!cid_A9FCC101-E651-425A-A82E-972AADBE3097.jpg

Made in Holland

Brutto Gusto Berlin

 

Denkend aan Holland / zie ik brede rivieren / traag door oneindig / laagland gaan

 

Deze regel is één van de mooiste uit de Nederlandse poëziegeschiedenis. Hendrik Marsman (1899-1940) dichtte deze in 1936-7. Nederland is één grote delta van rivieren uit Midden-Europa, die oneindige hoeveelheden zoet water in de zee loost. In zijn meanderende bochten neemt het water al oneindige jaren slib mee, modder, verpulverde berg. Dit zette zich in de bochten van de rivieren af. Daar waar klei in overvloed was werden sinds mensenheugenis steenfabrieken gebouwd. Hier werden de bakstenen gemaakt waarmee straten werden geplaveid en huizen en kerken werden gebouwd. Ook is klei eeuwenlang voor gebruiks- en siergoed toegepast. Beeldhouwers vinden er een ideaal materiaal in om snel een sculptuur mee te maken. Met klei is hier geschiedenis geschreven. Klei heeft Nederland gemaakt tot wat het nu is.

 

Vaak nemen Hedendaagse keramische kunstenaars het Nederlandse culturele erfgoed als uitgangspunt:

 

Beeldhouwer Guido Geelen (1961) vormt bakstenen en maakt er bijna achteloos een stapeling van. Door er vervolgens een reageerbuis in te steken wordt het opeens een Hollandse tulpenvaas.

 

Keramiste Wietske van Leeuwen (1965) maakt afdrukken in klei van allerleinaturalia als schelpen, groente en fruit. Ze bouwt er, met nauwgezette precisie, vazen, schalen en dozen mee. Het zijn driedimensionale stillevens.

 

Gijs Assmann (1966) is een universele kunstenaar. Hij maakt schilderijen, abstracte beelden en figuratieve keramiek, vaak met een surreële inslag. Recent werk bestaat uit stapelingen van alledaagse gebruiksvoorwerpen. Hij plaatste deze op opengevouwen boeken, waardoor de beelden op het eerste gezicht hermetisch lijken. Ze krijgen duiding door ze te bezien als Vanitas-objecten van vrienden en dierbaren.

 

Thimo te Duits

 

 

20 Januari – 18 maart 2023

 

bruttogusto.berlin

© Vormen uit vuur