Home

art nouveau opgegraven.jpg

Ontwerpen Art Nouveau aardewerk gevonden op fabrieksterrein Utrecht

Tijdens archeologisch onderzoek aan de Vaartsche Rijn in Utrecht zijn unieke ontwerpen gevonden van prachtig art nouveau aardewerk dat tussen 1884 en 1905 werd gemaakt in de Faience- en Tegelfabriek 'Holland'. Daaronder bevinden zich serviesontwerpen van architect H.P. Berlage en meubelontwerper Jac. van den Bosch. De ontwerpen geven een prachtig kijkje in de keuken van een van de interessantste aardewerkfabrieken uit de art nouveau-periode in Nederland. Het archeologisch onderzoek werd in september 2017 verricht door RAAP in opdracht van GTZ Investment.

 

Biscuit
De ontwerpen werden gevonden door archeologen van RAAP in een kuil met ongeveer 5.000 nog ongeglazuurde scherven (‘biscuit’) van vazen, schalen, borden en ander serviesgoed. De ontwerpen bestaan uit gestileerde bloemen, soms gecombineerd met insecten en vogels. Daarbij gaat het zowel om geschilderde ontwerpen als om schetsen en tekens in potlood. Het is een unieke verzameling die een beeld geeft van hoe de wereldberoemde ontwerpen van de serviezen, die tegenwoordig in nationale en internationale musea te vinden zijn, tot stand kwamen. "Deze vondsten vormen een mooie aanwinst voor het cultureel erfgoed van onze stad", zegt de Utrechtse wethouder Kees Geldof (Erfgoed). "Ze zullen leiden tot verder en diepgaand onderzoek naar de collectie en het proces van het ontwerp."

 

Verder onderzoek
De bijzondere vondst roept ook nog veel vragen op. Want waarom is deze collectie ooit begraven en waarom is alles kapot? Ook is nog niet geheel duidelijk om welke ontwerpstadia het gaat. Om mogelijke antwoorden op deze vragen te kunnen krijgen, zal het gevonden serviesgoed verder worden onderzocht en zoveel mogelijk worden gereconstrueerd. Dat zal de komende tijd gebeuren in de ArcheoHotspot in Utrecht, die voor bezoekers van Castellum Hoge Woerd vrij te bezoeken is. 

 

ArcheoHotspot
De openingstijden van de ArcheoHotspot in Castellum Hoge Woerd in De Meern zijn: elke woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 12:00 tot 16:00. Hogewoerdplein 1 3454 PB Utrecht.

 

Lees meer

Nineveh.jpg

RMO: Along the Road to Nineveh

De monumentale schilderijen en keramische objecten van de internationaal gerenommeerde kunstenaar Qassim Alsaedy (Bagdad, 1949) ademen in alles geschiedenis. Voor deze expositie liet hij zich inspireren door het oude Nabije Oosten en de ruïnes van Nineveh, ooit de hoofdstad van het Assyrische rijk. Alsaedy exposeert in Along the Road to Nineveh bestaand en nieuw werk, in totaal 22 schilderijen en keramiek-werken. De schilderijen en objecten van Qassim Alsaedy vindt u in de entreehal van het museum, in de ruimte achter en naast de Egyptische tempel.

 

Vierkant met reliëf

Bijna al het werk van Alsaedy is vierkant, een vorm die verwijst naar de duizenden jaren oude plaquettes die in Iraakse tempels zijn gevonden. Op deze vierkante plaquettes staan afbeeldingen in reliëf. Alseady maakt ook veel gebruik van reliëf in zijn werk. Met verf schildert hij de tekens op een paneel, laagje voor laagje. Na vele lagen oogt het alsof de tekens uit een mal gerold zijn. Zijn werk is altijd tactiel en driedimensionaal.

 

Qassim Alsaedy

Qassim Alsaedy woont sinds 1994 in Nederland. Als student aan de kunstacademie bezocht hij de ruïnes van de antieke stad Nineveh, die hem later zouden blijven inspireren. Onder het regime van Saddam Hussein zat hij negen maanden vast als politieke gevangene. In de jaren 80 ontvluchte hij Irak, waarna hij via omzwervingen in Europa terecht kwam. Tijd is een kenmerkend element in zijn werk, evenals zijn streven naar 'absolute schoonheid', om tegenwicht te bieden tegen oorlog en de lelijkheid die dat voortbrengt. De architecturale vormen van zijn keramische werk, waarin de vormentaal en kleuren van het oude Nabije Oosten weerklinken, creëerde hij samen met de Duitse keramiste Brigitte Reuter (1945).

 

Zie voor meer informatie: website RMO.

Lees meer

 

hollants_pors.jpg

Gezocht: verzamelaars en hun favoriete voorwerp

Is het de vorm, of is het de specifieke kleur van het materiaal? Of wordt u geraakt door het verhaal achter een bepaald voorwerp van keramiek of glas? Soms bent u als liefhebber op slag verliefd op een voorwerp. Van de ontdekking tot de aankoop, het voorwerp blijft intrigeren en het bezitten en bestuderen ervan geeft vaak veel voldoening.

Ter gelegenheid van het 65-jarig jubileum van onze vereniging laten we in 2018 graag de leden aan het woord over hun favoriete voorwerp. Wij nodigen u van harte uit om een van uw lievelingsvoorwerpen met de lezers te delen. Dat kan in de vorm van een beschrijving van circa 200 tot 250 woorden. U kunt zowel het voorwerp als uw fascinatie, de geschiedenis of het verhaal erachter beschrijven. Samen met een fraaie foto van uw voorwerp (minimaal 1 MB) stuurt u de tekst per mail naar: redactiesecretariaat@vormenuitvuur.nl. In elk nummer worden diverse voorwerpen opgenomen. Wij zien uw bijdrage graag tegemoet!

 

In het huidige nummer vind u alvast een voorproefje van enkele van onze bestuursleden.
Namens de jubileumcommissie en de redactie,

 

Erik Weber

 

Lees meer

thumbnail_Matthieu van der Giessen-mijnpotten2%5b1%5d.jpg

“Liefkozingen met penseel” 

Mathieu van der Giessen demonstreert slibschilderen in de Tiendschuur

 

Mathieu van der Giesen verzorgt een demonstratie slib schilderen, zondag 17 december tussen 14 en 16u. in Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen. Hij is een gepassioneerd ambachtsman met een grote liefde voor het materiaal. Hij doceert het vak op de enige keramiekopleiding in ons land. Zijn vaardigheden in het  hanteren van draaischijf en penseel zijn in binnen en buitenland beroemd. Mathieu exposeert momenteel zijn werk in het museum. Hij maakt onderdeel uit van de groepsexpositie: “Kleischilders”. Deze is nog te zien tot en met 14 januari.

 

Mathieu van der Giessen (1952, Schiedam) is opgeleid als tekenleraar, maar besluit pottenbakker te worden in 1972. Hierin is hij voornamelijk autodidact. Hij leert veel van boeken, keramiek in de musea en collega pottenbakkers. In 1976 opent hij een eigen pottenbakkerij in Schiedam. Naast zijn eigen werkplaats werkt hij 20 jaar lang één of meerdere dagen als productie pottenbakker, de beste manier om het pottenbakken onder de knie te krijgen. In die jaren heeft hij ongeveer 200.000 potten gedraaid. Sinds 2002 is hij als docent verbonden aan de keramiekafdeling van de Stichting Bevordering Beroepsopleidingen (SBB) in Gouda. Hij exposeert zijn werk regelmatig en neemt deel aan veel keramiekmarkten. Daarnaast verzorgt hij regelmatig gastlessen. Over zijn werk zegt hij: “Ik wil mooie gebruiksvoorwerpen maken! Een handgemaakt kommetje onderscheidt zich van een fabriekspot, het vertelt de gebruiker het verhaal van de maker, z'n ideeën, z'n gedachten, z'n stemmingen. Het laat de hand van de maker zien. Het is waarschijnlijk daarom, dat veel pottenbakkers voor hun dagelijks gebruik ook potten van collega's gebruiken; hun eigen verhaal kennen ze, het is boeiend om ook dat van een ander te horen.”

 

Mathieu van der Giessen is een van de kunstenaars die deelnemen aan de expositie: “Kleischilders”-Hedendaagse slibgedecoreerde keramiek die momenteel in de Tiendschuur te zien is. Decoreren met kleislib is een techniek die eeuwenoud is, komt in veel keramiekplaatsen ter wereld voor en is en nog altijd geliefd. Deze expositie toont werk van hedendaagse slibschilders. Deze moderne ambachtsmensen uit heel Europa zijn kunstenaars met klei en slib. Ze beschilderen hun handgevormd werk met een papje van klei al dan niet ingekleurd met kleurpigmenten of oxides. Soms afgewerkt met een glanzend laagje transparant glazuur, soms blijft bewust de ruwe klei zichtbaar. Hun warme gebruiksgoed is de kroon op de gedekte tafel. De autonome objecten zijn imposant en een lust voor het oog.

 

Zoveel schilders zoveel stijlen. Het werk dat in deze expositie te zien is loopt uiteen van klassiek ogend zeer minutieus beschilderd werk tot de expressieve werken waar je de klei slib bijna letterlijk om de oren vliegt. De deelnemende kunstenaars: Dylan Bowen (GB), Patia Davis (GB), Francoise Dufayard (FA), John Higgins (GB), Niek Hoogland (NL), Michel Gardelle (FA), Mathieu van der Giessen (NL), Grita Götze (DE), Nigel Lambert (GB), John Pollex(GB), Peder Rasmussen(DK), Elke Sada (DE).

 

De expositie is nog te zien tot en met 14 januari 2018. 

Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen 
Openingstijden:  dinsdag tot en met  zondag 11.00 uur - 7.00 uur.
Kasteellaan 8, 5932 AG Tegelen (Venlo)
 www.tiendschuur.net

 

Lees meer

omslag karelse goudse plastieken 2 (416 x 600).jpg

Goudse Plastieken deel 2 - Johan Karelse

 

Onlangs verscheen deel 2 van het in 2011 verschenen Goudse Plastieken.

Na het verschijnen van ‘deel 1’ ontving de auteur van andere verzamelaars talrijke nieuwe gegevens, zoals voorraadlijsten, calculatielijsten, balansen en correspondentie van ontwerpers aan fabrikanten, etc.
De nieuwe informatie is in dit nieuwe deel verwerkt.

 

De bekende twintigste-eeuwse Goudse plastieken, beeldjes in art-decostijl, werden aanvankelijk uitgevoerd in matwit, maar vanaf de jaren twintig werden ook andere kleuren toegepast, zoals ‘Delft Blauw’. Na 1945 werd er veel geëxperimenteerd met nieuwe glazuren, zoals ‘unique metallique’. En in de jaren vijftig en zestig werden talloze modellen opnieuw uitgebracht. Van sommige plastiekjes zijn meer dan twintig verschillende versies bekend. De plastiekjes vormden voor de Goudse industrie een belangrijke inkomstenbron. Belangrijke kunstenaars kregen ontwerpopdrachten, onder wie Chris van der Hoef, Eta Lempke, Johan C. Altorf, Jan Schonk, Bernhard Richters, Tjipke Visser, Hans Mengelberg en Cris Agterberg.

 

Niet alleen plastieken van de grote fabrieken, zoals Plateelbakkerij Zuid-Holland, Flora, Ivora, Goedewaagen, Regina, Zenith, Ed. Antheunis en Schoonhoven zijn in dit boek opgenomen, ook die van de kleinere fabrieken, zoals Bonaparte, De Drietand, De Vries, J. Nuvelstein, De Jong, Sint Lukas, Tiko en Boonekamp komen aan bod.

 

ruim 1.300 afbeeldingen

€ 35,-

ISBN 978-90-5997-253-7

 

https://www.primaverapers.nl/categorie/kunst/toegepaste-kunst/

 

Lees meer

Poster-A0-OG2017.jpg

 

Expositie Ovengevormd glas

 

In het eerste weekend van november, vond voor de zesde keer het openingsweekend  ‘Ovengevormd Glas’ plaats. T/m 30 december is nog op twee locaties (in Museum Joure en bij Galerie Reinaerde in Langweer) sculpturaal werk van ovengevormd glas te zien èn te koop.

 

Van meer dan 35 glaskunstenaars uit binnen- en buitenland zijn glazen sculpturen te zien die, anders dan geblazen glas, in ovens in mallen worden gevormd. Deze techniek is enigszins vergelijkbaar met het gieten van bronzen beelden. Het resultaat is afhankelijk van het materiaal waarvan de mal wordt gemaakt (zand, gips, keramiek), maar ook van hoe lang en hoe warm het glas wordt gestookt.

 

Omdat elke glaskunstenaar ook nog eens een eigen stijl heeft, is er een grote verscheidenheid aan beelden. Veel daarvan zijn nog nooit in Nederland te zien geweest, of zelfs speciaal voor deze expositie gemaakt. Ovengevormd glas is een bijzondere glaskunstdiscipline. Het is de combinatie van een technisch ambacht met creativiteit:

 

– Wat doet glas bij welke temperatuur en hoe maak je daar gebruik van, is een deel van dat technische. Daarbij komt het kunnen bedienen van ovens, zaag- slijp- polijst en zandstraal-apparatuur en het kunnen werken met de verschillende materialen om mallen van te kunnen maken: zoals zand, gips, alginaat, siliconen en keramiek.

– Creativiteit laat een enorme verscheidenheid aan sculpturen ontstaan. Glas dat zo breekbaar is, maar toch ook sterk, kan worden gevormd tot tere beeldjes en robuuste sculpturen, kan licht vangen, kleuren en verspreiden.

 

De expositie is tijdens openingstijden te bezoeken. Bij de expositie is een catalogus uitgegeven. Deze is te koop aan de balie of bij Galerie Reinaerde. 

 

Kijk ook op www.ovengevormdglas2017.nl

Lees meer

004.JOHAN-TAHON--APRIL-2017-PH.GJ.jpg

MONK Solo tentoonstelling Johan Tahon

 

De Belgische kunstenaar Johan Tahon (1965, Menen) is vanaf 2 december 2017 t/m 25 november 2018 te zien met zijn eerste museale solotentoonstelling ‘MONK’ in het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. De kunstenaar toont er contemplatieve figuren, albarelli (apothekerspotten), kleinsculptuur, atelierschetsen en studiemateriaal. In de tentoonstelling is te zien dat Johan Tahon ervoor kiest om zijn keramische sculpturen te overgieten met glazuur, wat de werken een soort rituele kracht meegeeft.

 

De negen monnikachtige figuren die in ‘MONK’ te zien zijn, drukken verstilling uit. Hun houding roept op tot introspectie, wat voor Johan Tahon een belangrijk onderwerp is. De monniken brengen ook een ander thema naar voor, dat van het ritueel, iets wat Tahon mist in deze tijd.

 

De keuze voor ‘MONK’ komt voort uit een grote sympathie die Tahon koestert voor het religieuze. Wanneer hij hoorde over de vier monniken die vorig jaar van Diepenveen naar Schiermonnikoog verhuisden om er een cisterciënzerabdij te stichten, raakte het hem. Met de tentoonstelling eert hij de doorzetting en moed voor het najagen van een spirituele roeping.

 

Keramiekmuseum Princessehof
Grote Kerkstraat 11
8911 DZ Leeuwarden

website Keramiekmuseum Princessehof

Lees meer

Inventar_79872_MB_orig.jpg

DELFT PORCELAIN. European faience

GRASSI Museum 23.11.2017 – 06.05.2018

 

With the special exhibition “DELFT PORCELAIN. European faience”, the GRASSI Museum for Applied Art, Leipzig shows a significant collection, which has been little noticed and exhibited: European faience of the most diverse manufactories and countries from the 17th to the 18th century.

 

The museum's collection of faience is exceptionally extensive and qualitatively outstanding. Since the opening of the museum in 1874, faience have been collected continuously, so that the collection today comprises about 540 harnesses and about 145 tiles of almost all major manufactories. A comprehensive collection of 55 items of French faience were donated as a gift to the museum in 2014. In the exhibition, these faiences will be presented to the public for the first time.

 

Faience have been extremely popular since the 17th century. They belonged to both the nobility and the upper middle class as an integral part of an exclusive interior design. The wealthy citizens and the aristocrats ordered large lids and pots, representative, partially painted with the family crested service or utensils. They tried to imitate the precious Chinese porcelain, that was imported by “Vereenigden Oostindischen Compagnie” founded in the year 1602 with faience in shape and color as exactly as possible. This effect was achieved by a cobalt blue decoration on a white opaque tin glaze. The often elaborately crafted works of art are until today documents of one of the imaginative epochs of European art and cultural history. They reflect the life forms of the 18th century in their great complexity and all their richness and reveal at the same time social conditions, representative demands and typical customs.

 

In the exhibition, each visitor can participate in the creation of a large tile image. The exhibits should serve as inspiration. An ornamental joint venture grows tile by tile in white and blue. At the end of the exhibition time, visitors can pick up their own tile puzzle piece and send it to its new use.

 

In the exhibition, a scientific publication will be published which provides a comprehensive overview of the existence and the loss of European faience in the GRASSI Museum for Applied Art, Leipzig. Passage-Verlag Leipzig, € 25.00. Available in the museum shop and in bookstores. ISBN 978-3-95415-067-0.

 

http://www.grassimuseum.de/ausstellungen.html

 

 

Lees meer

6894.jpg

A Culture Revealed

Kangxi-era Chinese Porcelain from the Jie Rui Tang Collection

 

Dit bijzondere boek verschijnt in een oplage van 250 exemplaren voor de Europese markt. De Jie Rui Tang collectie is een Amerikaanse privécollectie van honderden Kangxi porseleinen stukken van de hoogste kwaliteit. Het boek toont een selectie van 120 bijzonder hoogwaardige stukken Kangxi porselein uit de Jie Rui Tang Collectie. De objecten zijn geselecteerd vanwege hun esthetische schoonheid, technische verfijning en diversiteit in onderwerp. De stukken zijn prachtig in beeld gebracht en uitvoerig beschreven.

 

A Culture Revealed. Kangxi-era Chinese Porcelain from the Jie Rui Tang Collection
Cynthia Volk en anderen
2017, 23,9 x 30 cm, 256 blz. Engels, rijk geïllustreerd, gebonden  Prijs € 100,00


http://scriptumart.nl/

Lees meer

csm_botschaften_01858fdbfc.jpg

Liebe mich wie ich dich – Botschaften auf Keramik

Hetjens-Museum 16.11.2017 tot 4.3.2018

 

Bereits seit der Jungsteinzeit hatten Menschen das Bedürfnis Erfahrungen und Erlebnisse zu bewahren. Geschah dies anfänglich durch mündliche Tradierung von Generation zu Generation, zeigen bereits Höhlenmalereien, dass dies auch auf anderen Wegen vermittelt wurde. Die Sumerer, ein Volk, das im Gebiet des heutigen Iraks lebte, entwickelten bereits um 3200 v. Chr. eine Schrift, die ihnen bei der Verwaltung von Einnahmen und Ausgaben helfen sollte. Deren Keilschrift ist vor allem auf Tontafeln überliefert und zeigt, dass bereits in den Anfängen der Schrift dieses Material Anwendung fand. Keramiken mit Inschriften aus verschiedenen Epochen und Ländern zeigen die Vielfältigkeit der Botschaften und ihrer Schriftarten und verweisen auf die wichtige Bedeutung von Keramik als Schriftträger.

 

https://www.duesseldorf.de/hetjens.html

 

 

Lees meer

Nu uit: nummer 235

 cover 235.JPG

Inhoudsopgave nummer 235 (2017/ 3)

- Introductie jubileum 2018

- De herinrichting van het Princessehof

- ‘Potjeslatijn’ - Miniatuur tinglazuuraardewerk uit de verzamelaarskast van het Rijksmuseum

- Verzamelaars en hun favoriete voorwerp

- Het werk van Joost van den Toorn

- Twee bijzondere laatzestiende-eeuwse façon de Venise bierglazen uit Groningen

- TIKO en JUMBO - Aardewerk uit Gouda, balancerend tussen kitsch en moderniteit

- Hans de Jong - Een halve eeuw keramiek

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur