Home

right_hesmerg43433.jpg

Celebrating Ceramics - 100 jaar Ettore Sottsass

 

Ter ere van de honderdste geboortedag van de beroemde Italiaanse architect en ontwerper Ettore Sottsass toont het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch honderd hoogtepunten uit zijn keramisch oeuvre.

 

Ettore Sottsass (1917 - 2007) bouwde vanaf 1947 een carrière op met interieurvormgeving en industrieel design. Sottsass was daarbij een belangrijk vernieuwer. Zijn ontwerpen voor woninginrichting, kantooruitrusting, meubilair en woonaccessoires beïnvloedden sterk de avant-garde vormgeving van de jaren zestig en zeventig. In 1981 was hij medeoprichter van de befaamde Memphisgroep. Naast zijn werk voor Memphis was Sottsass ook actief als vormgever voor Alessi, Artemide en Olivetti.

 

Keramiek als oervorm van design
Gedurende Sottsass’ lange carrière is keramiek een steeds terugkerende fascinatie. Zijn unieke visie op vormgeving komt het sterkst tot uitdrukking in ontwerpen voor keramiek, van zijn eerste vazen halverwege de jaren vijftig tot de laatste schetsen vlak voor zijn overlijden. Sottsass benaderde alle gebruiksvoorwerpen, en met name die in keramiek, als rituele instrumenten, betekenisvolle gereedschappen voor het alledaagse bestaan. Zo grijpt hij regelmatig terug op oervormen met een symbolische lading, zoals bij de theepotten uit de reeks Indian Memory.

 

Sottsass in Den Bosch
Het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch heeft een lange historie met Ettore Sottsass. In 1984 organiseerde Het Kruithuis, de voorloper van het huidige museum, de eerste Memphistentoonstelling in Nederland. In 1995 ontstond in nauwe samenwerking met Sottsass de eerste tentoonstelling die exclusief aan zijn keramiek was gewijd. Sindsdien is zijn werk regelmatig in het museum te zien geweest. Zijn keramisch design is ruim vertegenwoordigd in de collectie van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch.

 

14 september 2017 t/m 7 januari 2018

Kijk op http://www.sm-s.nl/ voor meer informatie.

Lees meer

2._Simsa_Cho_Floot.jpg

Glass 4 Ever - Beeldend glas van nu

21 oktober 2017 t/m 18 maart 2018

 

Met het werk van 25 overwegend Nederlandse kunstenaars toont het Gorcums Museum van 21 oktober 2017 t/m 18 maart 2018 hoe veelzijdig het materiaal glas kan zijn: broos of sterk, transparant of ondoorzichtig, vlak of barok.

 

Deelnemende kunstenaars zijn onder meer Katrin Maurer, Xandra Bremers, Hans van Bentem, Bernard Heesen, Gabriëlle van de Laak, Josja Caecilia Schepman, Caroline Prisse, Mieke Groot, Klaas Gubbels, Paul Funcken, Ans Bakker, Gert Bullée, Bikkel, Rachel Daeng Ngalle, Albert Hendriks, Wouter Bolangier, Yvon Trossèl, Nataliya Vladichko, Sebastiaan Coppens, Krista Israel, Klaas Gubbels, Marta Klonowska en Marinke van Zandwijk.

 

 

Gorcums Museum

Grote Markt 17

4201 EB Gorinchem

tel. 0183-632821

 

www.gorcumsmuseum.nl

Lees meer

20b061f1-d97e-485c-a262-9905a0f0dfe8.jpgDelfts aardewerk, merken en fabrieken

Medio september verschijnt Delfts aardewerk, Merken en fabrieken, het vervolg op Delftsch wit (2013). Het boek onthult de omvangrijke collectie Delfts blauw van antiquair en verzamelaar Léon-Paul van Geenen en voert langs vier eeuwen Hollandse aardewerkglorie. Delfts aardewerk toont onder meer nooit eerder gepubliceerde bodemvondsten, halffabricaten, tegels, spreukenborden, miniaturen, Oranjegoed, tabakspotten, Chinese voorstellingen, boerendelfts en medische voorwerpen. Bovendien is het een actueel en overzichtelijk naslagwerk met informatie over fabrieken, plateelbakkers en merken - ideaal voor verzamelaars, professionals en andere liefhebbers.

Uitgeverij PolderVondsten

Léon-Paul van Geenen Delfts aardewerk, Merken en fabrieken

Meertalige editie: Nederlands, Engels, Frans en Japans

324 pagina’s, meer dan 1.200 afbeeldingen

ISBN 978 90 817063 7 7

€ 60

Lees meer

Titia Felderhof (855 x 686).jpg

The Glass Prize 2017 gewonnen door Titia Felderhof

The Glass Prize wordt ieder jaar georganiseerd door Warm Glass UK en is bedoeld om kunstenaars te inspireren om met ovengevormd glas te experimenteren. Kunstenaars over de hele wereld worden aangemoedigd om hun werk te delen en hun passie voor glas te laten zien.

 

Er zijn een drietal categorieën voor deze prijs. Jurylid Peter Borkovics verklaarde dat dit jaar het niveau van de inzendingen hoog was. Voor de categorie ‘Other Glass’ zijn er daarom twee winnaars; één voor technische vaardigheid en één voor artistieke impressie. Titia Felderhof won The Glass Prize 2017 Other Glass voor de artistieke impressie met ‘Utopia’.

 

Felderhof over ‘Utopia’:

‘Ik heb een fascinatie voor het fenomeen dat zich een gedachte, een idee, een ontwikkeling, uitvinding, noem maar op, aan de ene kant van de wereld ontstaat en tegelijkertijd ook aan de andere kant.  Er moet een - al dan niet voor de mens waarneembare - connectie zijn. Mijn Utopia is een poging dit fenomeen op eigen wijze te verbeelden. De draaiende vormen zijn afzonderlijke werelden in een universum op zich. Ze draaien in een netwerk van energie, beweging door beweging.                                                         

Ik zoek niet naar een vaste plek waar alles perfect is. Daar geloof ik niet in. Beweging zorgt voor nieuwe ideeën, kansen, inspiratie.’

 

Meer informatie over The Glass Prize 2017 is te vinden op www.theglassprize.co.uk

Meer werk van Titia Felderhof is te vinden op www.titiafelderhof.nl

Lees meer

Princessehof oud.jpg

Vooraankondiging symposium verleden, heden en toekomst keramiekmusea

De Ottema-Kingma Stichting (OKS) organiseert samen met de afdeling Kunstgeschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen het jaarlijkse OKS-symposium. Thema dit jaar is ‘keramiekmusea: verleden, heden en toekomst’.

 

Dit jaar bestaat Keramiekmuseum Het Princessehof  in Leeuwarden 100 jaar. Daarmee is het een van de oudste keramiekmusea in Europa. De vorstelijke behuizing van het museum is op zichzelf al bijzonder, evenals de wijze waarop het er werd gevestigd. Als erfgenaam van Nanne Ottema, de oprichter van Keramiekmuseum Het Princessehof, wil de OKS bij dit bijzondere jubileum terugblikken, het actuele beeld vergelijken en waar mogelijk vooruitkijken.

 

De meeste keramiekmusea zijn ontstaan uit particuliere verzamelingen, waar bevlogenheid en verdieping van kennis de boventoon voerden. Deze musea waren vooral bedoeld voor fijnproevers die precies wisten wat ze zagen, of daarvan studie maakten.

 

Veel van deze musea lopen tegenwoordig het risico van lage bezoekersaantallen en een moeizaam exploitatiemodel als ze geen beleid voeren dat is gericht op een breder publiek. Het blijkt vaak een grote uitdaging te zijn om zowel vakspecialisten als meer algemeen belangstellenden te bedienen. De centrale vraag is hoe gespecialiseerde musea met deze opgave om gaan.

 

De OKS is verheugd al te kunnen delen dat mevrouw J. Harrison-Hall, conservator van de collectie Azië en de Percival David collection in het British Museum in Londen, haar medewerking aan het symposium heeft toegezegd.

 

Het jaarlijkse OKS-symposium vindt plaats op maandag 27 november 2017 in Leeuwarden. Het volledige programma en de mogelijkheid om u aan te melden volgt later dit jaar.

 

Lees meer

Nu uit: nummer 234

 cover 234.PNG

 

Voor de Nederlandse markt -Duits steengoed uit het Westerwald en van elders 1800-1900

Duits steengoed, bij uitstek geschikt als schenk- en drinkgerei, was eeuwenlang in Nederland een hoogstaand kwaliteitsproduct en een welkome aanvulling op het eigen pottenbakkersgoed. Siegburg, Raeren en Frechen waren vanouds de belangrijkste leveranciers, maar hun rol is geleidelijk overgenomen door de kannenbakkers van het Westerwald. In de negentiende en twintigste eeuw maakten zij vooral functioneel gebruiksgoed, zoals boter- en inmaakpotten en kannen en kruiken.

Hoewel de decoratie van de voorgaande eeuwen grotendeels werd prijsgegeven, zijn er zeker in de eerste helft van de negentiende eeuw nog aantrekkelijke potten gemaakt, rijk versierd met uitgesneden dierfiguren in combinatie met florale motieven.

Met het Westerwald waren er intensieve handelscontacten dankzij de talloze kooplieden die vanaf omstreeks 1800 op en neer reisden naar Holland. Dit aspect wordt nader uitgediept.

Ten slotte wordt aandacht gegeven aan de pogingen van enkele Nederlandse pottenfabrikanten om het Duitse steengoed zelf te maken.

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur