Home > Tentoonstellingen

_H3 afb 1  BK-1956-44-95.jpgPublicatie over Verzamelaarskast met miniatuurapotheek uit 1730

Meer dan vijftig experts waren de afgelopen jaren bezig met het onderzoek naar de enige 18de-eeuwse miniatuurapotheek in Nederland. Het Rijksmuseum presenteert de resultaten nu in een uitgebreide, door Irma Boom ontworpen, publicatie waarin de miniatuurapotheek en 56 geheime laden voor het eerst, én op nagenoeg ware grootte, te zien zijn.

 

In deze zeldzame verzamelaarskast bevindt zich een verzameling curiosa waaronder een compleet ingerichte miniatuurapotheek met meer dan driehonderd Delftsblauwe potjes, glazen flesjes, houten laadjes, schilderingen en vergulde ornamenten. Naast en achter de miniatuurapotheek bevinden zich maar liefst 56 geheime laden die, op vijf lege na, een verzameling herbergen van bijna 2000 verschillende naturalia − zaden, bloemen, wortels, delen van dieren, gesteenten, mineralen, fossielen en nog veel meer.

 

Onderzoek

Nu het onderzoek is afgerond is er meer inzicht in de herkomst, het gebruik, de bijzondere naturalia en de verzamelaarswereld. Zo is duidelijk geworden dat de kast hoogstwaarschijnijk in 1730 in Amsterdam is gemaakt voor een welgestelde arts of apotheker. De kast is bedoeld als een curiositeit, als vermaak voor een select gezelschap van vrienden en andere verzamelaars.

 

Uit onderzoek is ook gebleken dat de meeste naturalia behoren tot de oorspronkelijke inhoud van de kast. Tot deze naturalia behoren zelfs uraniniet en twee andere uraniumhoudende mineralen. Uit veiligheidsoverwegingen zijn deze stoffen nu in het Rijksmuseumdepot veilig in loden kisten opgeborgen, volgens voorschrift en met vergunning op basis van de Nederlandse Kernenergiewet.

 

Dankzij de restauratie en conservering hebben de kast en de miniatuurapotheek weer veel van hun oude glorie hervonden. De kast vormt een hoogtepunt van de 18de-eeuwse zalen in het Rijksmuseum.

 

Publicatie

Verzamelaarskast met miniatuurapotheek

ISBN 978-94-9171-461-0

 

Collector’s Cabinet with Miniature Apothecary’s Shop

ISBN 978-94-9171-472-6

 

€ 40,00

 

Hoofdredacteur: Paul van Duin

 

Auteurs:

Reinier Baarsen

Annette Bierman

Judith van der Brugge-Mulder

Gerhard Cadée

Roelof van Gelder

Dave van Gompel

 

Voor meer informatie

 

www.rijksmuseum.nl

 

Lees meer

parkiet-op-vaas-met-korstsmos-w-e1490090771322.jpegCatherine Chaillou raku-sculpturen bij Loes en Reinier

Van 23 april tot 17 juni 2017 is bij Loes en Reinier International Ceramics in Deventer de tentoonstelling Catherine Chaillou raku-sculpturen te zien. Raku is een oude Japanse manier om keramiek te bakken die veel wordt toegepast in de traditionele Japanse theeceremonie. Het is een stookwijze waarmee een werkstuk in relatief snelle tijd gebakken wordt om daarna direct in een ton met organisch materiaal (b.v. zaagsel) geplaatst te worden. Deze techniek werd door de Amerikaanse keramisten Paul Soldner en Peter Voulkos in de jaren 70 van de vorige eeuw gepopulariseerd. Via de vele workshops en demonstraties werd het al spoedig een populaire manier van keramiek maken in de westerse wereld vooral ook omdat men er relatief snel resultaat mee kan boeken. Karakteristiek voor Raku keramiek zijn de craquelures die ontstaan tijdens de thermische schok die optreedt als het nog roodgloeiende werkstuk uit de oven genomen wordt en in de ton met zaagsel wordt geplaatst. Doordat het zaagsel in brand vliegt, de ton meteen wordt afgedekt ontstaat een zuurstofarme sterk rokende reductiebrand die de craquelures doet vullen met roet. In het eindproduct is dit zichtbaar als een fijne netvormige tekening van zwarte lijntjes die soms het gehele werkstuk bedekt.

 

Dieren

In het bescheiden atelier in de tuin van haar woning, een oude school in Charenton sur Cher ten zuiden van Bourges, realiseert Catherine Chaillou een oeuvre in klei dat zijn weerga niet kent. Of het nu kleine roofdieren zijn zoals hermelijnen, fretten of vossen; vogels van reiger tot winterkoninkje, reptielen en amfibieën, vissen en kreeften of bloeiende irissen, Catherine portretteert ze liefdevol en met onmetelijk geduld om door middel van modelage met verschillende soorten chamotte klei en glazuurtoepassing  een levensecht beeld te scheppen.

 

Naturalistisch

Catherine Chaillou werd opgeleid aan de academies voor schone kunsten te St. Etienne en Bourges. Aanvankelijk concentreert ze zich op schrift en illustratie. In 1990 wint ze er een eerste prijs mee in Bracieux. In dat zelfde jaar komt ze met klei in aanraking en besluit ze haar carrière een andere wending te geven. Ze neemt lessen bij Pascal Perrinet in Bourges om de raku-techniek onder de knie te krijgen. Ondertussen specialiseert haar echtgenoot Franck zich in de geheimen van het stoken van de raku-oven. In 1994 wordt haar werk voor het eerst geëxposeerd in het Museum van Bourges. Sindsdien weten zij zich verzekerd van een podium op talloze internationale naturalistische salons. Catherine Chaillou exposeerde voor het eerst bij Loes en Reinier in 2012.

 

Meer informatie

www.loes-reinier.com

Lees meer

Andries Dirk Copier, Leerdam Unica met decor van vis en zeepaardje, 1952, collectie Kunstconsult - 20th century art | objects, foto Erik Rijper.jpeg

Glaskunstexpositie 'Gestolde Dromen VIII'

Galerie Kunstconsult in Amstelveen presenteert van 10 juni t/m 22 september de glaskunstexpositie 'Gestolde Dromen VIII'. Ruim 100 spraakmakende glasobjecten uit de periode 1925-2000, waaronder unica van Andries Dirk Copier en Willem Heesen staan rond het thema ‘Zon, Zee, Zomer’ opgesteld. De verkoopexpositie start met een feestelijk openingsweekend op 10 en 11 juni. Daarna is 'Gestolde Dromen VIII' te bezoeken in de showroom van Kunstconsult in Amstelveen. Werk van bekende binnen- en buitenlandse glaskunstenaars is op de expositie te zien en te koop, zoals vazen met onderwaterlandschappen van Copier en objecten uit de geliefde serie ‘Waterkant’ van de hand van Willem Heesen.

 

Zeewezens
In de vroege ontwerpen van Andries Dirk Copier zijn zeewezens – van vis tot zeemeermin – terugkerende motieven. Uit de jaren 40 en 50 stammen zijn vazen en schalen met fascinerende onderwaterlandschappen. Voor Willem Heesen vormde het rivierenlandschap rond zijn glasstudio de Oude Horn in Acquoy zijn grootste inspiratiebron. Als geen ander wist hij waterleven in glas te vangen. Beroemd zijn de Anemoonvazen van zijn hand waarin zeeanemonen en kwallen zich lijken te bewegen.

 

Murano

Naast Nederlandse glaskunst omvat de expositie onder meer azuurblauw glas uit Murano, het glaseiland in de lagune van Venetië. Een buitenlands topstuk van vakmanschap is de op mediterrane wateren geïnspireerde vaas ‘Parelvisser’ van de Zweedse glasontwerper Vicke Lindstrand uit 1937.

 

Internationale expositie
De internationale expositie is samengesteld door Kunstconsult, specialist in 20ste-eeuwse toegepaste kunst. De collectie bestaat uit hoogwaardige originele objecten uit de periode 1900 – 1980 met de nadruk op Nederlandse Art Nouveau en Art Deco. Meer info op www.kunstconsult.nl

 

Gestolde Dromen VIII:
10 juni t/m 22 september
Openingsweekend: zaterdag 10 & zondag 11 juni 13.00 tot 17.00 uur.

Daarna: elke woensdag, donderdag en vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur.


Foto: Andries Dirk Copier, Leerdam Unica met decor van vis en zeepaardje, 1952, collectie Kunstconsult - 20th century art | objects, foto Erik Rijper.

Lees meer

Fruehchin.Keramik_web.jpeg

Vroege Chinese keramiek: Die Sammlung Heribert Meurer

Vanaf 22 april presenteert het GRASSI Museum in Leipzig meer dan tweehonderd objecten van vroege Chinese keramiek. Het merendeel van de tentoongestelde stukken is aan het museum geschonken door de in Stuttgart gevestigde kunsthistoricus Dr. Heribert Meurer. Daarnaast worden werken uit de eigen collectie getoond. Naast de vroege Chinese keramiek, waarvan sommige stukken meer dan drieduizend jaar oud zijn, zullen circa honderd keramische werken uit de 20e en 21e eeuw worden tentoongesteld.

 

Meer informatie

www.grassimuseum.de

 

 

Lees meer

PZH_gemberpotje-2A_breien_coll-M-Beelen_09sep16_1_kl.jpg'Nederland breit in de keramiek, twee historische ambachten hand in hand'

Breien in de keramiek: rond 1900 was het een internationale rage. Keramiekfabrieken in Wenen, Dresden ( Meissen), Kopenhagen (Bing & Grondahl), maar ook Delft (Porceleyne Fles), Den Haag (Rozenburg), Amsterdam (Distel), Purmerend (HAGA), Hilversum (Plateelbakkerij 'Delft'), om maar enkele te noemen, brachten met het breien als motief tegels, tegelplaten, tegeltableaus, vrijstaande plastieken, kruiken, wandborden, tabakspotten en zelfs pijpen uit. Een selectie hiervan is te zien in deze tentoonstelling in Keramisch Museum Goedewaagen, die verlengd is tot 26 juni 2017.

 

Ongetwijfeld ontleende het thema zijn populariteit aan de herkenbaarheid en misschien ook wel aan het als gezellig ervaren thuis breien. Eigen aan de beweging van de Arts and Crafts die door te ijveren voor de wedergeboorte van oude ambachten reageerde op de afstomping van de 19e eeuwse massaproductie, was eveneens de verheerlijking van het landleven. Vaak worden daarom boerinnen, vissersvrouwen en schaapsherders in streekdracht uitgebeeld.

 

Textielkunstenares en breispecialiste Constance Willems verzamelt al jaren afbeeldingen van het breien in allerlei kunstdisciplines. Zij was het ook die aangaf dat alleen al over het breien in de keramiek een intrigerende tentoonstelling te maken is. Als curator van deze tentoonstelling laat zij dit ruimschoots zien. Aan deze expositie droegen een groot aantal particuliere verzamelaars en de musea van Marken en Harderwijk bruiklenen bij.

 

De in Den Haag op de Koninklijke Academie opgeleide kunstenares die in Nederland, Duitsland en Australië ook zelf aan academies doceerde, kwam voor dit project met bijzondere breisels als reflectie op keramische motieven. Alle reden om deze expositie ook te verlengen.

 

Voor meer informatie: www.keramischmuseumgoedewaagen.nl


Foto: PZH, gemberpotje, 'Breiend Marker meisje', voor 1920, voor Van der Sluijs, Rotterdam; coll. Matthieu Beelen.



Lees meer

« Vorige123Volgende »

Nu uit: nummer 233

 

Cover VUV 233 kopie-1.jpg

 

Faience serviezen uit Arnhem

Van 1907 tot 1934 was de Arnhemsche Fayencefabriek een van de belangrijke Nederlandse producenten van moderne keramiek. Behalve sieraardewerk werd ook veel gebruiksaardewerk, met name serviesgoed, gemaakt. In dit artikel van verzamelaar Benno Steenaert wordt uitgebreid de historie en typologie van de Arnhemse serviezen toegelicht.

Schertsen of sprenkelen

In dit artikel van archeologe Mieke Tolboom wordt een opmerkelijke fles uit de Gentse bodem besproken.  In 2013 is op een terrein langs de Sint-Michielsstraat in Gent een opgraving uitgevoerd, waarbij bewoningssporen, huizen, afvalputten en -bakken zijn aangetroffen uit de late middeleeuwen en de nieuwe tijd. Uit één van de zeventiende-eeuwse afvalbakken is een fles met een unieke vorm afkomstig. Deze fles wordt in dit artikel nader besproken.

Perzisch porselein

In het uitgebreide artikel 'Keramiekvondsten uit Enkhuizen als spiegel van de materiële cultuur in een globaliserende wereld' van Sebastiaan Ostkamp, Dieuwertje Duijn en Christiaan Schrickx wordt ingegaan op de opgravingen in Enkhuizen waarbij talloze scherven van importaardewerk uit de late zestiende en de zeventiende eeuw zijn aangetroffen. Hieronder zijn scherven van vier kommen van Perzische fritware. Het zijn de eerste vondsten van deze keramieksoort uit de Nederlandse bodem die als zodanig zijn herkend 

Prijs voor Johan van Loon

15 oktober 2016 ontving Johan van Loon in Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden de Van Achterbergh-Domhof Prijs 2016. Deze prijs wordt toegekend aan een persoon of instelling die van bijzondere betekenis is voor de ontwikkeling van de hedendaagse keramische kunsten in Nederland. Een interview met de winnaar.

Een fallusbeker uit Sluis

In het Princessehof in Leeuwarden is tot 9 juli van dit jaar de tentoonstelling Sexy Ceramics te zien. Dat  laat veertiende- of vroeg vijftiende-eeuwse voorwerpen van de tentoonstelling  niet op zichzelf staan, bewijst een recentelijk in Sluis (Zeeuws Vlaanderen) opgegraven fallusbeker uit hetzelfde tijdvak.

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur