Home > Tentoonstellingen

De Zwarte Prinses, Tentoonstelling Gebakken Beelden, Sypesteyn.jpg

Gebakken Beelden in de tuin

In de tuin van Kasteel Sypesteyn vindt van 18 juni tot en met 29 oktober 2017 de tentoonstelling Gebakken Beelden, plaats. In samenwerking met de Nederlandse Kring van Beeldhouwers zijn 14 figuratieve en abstracte werken van gebakken klei geselecteerd, die gedurende de gehele periode buiten te zien zijn. Beeldhouwers ‘vinden’ hun monumentale werk vaak in het materiaal. Soms kneden zij zelf de vorm. Er wordt dan niet weggehaald om de vorm te ‘bevrijden’, maar toegevoegd om vorm te scheppen. Het resultaat kan in brons worden gegoten of als ceramiek gebakken. Het handschrift wordt zo door een technisch proces verduurzaamd. Voor een tentoonstelling in de tuinen van kasteel Sypesteyn werd aan de leden van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers gevraagd voorstellen te doen met gebakken klei als beeldvormend materiaal. Hierop werd enthousiast gereageerd met voorstellen voor werk dat persoonlijk, breekbaar en tegelijk monumentaal is. Uit de ingezonden voorstellen zijn veertien abstracte en figuratieve projecten geselecteerd. Het resultaat is een diverse en gevarieerde tentoonstelling, waarin het publiek op een verfrissende manier kennis maakt met hedendaagse keramische kunst.

Eén van de werken is Zwarte prinses van Hanna Mobach. Mobach (1932) groeide op in een gezin waar artistieke ambities gewoon waren en waar een ceramisch familiebedrijf al vanaf 1895 de kachels deed branden. Via de teken- en schilderkunst vond Mobach in de ceramiek haar artistieke thuis. Haar Zwarte prinses logeert de komende zomer op Sypesteyn. De presentatie Hollands porselein in het kasteel, geeft de tentoonstelling in de tuin een interessante context.

 

 

Kasteel- Museum Sypesteyn

Nieuw Loosdrechtsedijk 150

1231 LC Loosdrecht

www.sypesteyn.nl

Lees meer

SL-28 Theepot Commedia dell arte, Loosdrecht. Foto-Johan van der Veer.jpg

Hollands Porselein op Sypesteyn

De tentoonstelling Hollands porselein op Sypesteyn, breekbare schoonheid uit de 18de eeuw, te zien van 9 juni tot en met 29 oktober, geeft in zeven ruimtes een overzicht van opkomst, bloei en ondergang van de porseleinmanufactuur in Holland gedurende de 18de eeuw. Hierbij komen aan de orde: de fascinatie voor het ‘witte goud’ ook wel Maladie de porcelaine genoemd, de stilistische ontwikkeling van de vormen van rococo via neoclassicisme naar Empire, tafelcultuur, concurrentie, bedrijfsrisico’s en sociaal ondernemerschap en de relatie met het buitenland. Een eyeopener voor velen wordt de rol van Henri van Sypesteyn. Van Sypesteyn was één van de vroegste verzamelaars en droeg bij aan de kennis over Hollands porselein door presentaties in zijn eigen museum, door bruiklenen aan andere instellingen, door onderzoek en door publicatie. Objecten uit eigen vaste collectie en bruiklenen van andere musea worden daarbij getoond.

 

Met deze tentoonstelling profileert Sypesteyn zich als hét museum van het Hollands porselein. Dit is de eerste van voorlopig drie tentoonstellingen waarin dit thema in drie opeenvolgende jaren verder gestalte zal krijgen. De vaste collectie wordt voor deze tentoonstelling uitgebreid met topstukken uit het Rijksmuseum Amsterdam, Gemeentemuseum Den Haag en andere museale en particuliere bruikleengevers. Leidraad in de tentoonstelling is de fascinatie voor ‘het witte goud’ die in de achttiende eeuw wel werd aangeduid als maladie de porcelaine. Deze fascinatie werd bepaald door een combinatie van eigenschappen van het materiaal zoals het lichtdoorlatende en daardoor schijnbaar lichte karakter, gecombineerd met breekbaarheid en de mogelijkheid om uiterst fijne objecten vorm te geven. In deze tentoonstelling worden juist die voorwerpen getoond, die deze eigenschappen uitdragen en daarmee de maladie de porcelaine overdragen op het publiek. De productie van Hollands porselein vond plaats in een periode die qua stijlontwikkeling de opeenvolging van rococo, via neoclassicisme naar empire laat zien. Elk van deze stijlperioden stelde in haar uitdrukkingswijzen eisen, waaraan porselein tegemoet kwam.

 

De tentoonstelling vindt plaats in alle ruimten van de eerste verdieping van Kasteel Sypesteyn, als aanvulling op de permanente presentatie. Deze tentoonstelling valt samen met een herziene uitgave van de publicatie De Hollandse porseleinroute die in samenwerking met de Stichting Hollands Porselein tot stand komt.

 

 

Kasteel- Museum Sypesteyn

Nieuw Loosdrechtsedijk 150

1231 LC Loosdrecht

www.sypesteyn.nl

Lees meer

GM_14130_a.width-280.jpg

Keramiek uit de Arnhemsche Fayencefabriek

Vanaf 17 maart 2017 presenteert Museum Arnhem Van Art Nouveau tot Art Deco | Keramiek uit de Arnhemsche Fayencefabriek. De tentoonstelling geeft een compleet beeld van het sieraardewerk dat geheel in de stijl van de Art Nouveau en later de Art Deco werd vervaardigd in de Arnhemsche Fayencefabriek (1907-1934). De elegante objecten, voorzien van uitbundige decors, zijn een lust voor het oog. Museum Arnhem viert met deze tentoonstelling dat de indrukwekkende collectie van de Arnhemse verzamelaar Benno Steenaert toegankelijk wordt voor publiek.

 

Van Art Nouveau tot Art Deco
Te zien zijn verschillende topstukken uit de fabriek, naast de meer gangbare producten. Twee unieke tegeltableaus met prachtige schilderingen geven een inkijk op het maakproces van faience, oftewel plateel. Daarnaast is er vernieuwingsaardewerk van andere Nederlandse plateelfabrieken te zien, die een directe link met de Arnhemsche Fayencefabriek hebben. Met foto’s en interieurstukken uit Gelderse werkplaatsen, zoals de Oosterbeekse meubelproducent L.O.V. (Labor Omnia Vincit), wordt een tijdsbeeld geschetst van het mondaine Arnhem aan het begin van de 20e eeuw. In de koepelzaal maakt de bezoeker kennis met Benno Steenaert en zijn indrukwekkende collectie. Harm Rensink is verantwoordelijk voor de tentoonstellingsvormgeving. Rensink is onder andere bekend van tentoonstellingen als Haar! in Centraal Museum Utrecht en De show van Gijs + Emmy in het Stedelijk Museum Amsterdam.

 

De Arnhemsche Fayencefabriek
Van 1907 tot 1934 stond aan de Amsterdamscheweg in Arnhem (waar nu supermarkt Jumbo staat) de Arnhemsche Fayencefabriek. Deze werkplaats is opgericht door de gebroeders Vet nadat hun eerste fabriek in Purmerend was afgebrand. Er werd sieraardewerk geproduceerd, met de hand beschilderd. Kenmerkend is de keramiek met een roomkleurige ondergrond, sierlijk beschilderd met bloemen en lineaire decors, voorzien van een mat glazuur (‘Arnhems wit’). Er werden ook objecten gemaakt met een donkere ondergrond en glanzend glazuur. De decors liepen uiteen van asymmetrische flora en fauna tot geometrische motieven. Later werd er zelfs monochroom aardewerk gemaakt, voorzien van spuit- en druipglazuren. Door de sterke concurrentie en de moeilijke economische tijden werd goed gekeken naar wat populaire vormen en decors waren en daarop ingespeeld. Hierdoor zijn veel dwarsverbanden te leggen met producten van andere fabrieken uit die tijd, eveneens doordat schilders en ontwerpers nog weleens overstapten van werkgever. Voorbeelden hiervan zijn op de tentoonstelling te zien. In de crisisjaren, midden jaren 1930, kon de fabriek niet langer het hoofd boven water houden en moest het zijn deuren sluiten.   

 

Collectie Benno Steenaert
De afgelopen decennia heeft de Arnhemse verzamelaar Benno Steenaert vol passie een meer dan 2.000 stuks tellende collectie aangelegd. De verzameling geeft een compleet beeld van wat de fabriek ooit aan modellen en decors gemaakt heeft. Uit deze unieke collectie is een representatief overzicht van de gehele productie geschonken aan de Staat der Nederlanden (via de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed). Daarmee is dit bijzondere stuk Arnhems erfgoed voor toekomstige generaties behouden en krijgt de collectie de erkenning die het verdient.

Lees meer

image003.jpg

Museum Princessehof ziet het licht

Keramiekmuseum Princessehof toont tot 5 november een nieuwe tentoonstelling met Dutch Design. In Design#2: Licht demonstreren vijf ontwerpers hoe zij keramiek en licht combineren en tot een schitterend schouwspel komen. Er zijn hangende en staande lampen te zien, maar ook projecties op porselein en een gigantische lichtgevende installatie. Keramiek lijkt door zijn massieve karakter niet geschikt om te combineren met licht. Nederlandse ontwerpers staan er echter om bekend dat zij op originele en onconventionele manieren omgaan met hun materiaal. Een voorbeeld hiervan is Floris Wubben. Hij schilfert zijn porseleinen lampen met een gasbrander af, waardoor het doorschijnende effect van het materiaal versterkt wordt.

 

Lichtinstallatie

Het ontwerpersduo Kranen/Gille ontwerpt speciaal voor deze tentoonstelling een lichtinstallatie bestaande uit keramische tegels, old skool koperen verbindingen en LED-verlichting. De installatie van 10 bij 2 meter vormt een lichtgevend landschap bij nacht. Alsof je bij heldere hemel over de polder vliegt. Naast deze Terra Ducit zijn er ook nog diverse lampen van het ontwerpersduo te zien die gemaakt zijn voor het keramische atelier Cor Unum.

 

Originaliteit en knock off

De aan de Design Academy Eindhoven afgestudeerde Yun Tian projecteert bewegende animaties op borden van porselein en aardewerk. Ze vertelt hiermee het verhaal hoe Nederlandse keramisten Aziatisch porselein massaal hebben nagemaakt en zo tot Delfts blauw kwamen. Tegenwoordig wordt dit iconische Hollandse aardewerk weer nagemaakt in Azië. Yun Tian stelt hierbij de vraag of ‘knock offs’ kunnen leiden tot creativiteit en originaliteit.

Steeds vaker verwerken Nederlandse designers keramiek in hun ontwerpen. Keramiekmuseum Princessehof belicht deze beweging met een nieuwe jaarlijkse serie designtentoonstellingen onder de noemer Design#. In Design#2: Licht is verder nog werk van Babs Haenen en Patrick Hartog te zien.

 

De Stijl

De tentoonstelling Design#2: Licht is onderdeel van het themajaar Mondriaan tot Dutch Design. Nederland viert in 2017 dat het honderd jaar geleden is dat de kunstbeweging De Stijl is opgericht. Gedurende het hele jaar vinden er door heel Nederland tal van inspirerende tentoonstellingen en evenementen plaats.

Foto: Lampion des animaux, Kranen Gille. Foto: Cor Unum. 

Lees meer

image005.jpg

Sexy Ceramics in Leeuwarden

In Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden is van 27 augustus 2016 tot en met 9 juli 2017 een zinderende tentoonstelling over erotiek en keramiek te zien. Sexy Ceramics doorloopt aan de hand van Aziatische en Westerse keramiek alle fases van het liefdesspel. Van de eerste aanraking en voorzichtige hofmakerij tot expliciete seks. Klassieke Griekse vazen, verfijnd Aziatisch porselein en moderne keramiek nemen de kijker mee in de wereld van seks en verleiding. Er is aandacht voor verborgen symbolen, suggestieve vormen en expliciete objecten, maar ook voor de sensualiteit van het materiaal klei zelf.

Vervolgens wordt de bezoeker verleid het liefdesspel verder te ontdekken. In een weelderige zaal wordt de aandacht gevestigd op keramische voorwerpen waarin hofmakerij centraal staat. Courtisanes, femmes fatales, verleidelijke muiltjes en ondeugende herderstaferelen zorgen dat het bloed sneller gaat stromen en de eerste blosjes op de wangen verschijnen.

A dirty mind is a joy forever: met een beetje fantasie zie je sensuele vormen waar anderen die niet zien. Rondingen en welvingen doen denken aan de vormen van het menselijk lichaam. Zien we in een vaas een paar vrouwenbillen of slaat onze verbeelding op hol? Soms zijn de erotische verwijzingen suggestief, dan weer ben je omringd door ontblote borsten, ruwe mannenlijven en bevallige dames die niks aan de verbeelding over laten.

 

Peepshow

De peepshow vormt het ‘hoogtepunt’ van de tentoonstelling. Bezoekers kunnen gluren naar tegels met erotische afbeeldingen, pornografisch porselein en geboetseerde dildo’s. Hier wordt duidelijk dat door de eeuwen heen flink wat geslachtsdelen en seksscènes zijn afgebeeld in de keramiek. Voor deze laatste zaal wordt vanwege de expliciete content een leeftijdsgrens van 16 jaar gehanteerd.

 

Voor deze tentoonstelling heeft Keramiekmuseum Princessehof kunstwerken geleend uit de collecties van onder anderen het Rijksmuseum Amsterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, het Groninger Museum en verschillende particuliere verzamelaars. Ook Seksmuseum de Venustempel in Amsterdam levert een aantal objecten, waaronder een serie porseleinen dia’s met 19de-eeuwse porno. Perspekt Studio’s uit Haarlem is verantwoordelijk voor de vormgeving van de tentoonstelling en werkte mee aan het concept.

 

Chinese erotische kunst uit de collectie Bertholet

Speciaal voor deze tentoonstelling leent de Amsterdamse kunstverzamelaar Ferry Bertholet het Princessehof erotische keramiek uit zijn privécollectie. Het museum zal zestien objecten van Chinees porselein naar Leeuwarden halen. Hieronder zitten plastieken van verleidelijke courtisanes, poserende naakte vrouwen en expliciete seksscènes.

 

Historische afbeeldingen, verborgen symbolen en bekende liefdesverhalen uit Oost en West vormen een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling Sexy Ceramics. Courtisanes, femmes fatales, sensuele muiltjes en ondeugende herderstaferelen tonen een wereld vol verleiding. Een aantal bruiklenen uit de collectie Bertholet illustreert deze verhalen prachtig. Het explicietere werk zal te zien zijn in de zaal met de peepshow, waarvoor een leeftijdsgrens van 16 jaar gehanteerd wordt.

 

Kunstschilder, schrijver, collectioneur en restaurator Ferry Bertholet werd geboren in 1952 en studeerde van 1970 tot 1976 aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunst in Amsterdam. Hij staat bekend als kenner van Chinese erotische kunst en Japanse prenten. Van zijn hand zijn inmiddels zes kunstboeken in verschillende talen uitgebracht. In 2014 was de Chinese erotische collectie van de Bertholet collectie te zien in Sotheby’s Art Gallery te Hong Kong. Vervolgens werden enkele van de belangrijkste stukken gebruikt in tentoonstellingen van het British Museum, het Berkeley Art Museum, De Nieuwe Kerk en het Rijksmuseum te Amsterdam.

 

Keramiste Alexandra Engelfriet bekleedt wand met klei

Voor de tentoonstelling bekleedde de gerenommeerde keramiste Alexandra Engelfriet de wanden van een tentoonstellingszaal met klei, zodat bezoekers letterlijk met het materiaal worden omgeven.

 

Foto: Liefdespaar op bed, circa 1918 – 1922, Shanghai, China, porselein. Collectie Bertholet, Amsterdam. Foto: Michiel Elsevier Stokmans

 

Lees meer

« Vorige123Volgende »

Nu uit: nummer 233

 

Cover VUV 233 kopie-1.jpg

 

Faience serviezen uit Arnhem

Van 1907 tot 1934 was de Arnhemsche Fayencefabriek een van de belangrijke Nederlandse producenten van moderne keramiek. Behalve sieraardewerk werd ook veel gebruiksaardewerk, met name serviesgoed, gemaakt. In dit artikel van verzamelaar Benno Steenaert wordt uitgebreid de historie en typologie van de Arnhemse serviezen toegelicht.

Schertsen of sprenkelen

In dit artikel van archeologe Mieke Tolboom wordt een opmerkelijke fles uit de Gentse bodem besproken.  In 2013 is op een terrein langs de Sint-Michielsstraat in Gent een opgraving uitgevoerd, waarbij bewoningssporen, huizen, afvalputten en -bakken zijn aangetroffen uit de late middeleeuwen en de nieuwe tijd. Uit één van de zeventiende-eeuwse afvalbakken is een fles met een unieke vorm afkomstig. Deze fles wordt in dit artikel nader besproken.

Perzisch porselein

In het uitgebreide artikel 'Keramiekvondsten uit Enkhuizen als spiegel van de materiële cultuur in een globaliserende wereld' van Sebastiaan Ostkamp, Dieuwertje Duijn en Christiaan Schrickx wordt ingegaan op de opgravingen in Enkhuizen waarbij talloze scherven van importaardewerk uit de late zestiende en de zeventiende eeuw zijn aangetroffen. Hieronder zijn scherven van vier kommen van Perzische fritware. Het zijn de eerste vondsten van deze keramieksoort uit de Nederlandse bodem die als zodanig zijn herkend 

Prijs voor Johan van Loon

15 oktober 2016 ontving Johan van Loon in Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden de Van Achterbergh-Domhof Prijs 2016. Deze prijs wordt toegekend aan een persoon of instelling die van bijzondere betekenis is voor de ontwikkeling van de hedendaagse keramische kunsten in Nederland. Een interview met de winnaar.

Een fallusbeker uit Sluis

In het Princessehof in Leeuwarden is tot 9 juli van dit jaar de tentoonstelling Sexy Ceramics te zien. Dat  laat veertiende- of vroeg vijftiende-eeuwse voorwerpen van de tentoonstelling  niet op zichzelf staan, bewijst een recentelijk in Sluis (Zeeuws Vlaanderen) opgegraven fallusbeker uit hetzelfde tijdvak.

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur