Harm Kamerlingh Onnes, 1931, Glas-in-lood raam met flessen.jpg

Het Nationaal Glasmuseum koopt unieke collectie glas-in-lood ramen

Het Nationaal Glasmuseum heeft een unieke collectie glas-in-lood ramen aangekocht uit de nalatenschap van Hugo Tutein Nolthenius. Het gaat om zes ramen, ontworpen door Johan Thorn Prikker (1868-1932) en Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985). Vanaf 2 april zijn de ramen in het museum te zien. Alle ramen zijn afkomstig uit het woonhuis (Nieuwe Plantage 48, Delft) van Hugo Tutein Notlhenius (1863-1944), de voormalige directeur van de Fransch-Hollandsche Oliefabrieken Calvé-Delft N.V. te Delft en tevens een groot kunstverzamelaar. Voor zijn verzameling (met onder meer werken van Isaac Israëls en Vincent van Gogh) werd hij geadviseerd door ‘kunstpaus’ H.P. Bremmer.

 

Kamerlingh Onnes was via moederskant een volle neef van Tutein Nolthenius en verkreeg zo zijn eigen ramen weer in zijn bezit plus het raam van Thorn Prikker uit de nalatenschap van Tutein Nolthenius. Door de aankoop van de gehele collectie glas-in-lood blijft de samenhang te zien die Tutein Nolthenius beoogde voor zijn woonhuis.

 

De aankoop is mogelijk gemaakt door de steun van Vereniging Rembrandt mede dankzij haar Themafonds Glas, het VSBfonds, de Vereniging Vrienden van Modern Glas, stichting Strand Links, het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en enkele particuliere donateurs.

 

Het Nationaal Glasmuseum laat glas in al zijn verschijningsvormen zien aan een breed publiek. Door de achtergrond van het Glasmuseum (ontstaan vanuit de Glasfabriek Leerdam) is er in het verleden weinig aandacht besteed aan andere soorten glaskunst dan het geblazen glas. Met deze collectie brengt het museum daar nu verandering in.

 

Samen met het glas-in-lood en het vlakglas uit de collectie van het Glasmuseum zullen deze ramen in een permanente opstelling getoond worden. De collectie van het museum is door het Transparant Depot altijd voor de bezoekers te zien. Het glas-in-lood krijgt een eigen plek in dit depot, met een eigen achtergrondverhaal. Door de combinatie met geblazen glas uit dezelfde periode zal het museum een vollediger verhaal vertellen over het medium glas.

 

Door deze ramen te tonen met het glas-in-lood van A.D. Copier (1901-1991), Theo van Doesburg (1883-1931) en Vilmos Husnar (1884-1960) krijgt het publiek een overzicht van de brede toepassingen van glas-in-lood in deze periode (1920-1930).

 

© Vormen uit vuur