie van prestigieuze objecten in de XVIIIe eeuw. Er wordt eveneens een faïencerie opgezet in Saint-Servais (Namen). De tentoonstelling schetst ook het verhaal van de productie van de manufacture totdat die werd opgekocht in 1858. Dit verhaal werd nauwkeurig bestudeerd door Dominique Marcoux, curator van de tentoonstelling. De expo vindt plaats in Mariemont wat betreft porselein en in Keramis (La Louvière) wat betreft aardewerk.

 
 

MUSEUM VAN MARIEMONT

100, chaussée de Mariemont

B-7140 Morlanwelz

32 64 21 21 93

www.musee-mariemont.be

Lees meer

Chinahall.jpg

British Ceramics Biennial 2017, Stoke-on-Trent, t/m 5 november

 

Vrijdag 23 september opende de 5e editie van de British Ceramics Biennial (BCB) in Stoke-on-Trent.

Stoke-on-Trent: stad waar Josiah Wedgwood zijn befaamde creamware maakte, en meer recent: The Great Pottery Throwdown-  vorig jaar en het jaar ervoor uitgezonden door de BBC - vonden hier  plaats. Een van de juryleden – Keith Brymer Jones – is zelfs voornemens zijn atelier naar Stoke te verplaatsen. Stoke-on-Trent lijkt dus inderdaad het mekka van de hedendaagse keramiek te worden, zeker nu de BCB zijn tenten hier heeft opgeslagen: het organiseren van een biënnale is namelijk full continue business.

 

Stoke-on-Trent wordt gevormd door zes plaatsen (en een aantal dorpen):  Dit zijn Stoke-upon-Trent (kortweg Stoke), Hanley (het belangrijkste handelscentrum en nu city centre), Tunstall, Longton, Fenton en Barlaston (het verst weggelegen, huisvest nu World of Wedgwood). Op Tunstall na heeft iedere deelgemeente een Biënnale-locatie, met China Hall in Stoke als uitvalsbasis.

 

China Hall in Stoke is de grootste venue van de BCB. Hier vond dan ook de spectaculaire opening plaats met een performance van Kanghyo Lee, een internationaal bekende Koreaanse keramiekkunstenaar, die de klei fysiek te lijf gaat.

Met een grote verscheidenheid aan keramische kunstwerken en regelmatig performances kun je in China Hall gerust een hele dag vertoeven. En tussendoor kom je bij met overheerlijk eten en drinken, verzorgd door B arts met smakelijk Bread in Common en andere lekkere gerechten.

 

De presentatie Heart:Beat  in The Potteries Museum & Art Gallery in Hanley toont het resultaat van een Artist in Residence-programma dat Joanne Ayre met nog een aantal kunstenaars, ontwerpers  en een filmmaker heeft gehad in Maharashtra, India. Hier hebben ze de traditie van de Warli-kunstenaars bestudeerd. Het kan even duren, maar wanneer je de moeite neemt om het verhaal tot je door te laten dringen en de films te bekijken dan opent zich de wondere wereld van de Warli-kunst.

Bezoek ook zeker de tegenoverliggende  Bethesda Chapel, waar een betoverende installatie op je wacht.

AirSpace Gallery heeft de tentoonstelling Fount met werk van Elena Gileva en Mark Malarko, die helaas gesloten was op de dag dat ik er was. De overige BCB-presentaties in Hanley (City Central Library en Emma Bridgewater) stellen teleur, hoewel Bridgewater zeker de moeite waard is om te bezoeken. 

 

In Longton is in de Gladstone Pottery  - de enige compleet bewaarde fabriek in de regio – de presentatie Fountain 17, geïnspireerd op Marcel Duchamps Fountain uit 1917 en Armitage Shanks, de laatste grote fabrikant van sanitair in Staffordshire.  De pispot van Duchamp die in 1917 de kunstwereld compleet op zijn kop zette, vormt het uitgangspunt van deze presentatie rondom de oven van ‘Gladstone’:  een kleine presentatie die de moeite van wat langere aandacht zeker waard is.

 

Barlaston met World of Wedgwood  (de tentoonstelling en bezichtiging van de fabriek is al een dagvullend programma) toont onder andere werk van tweedejaarsstudenten van de opleiding Ceramic Design Students van Central Saint Martin, Londen met als thema What Can Ceramics Do? en dan met name gericht op verschillende levensfases (menopauze, alzheimer): een kleine, maar integere presentatie.

 

En last but not least the Middleport pottery in Longton. Eerlijk gezegd is de BCB-bijdrage daar aan de magere kant (in China Hall is er ook presentatie van de druktechniek die veel indrukwekkender is), maar de fabriek – die een grote rol heeft gespeeld – is meer dan de moeite waard om te bezichtigen, zeker wanneer een van de medewerkers een privérondleiding aanbiedt.

 

Kortom: de BCB overweldigt, overrompelt, is niet te beschrijven, en wanneer u van hedendaagse keramiek houdt, zeker een must. Maar ook liefhebbers van het oudere werk zullen hun hart ophalen bij Wedgwood, Gladstone en uiteraard Middleport.  Mocht u er heen gaan, bereid u zich goed voor en plan de bezoeken vooraf: doorgaans zijn alle locaties open van dinsdag t/m zondag, maar er zijn uitzonderingen en het is jammer om voor een dichte deur te staan.

 

Gerda Brust

 

 

 

performance in China Hall (600 x 360).jpg

performance in China Hall

 

 

 

 

 

 

 

Josiah Wedgwood (360 x 600).jpgJosiah Wedgwood

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Middleport (600 x 360).jpg

Middleport

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

SGH Symposium Boekje Cover.jpeg

Lezingen symposium historisch gebruiksglas nu in boekvorm

Stichting Het Historisch Gebruiksglas bevordert onderzoek naar glazen voorwerpen, die in het dagelijks leven of bij bijzondere gelegenheden zijn gebruikt en niet bedoeld zijn als uiting van kunstzinnigheid. Ieder jaar organiseert de stichting een symposium, waarbij om het jaar de Prof. Dr Ina Isingsprijs wordt  uitgereikt voor het beste artikel. Van het symposium van 2016 is een mooi uitgegeven en geïllustreerd boekje gemaakt van 64 pagina’s met het prijswinnende artikel van Michel Hulst “Alledaags of rariteit. Een bijzondere archeologische glasvondst  uit twee Amsterdamse beerputten“. Daarnaast treft u artikelen aan over vroegmiddeleeuws glas in Nederland, opgegraven achttiende eeuws tafelglas uit Zaandam,  loodglas in Nederland in de achttiende eeuw en een classificatie van historische wijnflessen. Voor meer informatie over de stichting, de symposia en de Isingsprijs is er de website www.hethistorischgebruiksglas.nl.

 

Dat boekje is verkrijgbaar voor € 5 plus € 3,20 verzendkosten, over te maken naar rekening nummer NL61 RABO 0305 0005 19 tnv stichting Het Historisch Gebruiksglas, onder vermelding van uw naam en postadres.  

Lees meer

right_hesmerg43433.jpg

Celebrating Ceramics - 100 jaar Ettore Sottsass

 

Ter ere van de honderdste geboortedag van de beroemde Italiaanse architect en ontwerper Ettore Sottsass toont het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch honderd hoogtepunten uit zijn keramisch oeuvre.

 

Ettore Sottsass (1917 - 2007) bouwde vanaf 1947 een carrière op met interieurvormgeving en industrieel design. Sottsass was daarbij een belangrijk vernieuwer. Zijn ontwerpen voor woninginrichting, kantooruitrusting, meubilair en woonaccessoires beïnvloedden sterk de avant-garde vormgeving van de jaren zestig en zeventig. In 1981 was hij medeoprichter van de befaamde Memphisgroep. Naast zijn werk voor Memphis was Sottsass ook actief als vormgever voor Alessi, Artemide en Olivetti.

 

Keramiek als oervorm van design
Gedurende Sottsass’ lange carrière is keramiek een steeds terugkerende fascinatie. Zijn unieke visie op vormgeving komt het sterkst tot uitdrukking in ontwerpen voor keramiek, van zijn eerste vazen halverwege de jaren vijftig tot de laatste schetsen vlak voor zijn overlijden. Sottsass benaderde alle gebruiksvoorwerpen, en met name die in keramiek, als rituele instrumenten, betekenisvolle gereedschappen voor het alledaagse bestaan. Zo grijpt hij regelmatig terug op oervormen met een symbolische lading, zoals bij de theepotten uit de reeks Indian Memory.

 

Sottsass in Den Bosch
Het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch heeft een lange historie met Ettore Sottsass. In 1984 organiseerde Het Kruithuis, de voorloper van het huidige museum, de eerste Memphistentoonstelling in Nederland. In 1995 ontstond in nauwe samenwerking met Sottsass de eerste tentoonstelling die exclusief aan zijn keramiek was gewijd. Sindsdien is zijn werk regelmatig in het museum te zien geweest. Zijn keramisch design is ruim vertegenwoordigd in de collectie van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch.

 

14 september 2017 t/m 7 januari 2018

Kijk op http://www.sm-s.nl/ voor meer informatie.

Lees meer

20b061f1-d97e-485c-a262-9905a0f0dfe8.jpgDelfts aardewerk, merken en fabrieken

Medio september verschijnt Delfts aardewerk, Merken en fabrieken, het vervolg op Delftsch wit (2013). Het boek onthult de omvangrijke collectie Delfts blauw van antiquair en verzamelaar Léon-Paul van Geenen en voert langs vier eeuwen Hollandse aardewerkglorie. Delfts aardewerk toont onder meer nooit eerder gepubliceerde bodemvondsten, halffabricaten, tegels, spreukenborden, miniaturen, Oranjegoed, tabakspotten, Chinese voorstellingen, boerendelfts en medische voorwerpen. Bovendien is het een actueel en overzichtelijk naslagwerk met informatie over fabrieken, plateelbakkers en merken - ideaal voor verzamelaars, professionals en andere liefhebbers.

Uitgeverij PolderVondsten

Léon-Paul van Geenen Delfts aardewerk, Merken en fabrieken

Meertalige editie: Nederlands, Engels, Frans en Japans

324 pagina’s, meer dan 1.200 afbeeldingen

ISBN 978 90 817063 7 7

€ 60

Lees meer

Titia Felderhof (855 x 686).jpg

The Glass Prize 2017 gewonnen door Titia Felderhof

The Glass Prize wordt ieder jaar georganiseerd door Warm Glass UK en is bedoeld om kunstenaars te inspireren om met ovengevormd glas te experimenteren. Kunstenaars over de hele wereld worden aangemoedigd om hun werk te delen en hun passie voor glas te laten zien.

 

Er zijn een drietal categorieën voor deze prijs. Jurylid Peter Borkovics verklaarde dat dit jaar het niveau van de inzendingen hoog was. Voor de categorie ‘Other Glass’ zijn er daarom twee winnaars; één voor technische vaardigheid en één voor artistieke impressie. Titia Felderhof won The Glass Prize 2017 Other Glass voor de artistieke impressie met ‘Utopia’.

 

Felderhof over ‘Utopia’:

‘Ik heb een fascinatie voor het fenomeen dat zich een gedachte, een idee, een ontwikkeling, uitvinding, noem maar op, aan de ene kant van de wereld ontstaat en tegelijkertijd ook aan de andere kant.  Er moet een - al dan niet voor de mens waarneembare - connectie zijn. Mijn Utopia is een poging dit fenomeen op eigen wijze te verbeelden. De draaiende vormen zijn afzonderlijke werelden in een universum op zich. Ze draaien in een netwerk van energie, beweging door beweging.                                                         

Ik zoek niet naar een vaste plek waar alles perfect is. Daar geloof ik niet in. Beweging zorgt voor nieuwe ideeën, kansen, inspiratie.’

 

Meer informatie over The Glass Prize 2017 is te vinden op www.theglassprize.co.uk

Meer werk van Titia Felderhof is te vinden op www.titiafelderhof.nl

Lees meer

Princessehof oud.jpg

Vooraankondiging symposium verleden, heden en toekomst keramiekmusea

De Ottema-Kingma Stichting (OKS) organiseert samen met de afdeling Kunstgeschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen het jaarlijkse OKS-symposium. Thema dit jaar is ‘keramiekmusea: verleden, heden en toekomst’.

 

Dit jaar bestaat Keramiekmuseum Het Princessehof  in Leeuwarden 100 jaar. Daarmee is het een van de oudste keramiekmusea in Europa. De vorstelijke behuizing van het museum is op zichzelf al bijzonder, evenals de wijze waarop het er werd gevestigd. Als erfgenaam van Nanne Ottema, de oprichter van Keramiekmuseum Het Princessehof, wil de OKS bij dit bijzondere jubileum terugblikken, het actuele beeld vergelijken en waar mogelijk vooruitkijken.

 

De meeste keramiekmusea zijn ontstaan uit particuliere verzamelingen, waar bevlogenheid en verdieping van kennis de boventoon voerden. Deze musea waren vooral bedoeld voor fijnproevers die precies wisten wat ze zagen, of daarvan studie maakten.

 

Veel van deze musea lopen tegenwoordig het risico van lage bezoekersaantallen en een moeizaam exploitatiemodel als ze geen beleid voeren dat is gericht op een breder publiek. Het blijkt vaak een grote uitdaging te zijn om zowel vakspecialisten als meer algemeen belangstellenden te bedienen. De centrale vraag is hoe gespecialiseerde musea met deze opgave om gaan.

 

De OKS is verheugd al te kunnen delen dat mevrouw J. Harrison-Hall, conservator van de collectie Azië en de Percival David collection in het British Museum in Londen, haar medewerking aan het symposium heeft toegezegd.

 

Het jaarlijkse OKS-symposium vindt plaats op maandag 27 november 2017 in Leeuwarden. Het volledige programma en de mogelijkheid om u aan te melden volgt later dit jaar.

 

Lees meer

_H3 afb 1  BK-1956-44-95.jpgPublicatie over Verzamelaarskast met miniatuurapotheek uit 1730

Meer dan vijftig experts waren de afgelopen jaren bezig met het onderzoek naar de enige 18de-eeuwse miniatuurapotheek in Nederland. Het Rijksmuseum presenteert de resultaten nu in een uitgebreide, door Irma Boom ontworpen, publicatie waarin de miniatuurapotheek en 56 geheime laden voor het eerst, én op nagenoeg ware grootte, te zien zijn.

 

In deze zeldzame verzamelaarskast bevindt zich een verzameling curiosa waaronder een compleet ingerichte miniatuurapotheek met meer dan driehonderd Delftsblauwe potjes, glazen flesjes, houten laadjes, schilderingen en vergulde ornamenten. Naast en achter de miniatuurapotheek bevinden zich maar liefst 56 geheime laden die, op vijf lege na, een verzameling herbergen van bijna 2000 verschillende naturalia − zaden, bloemen, wortels, delen van dieren, gesteenten, mineralen, fossielen en nog veel meer.

 

Onderzoek

Nu het onderzoek is afgerond is er meer inzicht in de herkomst, het gebruik, de bijzondere naturalia en de verzamelaarswereld. Zo is duidelijk geworden dat de kast hoogstwaarschijnijk in 1730 in Amsterdam is gemaakt voor een welgestelde arts of apotheker. De kast is bedoeld als een curiositeit, als vermaak voor een select gezelschap van vrienden en andere verzamelaars.

 

Uit onderzoek is ook gebleken dat de meeste naturalia behoren tot de oorspronkelijke inhoud van de kast. Tot deze naturalia behoren zelfs uraniniet en twee andere uraniumhoudende mineralen. Uit veiligheidsoverwegingen zijn deze stoffen nu in het Rijksmuseumdepot veilig in loden kisten opgeborgen, volgens voorschrift en met vergunning op basis van de Nederlandse Kernenergiewet.

 

Dankzij de restauratie en conservering hebben de kast en de miniatuurapotheek weer veel van hun oude glorie hervonden. De kast vormt een hoogtepunt van de 18de-eeuwse zalen in het Rijksmuseum.

 

Publicatie

Verzamelaarskast met miniatuurapotheek

ISBN 978-94-9171-461-0

 

Collector’s Cabinet with Miniature Apothecary’s Shop

ISBN 978-94-9171-472-6

 

€ 40,00

 

Hoofdredacteur: Paul van Duin

 

Auteurs:

Reinier Baarsen

Annette Bierman

Judith van der Brugge-Mulder

Gerhard Cadée

Roelof van Gelder

Dave van Gompel

 

Voor meer informatie

 

www.rijksmuseum.nl

 

Lees meer

Steenaert Museum Arnhem 371.jpg

Eerste exemplaar uitgereikt

De expositie met de Collectie Steenaert in Museum Arnhem is donderdag 16 maart 2017 onder veel belangstelling geopend. Een unieke gelegenheid om een overzicht te bekijken van het uitzonderlijke plateel van de Arnhemsche  Fayencefabriek. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling in Arnhem staan in het meeste recente nummer van Vormen uit Vuur de serviezen van de Arnhemsche Fayencefabriek centraal. Auteur Benno Steenaert vat in een uitstekend geschreven artikel alle kennis samen die hij bijeen heeft weten te brengen en waar liefhebbers en wetenschappers jaren mee vooruit kunnen, niet in het minst door de foto's van Tom Haartsen. Een niet te missen document voor iedere keramiekliefhebber.

Voorzitter van onze vereniging Cees Broekhof reikte op de opening het eerste nummer van Vormen uit Vuur nr 233 uit aan Benno Steenaert. De collectie Arnhemsche fayence is te zien in Museum Arnhem tot 11 juni 2017.

 

Foto: Wim Trompert

Lees meer

20131212_61_.jpg

We keken naar Glas...

Op 10 februari jongstleden was de vereniging te gast op het Gemeentemuseum Den Haag voor een rondleiding over de tentoonstelling Kijk! Glas. Conservator Eveline Holsappel en conservator assistent Erna Onstenk hebben een gezellig grote groep enthousiaste leden veel geleerd over de mooie en uitgebreide collectie glas die is te zien in de tentoonstelling. De tentoonstelling bestaat, op één object na, uit objecten allemaal afkomstig uit de eigen collectie van het Gemeentemuseum. In de tentoonstelling ligt de nadruk op vorm. Historisch naast modern, gekoppeld door hun vorm en/of techniek. Daarnaast worden drinkglazen in het voetlicht gezet. Op één lange tafel zijn zo’n 200 drinkglazen opgesteld in chronologische volgorde. Hierin is ook het IKEA-glas terug te vinden (deze is uit Eveline’s eigen collectie). In de zaal aan de vijver vinden we een tweedeling tussen gekleurd glas en transparant kleurloos glas.

 

Door de grootte van de groep moest deze in tweeën gedeeld worden. De ene helft ging met Erna de zaal bij de vijver in. De andere helft ging met Eveline Holsappel mee langs de andere vitrines. Zowel Eveline als Erna hebben veel kennis over de collectie van het museum en ze hebben dan ook honderduit kunnen vertellen. Vragen werden beantwoord en gedachten werden gewisseld.

Het was weer een zeer geslaagde excursie naar het Gemeentemuseum Den Haag. We zullen deze kleine excursies blijven doen en hopen u in de toekomst hier te mogen verwelkomen.

Mocht u de tentoonstelling nog niet hebben gezien, maar toch nieuwsgierig zijn? Dan moet u snel zijn. De tentoonstelling is nog te zien tot en met 12 maart.

 

Met vriendelijke groet,

Anna en Anniek

 

Foto’s van de excursie zijn te vinden op onze facebook pagina: www.facebook.com/VormenUitVuur/photos

Lees meer

 cover 245.JPG

Nummer 245

 

Inhoudsopgave nummer 245 (2021/1):

Henry Havard en Delft
Over de rol van een Franse balling in een Nederlandse renaissance
Jo Tollebeek

Antiek Glas in het vernieuwde Allard Pierson
René van Beek

Van grote eenvoud en schoonheid
Passie van een verzamelaar voor kunstnijverheidsglas van K.P.C. de Bazel
Jan Kees van Os

Human after all
La condition humaine in klei
Victoria Anastasyadis

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur