Hoe word ik een goede genieter?
Berlijn t/m 15 juli
De toonaangevende galerie Bruto Gusto in Berlijn besteedt aandacht aan de Nederlandse kunstenaar Jan Hein van Melis met de tentoonstelling ‘Hoe word ik een goede genieter?’ Dit soort vragen stelt Jan-Hein van Melis vaker. Het lijkt op het eerste gezicht naïef en moeilijk te beantwoorden. Voor Jan Hein van Melis is het echter aanleiding tot een diepgaand onderzoek. Jan-Hein van Melis confronteert ons keer op keer met existentiële raadsels. Ooit schilderde hij de zin “Mogen we eindelijk iets verdienen?” op een Wedgwood terrine, bovendien in oranje, de enige kleur die hij als kunstenaar gebruikt. Geboren in 1961, studeerde van Melis aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch en werkt als beeldhouwer, graficus, schilder en installatiekunstenaar.

Al als student aan de kunstacademie bewoog de Nederlander zich op een terrein dat niet zelden kitsch wordt genoemd en afgedaan als wansmaak of inferieure kunst. Maar Jan-Hein van Melis is gefascineerd door de reclamebeelden van een Italiaans biermerk, Nederlandse zeep, mayonaise of mosterd. Allemaal merken die graag de eerdergenoemde kleur oranje gebruiken. Het valt op, heeft een zonnige uitstraling en doet denken aan vakantie. Het is vermeldenswaard dat oranje zowel de kleur is van het Nederlandse koningshuis als door snackbars wordt gebruikt om Nederlandse specialiteiten zoals berenklauw, frikandel, kapsalon en patatje oorlog te promoten. Deze in Nederland populaire snacks zijn ongeveer vergelijkbaar met Duitse specialiteiten als Beelitzer asperges, Spreewalder augurken, Frankfurter worstjes, Hamburger Labskaus of Königsberger Klopse.
Vijftig jaar geleden zette oranje de toon voor interieurdesign – in veel gevallen in de vorm van plastic oppervlakken zoals formica of polyester. Dergelijke objecten, die in de jaren zeventig erg in de mode waren, lijken nu ouderwets, maar vinden hun liefhebbers in de categorie vintage. Jan-Hein van Melis gebruikt uitsluitend oranje en houdt van alle connotaties die ermee samenhangen. Hij beschilderde er niet alleen serviesgoed mee, maar gebruikte de kleur ook om zijn “Dahlia Race Show” jaren geleden te promoten en te decoreren. “Wie werde ich ein guter Genießer” bij Brutto Gusto in Berlijn is zijn eerste solotentoonstelling in Duitsland.
Foto’s: Studio Goedewaagen Fotografie
Brutto Gusto
Pouls Tomita GbR
Wielandstraße 34
10629 Berlin – Charlottenburg