Home

draaidemonstratie-300x225.jpg

Open dagen en Open Studio weekend bij Pottenbakkerij Hoogland

Op zaterdag 21 en zondag 22 april organiseert Pottenbakkerij Hoogland Open Dagen/Open Studio Weekend. Iedereen is welkom om te komen kijken hoe er in de pottenbakkerij wordt gewerkt. Het Open Dagen/Open Studio Weekend wordt dit jaar voor de 20ste keer georganiseerd.


Er worden diverse demonstraties gehouden. Zo worden er potten gedraaid en er is te zien hoe met behulp van kwasten, penselen en ringeloren werk met verschillende engobes wordt beschilderd. Imants Ancans zal met zijn leerlingen van Keramiekcentrum de Tiendschuur Tegelen op beide dagen raku-stook demonstraties verzorgen. Er wordt een videofilm getoond waarop U het hele proces van kleibereiding, draaien, afwerken, decoreren, glazuren en stoken te zien krijgt. Ook is er dan de gelegenheid om in een gemoedelijke sfeer, met ons over ons werk van gedachten te wisselen.


Tijdens het hele Open Dagen/Open Studio Weekend is er in de pottenbakkerij te zien hoe er potten worden gedraaid op de draaischijf. Niek Hoogland geeft diverse demonstraties van de verschillende decoratie technieken die worden toegepast in de Tegelse pottenbakkerij. Ook is er de gelegenheid om informatie in te winnen over de diverse workshops die wij geven. In de winkel van de pottenbakkerij wordt nieuw werk van Pim van Huisseling en Niek Hoogland gepresenteerd. Iedereen is welkom en de koffie en thee staan klaar.

 

POTTENBAKKERIJ HOOGLAND
Pim van Huisseling & Niek Hoogland
PARKSTRAAT 11 B
5935 BM STEYL
TEL 0(031)77-3736775
info@niekhoogland.nl
www.niekhoogland.nl

 

Zoals altijd raden wij iedereen die ons komt bezoeken aan dit te combineren met een bezoek aan Keramiekcentrum de Tiendschuur Tegelen op nog geen 2 kilometer van onze pottenbakkerij.

Lees meer

SKNN-bij-CBK-Emmen-Diana-Westerkamp.jpg

Tentoonstelling Over ambacht en vrije expressie – 30 jaar Stichting Keramisten Noord Nederland

In de tentoonstelling ziet u keramisch werk in vele verschillende technieken. Naast potten en schalen zijn handgevormde figuren en uit platen klei opgebouwde werken te zien. Ter gelegenheid van het 30 jarig bestaan presenteerde de Stichting Keramisten Noord Nederland een jubileumboekje. In deze jubileumgids is niet alleen het werk vertegenwoordigd van de honderd keramisten die deelnemen  aan de tentoonstelling bij het Centrum beeldende Kunst Emmen, maar ook het werk van de overige aangesloten leden.

 

Centrum Beeldende Kunst Emmen
Ermerweg 88b
Emmen, Nederland
+31 591685820
cbk@emmen.nl

Lees meer

2c57af7e-c446-4ea3-975d-ab3a5b3d0ef5.jpg

Tentoonstelling Art Nouveau | Nieuwe Zakelijkheid | Delft in Museum Prinsenhof Delft

Delft groeit tussen 1880 en 1940 uit van een kleine provinciestad tot één van de belangrijkste centra van de kunstnijverheid in Nederland. Deze bloeiperiode is het resultaat van een bijzondere wisselwerking tussen de Delftse industrie, Polytechnische School en de kunstateliers. Kunstenaars trekken naar Delft, bedrijven en ateliers worden bekroond op de wereldtentoonstellingen en de grafische industrie maakt een opmars. Voor het eerst vertelt Museum Prinsenhof Delft dit inspirerende verhaal in de overzichtstentoonstelling Art Nouveau | Nieuwe Zakelijkheid | Delft. De tentoonstelling tot en met 26 augustus te zien.

 

“De tentoonstelling is een visueel spektakel, waarin we een unieke periode in de Delftse geschiedenis laten zien”, zegt Janelle Moerman, directeur van Museum Prinsenhof Delft. “De samenwerking tussen de industrie, kunstenaars en Polytechnische School is van grote internationale betekenis. In die tijd werd dit al erkend. De Porceleyne Fles en Atelier van Gebrand Glas ‘t Prinsenhof wonnen bijvoorbeeld verschillende prijzen op de wereldtentoonstellingen rond 1900. Zo laten we het sectieltableau ‘Afgunst’ van Adolf le Comte zien, dat in 1902 met een gouden medaille is bekroond op de wereldtentoonstelling van Turijn. Het is speciaal voor de tentoonstelling gerestaureerd. Dat zo’n verscheidenheid aan Delftse objecten, zoals affiches, keramiek en glas-in-lood, nu samen te zien is, is heel bijzonder.”

 

Voortrekkersrol
Aanjager van de kunst en kunstnijverheid in Delft rond 1900 is de Polytechnische School, de huidige TU Delft. Hier studeren de toekomstige industriëlen en kunstenaars. Zij geven een impuls aan het artistieke klimaat van de stad, hetzij als opdrachtgever of als uitvoerder. De vooruitstrevende ondernemer Jacques van Marken, oprichter van de Gist- en Spiritusfabriek en de Nederlandsche Oliefabriek, speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van de art nouveau in Delft. Hij is het die Jan Toorop vraagt een affiche voor de Nederlandsche Oliefabriek te ontwerpen. Het resultaat is het iconische slaolieaffiche, dat de Nederlandse art nouveau de bijnaam ‘slaoliestijl’ oplevert.

 

Van Marken vervult met zijn opdrachten aan kunstenaars ook een pioniersrol in de ontwikkeling van de bedrijfsreclame en grafische industrie. Dankzij dit creatieve klimaat voelen kunstenaars zoals Bart van der Leck en Piet Zwart, vertegenwoordigers van De Stijl en nieuwe zakelijkheid, zich aangetrokken tot Delft. In de voorwerpen van bedrijven zoals aardewerkfabriek De Porceleyne Fles, Atelier van Gebrand Glas ‘t Prinsenhof en de Firma Braat komen technische innovatie, esthetiek en vakmanschap samen. Daarmee vestigt Delft zijn reputatie als stad van innovatie.

 

Vormgeving
De tentoonstelling is vormgegeven door Caspar Conijn. Voor de Hermitage in Sint-Petersburg mocht hij vorig jaar als eerste buitenlander een tentoonstelling vormgeven. Conijn brengt het Delft van rond 1900 tot leven met levensgrote foto’s en wanden van slaoliekistjes. Hij geeft hiermee de medewerkers van de Delftse industrie, kunstateliers en Polytechnische School een gezicht.

 

Art Nouveau | Nieuwe Zakelijkheid | Delft - Kunst, kennis en industrie is te zien tot en met 26 augustus 2018.
 

Museum Prinsenhof Delft
Sint Agathaplein 1 in Delft
website Museum Prinsenhof Delft

Lees meer

Claudia-Biehne.jpg“Kleistof” textiele én keramische kunst.

Naai-, brei-, weef-  en ander keramisch handwerk in de Tiendschuur vanaf 13 april.

‘Handwerken’ met klei, staat centraal in de nieuwe expositie in Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen. Eigenlijk is elk ambacht en praktisch elke beeldende kunstvorm handwerk. Een aantal keramisten doen het als het ware dubbel. Zij werken met klei én zij doen dat op zo’n manier dat het heel sterk aan het ‘textiele’ handwerken doet denken. Deze kunstenaars spelen in op de come-back van naaien, haken, breien en zelfs macrameeën. Ze zijn afkomstig uit veel verschillende landen, maar ze doen allemaal hetzelfde met de plooibare klei. Het resultaat is een verrassende en warme expositie die een heel nieuwe visie toont op het ‘hand’werken met klei.

De expositie is te zien tot en met 9 september.

 

“Kleistof” toont werk van Jeannine Marchand (Puerto Rico), Claudia Biehne (D), Martha Pachon (I), Silke Decker (D), Lut Laleman (B), Cecil Kemperink (NL), Bénédicte Vallet (F), Nathalie Doyen (B), Fenella Elms (UK), Heide Nonnenmacher (D), Susan O’Byrne (UK) en Kaat Schulte (NL).

 

De opening van de expositie is vrijdag 13 april om 16.00 uur en zal worden ingeleid door conservator/ manager Sacha Odenhoven.

 

Bij de expositie worden diverse activiteiten georganiseerd:
Kaat Schulte: 14 april, 11.00 uur; verzorgt persoonlijke toelichting van haar werk
Cecil Kemperink: 15 april, 14.00 uur; demonstreert haar technieken
Bénédicte Vallet: 26 augustus, 11.00 uur; demonstreert haar technieken
Heide Nonnenmacher : 8 september, 14.00 uur; demonstreert haar technieken
Lut Laleman: 9 september, 14.00 uur  demonstreert haar technieken

 

Meer informatie

www.tiendschuur.net

Lees meer

right_bwc7179.jpg

American Beauty

Het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch bezit een van de belangrijkste collecties Amerikaans keramiek. Een overzicht met meer dan 120 stukken laat de rijkdom van de collectie zien.

Sinds de jaren tachtig heeft het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch een verzameling keramiek uit de VS opgebouwd, in omvang de grootste in Europa. Globaal bestrijkt deze collectie een halve eeuw: van de jaren vijftig uit de vorige eeuw tot het begin van de 21ste eeuw. Kenmerkend aan het werk van de Amerikaanse keramisten is ‘do what you want!’ en een verlangen naar extremiteiten, wat naadloos aansluit bij dit land van de American Dream, verbeelding, avontuur en grenzeloze mogelijkheden. In deze keramiek gaat het van extravagant tot sereen, van taboedoorbrekend tot traditioneel, van gewoon mooi tot lichtvoetig politiserend of verwijzend naar de massacultuur.

 

3 maart t/m 3 juni 2018

 

www.sm-s.nl

 

 

 

 

Lees meer

 

marina-nieuwnummer-still.jpgJubileumnummer Museumtijdschrift

In april bestaat Museumtijdschrift 30 jaar en daarom is dit extra dikke jubileumnummer een waar feestje. Dit nummer is een combinatie van artikelen over de beste en mooiste tentoonstellingen van dit voorjaar en artikelen die het 30-jarig bestaan vieren. Uiteraard is er aandacht voor de grote Eschertentoonstelling in het Fries Museum Leeuwarden en voor de weelderige Hollandse Art Nouveau in het Gemeentemuseum Den Haag,

 

In de special wordt achterom gekeken, wordt erop uitgetrokken met 30 tips voor kunst in de openbare ruimte en wordt de blik naar voren gericht. Hoe ziet het museum eruit over 30 jaar? Met onder anderen Wim Pijbes, Benno Tempel, Iris Kensmil, Maarten Doorman, Erik van Lieshout, Mels Crouwel , Lidewij de Koekkoek.

 

Verder onder andere vier prachtige, uitneembare XL kunstkaarten van Emo Verkerk, Maria Roosen, herman de vries en Loes Koomen.

 

Meer informatie

www.museumtijdschrift.nl

Lees meer

Vanleeuwen_China.-Famille-Rose.-Copy-420x420.jpg19 t/m 22 april: Art Breda

ART BREDA biedt een mix van kunst en antiek uit alle culturen en perioden uit de collecties van kunst- en antiekhandelaren en galerieën voor hedendaagse kunst uit Nederland, België en Duitsland. Specialisten op het gebied van oude schilderkunst, antiek, 20ste eeuws design, Aziatica, Art Deco, klokken, juwelen, zilver en nog veel meer tonen topstukken uit hun collecties. Daarnaast brengen galerieën voor hedendaagse kunst een breed scala aan schilder- en beeldhouwkunst, fotografie, glas en keramiek van bekende kunstenaars en jong talent.

 

De deelnemers zijn geselecteerd door commissies die garant staan voor professionaliteit en kwaliteit. Voorafgaande aan de opening van de beurs worden alle aangeboden objecten beoordeeld door deskundige keuringscommissies. Hierdoor is de koper er van verzekerd dat het werk volkomen authentiek en van de hoogste kwaliteit is.

 

Openingstijden

wo. 18 april: opening voor genodigden
do. 19 april t/m zo. 22 april: 11:00 – 18:00 uur
vr. 20 april: 11:00 – 21:00 uur

 

Locatie

Breepark (gratis parkeren)
Bavelseparklaan
4817 ZX Breda

 

Meer informatie

www.artbreda.nl

Lees meer

vuur.jpg

Expositie Too hot to handle!

Too Hot to Handle! is een expositie over de actuele stand van zaken in de keramiek. Deze discipline is hot en staat op dit moment sterk in de belangstelling en in diverse musea worden dan ook grote tentoonstellingen georganiseerd met keramiek in de hoofdrol. Het spectrum waarbinnen hedendaagse keramiek zich beweegt is in de laatste decennia enorm uitgebreid. Keramiek als discipline heeft zich losgemaakt van conventies en zich ontwikkeld tot een autonome kunstvorm, doordat er grenzen zijn verlegd in beeldende, inhoudelijke en technische zin. Precies dit willen we met deze expositie laten zien: niet alleen de grote diversiteit binnen de keramiek, maar ook het grensverleggende karakter ervan.

 

Aan Dien Jorien Geertsma, Angelique Heffelaar, Frank Porcelijn en Sies Vrasdonk (KCB-leden) en Wil van Blokland, Nesrin During en Cecil Kemperink (gasten van buiten het KCB) is gevraagd om nieuw werk te selecteren, werk dat op de een of andere manier een nieuwe stap is binnen het eigen oeuvre. Keramiek is in alle gevallen het startpunt. Resultaat is een expositie die ongewone en verrassende beelden oplevert, met keramische objecten die raakvlakken hebben met schilderkunst of gemaakt zijn in combinatie met andere media zoals audio, foto, video.

 

Er zijn wandobjecten, installaties en er is werk van zeer groot formaat dat in China gemaakt is. Een bijzondere video performance met beweeglijke kleisculpturen maakt deel uit van de expositie, waarbij het specifieke geluid van gebakken klei een hoofdrol speelt.

 

De tentoonstelling Too Hot to Handle! wordt zondag 18 maart 17:00 geopend.

 

KunstenaarsCentrumBergen 
Hoflaan 26
1861 CR Bergen (NH)
www.kunstenaarscentrumbergen.nl
T 072 5898927 (Kranenburgh)
info@kunstenaarscentrumbergen.nl


Openingstijden
dagelijks 11:00 -17:00
(maandags gesloten)

 

Tentoonstelling Too Hot to Handle!
18 maart t/m 29 april 2018
te bezichtigen in de expositieruimte van
het KCB op de 1e verdieping

Lees meer

Keramiek Triënnale 2018.jpg

Keramiek Triënnale 2018

CODA Museum Apeldoorn presenteert van 11 maart tot en met 10 juni de Keramiek Triënnale 2018, een tentoonstelling geïnitieerd door de Nederlandse Vakgroep Keramisten (NVK). De Keramiek Triënnale toont het werk van 34 kunstenaars uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Denemarken, Finland, Letland, Litouwen en Turkije. Deze zijn geselecteerd uit 360 inzendingen uit heel Europa.

 

Figuratieve sculpturale keramiek
Het thema van de triënnale is figuratieve sculpturale keramiek. Beelden in installaties van keramiek waarin de figuratie, het herkenbare, een belangrijke rol speelt. De geselecteerde kunstenaars staan garant voor kwalitatief hoogstaand werk en een gevarieerde tentoonstelling waarin uiteenlopende aspecten van figuratie aan bod komen. Met deze internationale tentoonstelling geven CODA Museum en de NVK een stand van zaken op het gebied van de figuratieve sculptuur.

 

Terugkerend evenement
De Nederlandse Vakgroep Keramisten (NVK) houdt in 2018 voor de vierde keer een grote keramiekmanifestatie. De oorspronkelijke biënnale, die in 2010 begon, is omgezet in een triënnale die plaats heeft in CODA Museum. De NVK besloot in 2010 tot het programmeren van een waar een tentoonstelling en educatieve activiteiten voor het onderwijs en jeugd onderdeel van uit maken. De NVK wil zo niet alleen keramiek promoten en laten zien wat de mogelijkheden van klei zijn, maar ook de keramist en beeldend kunstenaar een platform bieden voor het tonen van de ontwikkelingen binnen hun vakgebied. In de tentoonstelling zijn ook enkele korte films opgenomen waarin keramisten vertellen over hun inspiratiebronnen en werkwijze.

 

Succesvol
Na de succesvolle eerste editie succesvolle eerste editie in 2010 in Zeewolde organiseerde de NVK in 2012 voor de tweede keer de Keramiek Biënnale. Stond deelname in 2010 open voor leden van de NVK, voor de editie van 2012 werden keramisten en beeldend kunstenaars uit Nederland en België uitgenodigd een werk in te sturen. Met de triënnale in 2015 werd het aantal landen uitgebreid met Frankrijk en Duitsland. De meest recente triënnale stond open voor kunstenaars uit heel Europa. De selectie werd gedaan door een internationale jury die bestond uit drs. Carin E.M. Reinders, directeur-bestuurder CODA Museum Apeldoorn, Monika Gass, directeur Keramikmuseum Westerwald, Höhr-Grenzhausen (DE), Anne Ausloos, kunstenaar en docent (BE) en Anton Reijnders, kunstenaar en docent (NL).

 

Deelnemende kunstenaars
De deelnemende kunstenaars van 2018 zijn Paula Bastiaansen (NL) , Ieva Bertašiūtė (LT), Skuja Braden (LV), Helmie Brugman (NL), Dorine Camps (NL), Patrick Crulis (FR), André te Dorsthorst (NL), Remy Dubibe (AE), Antonie Eikemans (NL), Eglė Einikytė-Narkevičienė (LT), Alida Everts (NL), Heidi Hentze (DK), Peter Hiemstra (NL), teja van hoften (NL), Marijke Janssen (NL), Anna Dorothea Klug (DE), Marga Knaven (NL), Ad van Lieshout (NL), Jeanne Magnenat (CH), Yves Malfliet (BE), Tiia Matikainen (FI), Claire Murray (UK), Susan Nemeth (AU-UK), Marieke Pauwels (BE), Pablo Ponce (AR-NL), Chris Rijk (NL), Hasan Sahbaz (TR), Hendrik Schink (DE), Nathalie Schnider-Lang (CH), Karin Schösser (AT), Nichola Theakston (UK), Reinhilde Van Grieken (BE), Mirjam Veldhuis (NL) en Corinne Vorwerk-Smaal (NL).

 

Werkstipendium
Drie van de geselecteerde kunstenaars worden beloond met een werkstipendium. De prijswinnaars worden tijdens de opening bekendgemaakt. Bij de tentoonstelling is een veelzijdig activiteitenprogramma samengesteld. Deelnemers aan de Keramiek Triënnale 2018 verzorgen diverse workshops, lezingen en kinderworkshops. Meer informatie over de activiteiten staat op www.coda-apeldoorn.nl/keramiek en op www.nvk-keramiek.nl

 

Keramiek Triënnale 2018. CODA Museum Apeldoorn, Vosselmanstraat 299, NL-7311 CL Apeldoorn, +31 (0)55-5268400. Open: dinsdag t/m vrijdag 10.00-17.30 uur, zaterdag 10.00-17.00 uur, zondag 13.00-17.00 uur. Van 11 maart t/m 10 juni 2018. www.coda-apeldoorn.nl | www.nvk-keramiek.nl

Lees meer

Babs Haenen.jpg

Babs Haenen 70

Vormen uit Vuur feliciteert Babs Haenen met haar 70e verjaardag! Babs Haenen behoort tot de bekendste Nederlandse keramisten. In 1979 studeert ze af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, waar ze les kreeg van Jan van der Vaart. Ze legt zich – in de geest van de tijd – toe op de ‘moderne pot’; autonome keramiek waarin vorm en oppervlak de hoofdrol spelen. Haar potten en tafelstukken worden met de hand opgebouwd uit dunne, ingekleurde lappen porseleinklei.

 

De eerste overzichtstentoonstelling was in Keramiekmuseum Princessehof in 1991. Zeven jaar later volgde een solo in het Stedelijk Museum Amsterdam met bijbehorende catalogus en pakkende titel The Turbulent Vessel. Haar potten lijken inderdaad vol beweging te zitten, een wervelwind van plooien, holtes en uitstulpingen. Ook haar kleurgebruik springt in het oog: van kobaltblauw tot baby-roze en diepgroen. De vlekken en patronen spreiden zich als een schilderachtig patchwork over het veelal matte oppervlak.

 

Het werk van Babs Haenen bevindt zich onder andere in de collecties van bovengenoemde musea, evenals in die van Museum Boijmans Van Beuningen en Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, als ook het Cooper-Hewitt Museum en Museum of Art and Design in New York.

 

Ter ere van haar verjaardag is momenteel in galerie The Frozen Fountain in Amsterdam een kleine presentatie van haar werk te zien. Speciaal voor de gelegenheid maakte Haenen twee nieuwe werken en wordt haar nieuwe Flow collectie getoond.

Lees meer

Nu uit: nummer 236

 Cover 236.jpg

Inhoudsopgave nummer 236 (2018/ 1)


Gloeiende Glazuren Chris Lanooy 1881-1948, leerlingen en navolgers
Willem Heijbroek

 

Keizerlijke glasproductie tijdens de Qing-dynastie
Lezing in het Prinsenhof te Delft op 27 mei 2017
Dr. Shelly Xue 薛吕

 

Veelzijdigheid, innovatie en experiment Delftse keramiek uit de art nouveau en nieuwe zakelijkheid 1880-1940
David de Haan en Suzanne Klüver

 

Art Nouveau in Nederland Gemeentemuseum Den Haag
Jan de Bruijn

 

Favoriet Verzamelaars en hun favoriete voorwerp
Peter van Kester, Rob Driessen, Marten van Calcar en Erik Weber

 

I Hong Tan en Helene Kröller-Müller; blanc de Chine in Otterlo
Een interview met I Hong Tan Jan van Campen

 

Het Purmerends Museum verrijkt de collectie en vernieuwt de opstelling
Saskia van den Berg en Sebastiaan Ostkamp

 

Keramiek Triënnale 2018 Hedendaagse figuratie in klei
Piet Augustijn

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur